Rhododendron japonica

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 23/09/2006 - 16:03
Anoniem (anoniem geplaatst)

Rhododendron japonica

Een rhododendroninfo-icon japonica (japanse azalea is te hoog geworden. Hoe kan deze struik verjongd worden

wo, 27/09/2006 - 23:02
Anoniem (anoniem geplaatst)

In de landgoederen om mij heen zagen ze de Rhodo's soms tot ongeveer de grond toe af. Ze zien er dan 1 of 2 jaar niet uit en slaan ook de bloei even over maar ze herstellen zich wel weer. Maar met R. japonica wordt naar ik meen de vroegere Azalea's bedoeld. Hoe het daar mee staat weet ik niet. Wel vond ik het volgende op Neerlands tuin:

Bij de Azalea onderscheiden we nijpen en snoeien.
Nijpen kan het hele jaar door gebeuren. Nijpen heeft tot doel vorm aan de Azalea te geven. Jonge scheuten met 5 - 7 blaadjes eraan worden teruggeknipt tot op 3 - 4 blaadjes. De ronde en bolle vorm wordt nagestreefd.
Snoeien heeft tot doel houtige twijgen in te korten. Gesnoeid wordt op de jongste twijgjes. De zwakke twijgen worden verwijderd en ook wild schot aan de stam. De snoeiperiode begint in november en eindigt half december. Daarna ontstaan bloemknoppen. Na de bloei kan opnieuw worden begonnen met nijpen.

En bij de firma bakker:
Een licht snoeibeurtje voldoet al
Aangezien azalea’s op overjarige hout bloeien, mag u ze alleen direct na de bloei licht insnoeien. Als de plant echt veel te groot is geworden, kunt u hem `s winters wat rigoureuzer snoeien. Dit geldt hoofdzakelijk voor bladverliezende azalea’s. U kunt rustig duimdikke takken verwijderen: er verschijnen op het hout altijd weer genoeg ogen. De nieuwe scheuten zullen het volgend jaar echter geen bloemen dragen. Bij Japanse azalea’s hoeft u vrijwel geen vormsnoei toe te passen, want deze struiken worden niet echt groot

Hopelijk heb je er wat aan anders moet je even azalea en snoeien googlen.

Ruud

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag