snoeien of niet

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 03/10/2006 - 16:55
Odil

snoeien of niet

Ik heb een plant waar ik de naam niet meer van weet.
Het zijn witte pluimen, hier helaas uitgebloeid.

Mijn vraag was moet ik die snoeeien of gewoon zo laten.

snoeien of niet
di, 03/10/2006 - 17:09
pia zz

lijkt mij een spirea, dode bloemen eruit knippen en rest sterft gewoon af.
Pia

di, 03/10/2006 - 20:11
Nootje

Het is een astilbeinfo-icon (zie ik aan het blad). Blad verdort, je kan het afknippen als je het lelijk vindt staan. Plant komt volgend voorjaar weer op! Ik vind het een dankbare plant, die het ook goed in pot doet.

snoeien of niet
di, 03/10/2006 - 20:23
pia zz

Een astilbeinfo-icon is mi hetzelfde als een spirea oftewel spierkruid.
groetjes Pia

di, 03/10/2006 - 20:53
Nootje

O, dat wist ik niet!
Mijn ouders hebben beide in de tuin staan en ze zijn toch wel anders.
Maar weer wat geleerd toch, dat is alleen maar leuk! wink

di, 03/10/2006 - 22:42
Annis

Astilbeinfo-icon en Spiraeainfo-icon zijn niet het zelfde maar vallen wel onder de zelfde familie nl. Rosiflorae.
Ann

wo, 04/10/2006 - 01:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

Astilbeinfo-icon (pluimspirea)is een vaste plant, die 's winters bovengronds afsterft, maar elk voorjaar weer uitloopt. Spiraeainfo-icon(spierstruik) is een geslacht van houtige gewassen.

wo, 04/10/2006 - 02:51
Nootje

Dus ik had toch gelijk? wink

Got, wat weet ik al veel van plantjes (mede dankzij dit forum!).

wo, 04/10/2006 - 13:17
pia zz

Toch nog even weer opgezocht op internetsite's. Bij Astilbeinfo-icon site krijg ik te zien Astilbe = Spirea oftewel spierkruid, een vaste plant met gesteelde bladeren en witte bloemen. Bij Spirea zie ik staan, Spirea= Astilbe oftewel spierkruid. Er zijn struikvormen en bloemvormen. Dus hoe zit het nu dan echt?Ik heb zelf ook deze plant in de tuin en op het kaartje stond ook Spirea.
Groetjes Pia

wo, 04/10/2006 - 13:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Struikvormen en bloemvormen..........da's geen vergelijk. Je hebt houtige gewassen(zoals struiken, bomen, enz.) en vaste planten (planten, die geen verhoutte stengels hebben; met hun ondergrondse delen overwinteren)
"Bloemvormen" is geen type plant. Een bloemvorm is bv. symetrisch of a-symetrisch.

Waar je deze omschrijving vond op het net weet ik niet, maar is niet correct.

Dit is het verschil:
Astilbeinfo-icon (pluimspirea)is een vaste plant, die 's winters bovengronds afsterft, maar elk voorjaar weer uitloopt. Spiraeainfo-icon(spierstruik) is een geslacht van houtige gewassen.
Helaas geeft de nederlandse naam pluimspirea/moerasspirea nogal wat aanleiding tot verwarring. De naamgeving wordt helaas in de handel ook vaak doorelkaar gebruikt.

wo, 04/10/2006 - 13:44
pia zz

Dank voor je antwoord Greenconnection. heb nog 1 vraagje voor je, ben je zelf kweker of id. je weet zoveel van planten en bloemen!
Groetjes Pia

wo, 04/10/2006 - 14:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nee, ik ben geen kweker of teler. Maar ik ben wel bloembinder/decorateur/docent en vooral bloemen en plantenliefhebber.

zo, 02/09/2007 - 20:43
Anoniem (anoniem geplaatst)

Voor zover mij bekend zijn astilbeinfo-icon en spirea 2 verschillende soorten
grtz
Hans

zo, 02/09/2007 - 22:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nee, het zijn 2 verschillende geslachten. Zie de uitleg hierboven.

Onderwerp gesloten