Onze tuin is niet gezellig te krijgen

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 22/09/2006 - 01:33
miriam

Onze tuin is niet gezellig te krijgen

Omdat wij een redelijk grote tuin hebben is het moeilijk om hem gezellig te krijgen. Heeft iemand tips (zonder dat ik al te veel dure accessoires moet aanschaffen) om mijn tuin gezellig te maken?

vr, 22/09/2006 - 11:04
Annis

Je kunt de tuin indelen in tuinkamers. Dat oogt altijd wat gezelliger en knusser dan een grote vlakte. Je kunt de tuinkamers ook allemaal een ander thema geven zoals: rozentuin watertuin moestuin vasteplanten tuin grassen en rotstuin etc
De kamers worden dan door een haag of schermen gescheiden.
Ann

vr, 22/09/2006 - 11:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

je moet inderdaad iets aan de vorm doen zodat je niet een groot kaal vlak hebt.dat kan met tuinkamers.ook kan je hier en daar een boompje planten,niet langs de rand maar wat meer naar het midden,dat geeft diepte.een pergola is ook leuk.
haal eens een boek bij de bieb,voor inspiratie.

vr, 22/09/2006 - 12:03
JP.Bosch

Hallo Miriam,
Ja dat is het hoor wat Annis je voorstelt,het indelen in kamers,heb dat ook min of meer zo gedaan en dat merk je.Mijn tuin was te lang,
zo n 70 meter en achteraan kwamen we bijna nooit.Heb zo ongeveer 1/3 van de tuin afgesloten met een hoge haag en er een doorgang ingeknipt.Heb 3 are waar de natuur zen gang kan gaan en ik enkel een spoor afmaai o alles toegankelijk te houden.Rondom mijn tuin liggen velden en akkers en vooral in het najaar jachtgebied.Alle diertjes op de vlucht komen schuilen in mijn tuin en rond men vijver.Soms tref ik er zoveel aan de ik ze bijna moet stapelen.Het voorste deel van mijn tuin is netjes onderhouden met bloemperkjes in het gras en een paar hoge bomen.Mijn tuinhuisje 4 op 5 meter staat net op de grens van het mooie en ruwe deel.Het allerfijnste echter is mijn vijver.Je kan je niks fijner voorstellen dan sprankelend water in je tuin maar dan moet je wel gaan graven natuurlijk en heel wat mensen kijken daar toch wel wat tegenop.
Groetjes en succes JP

vr, 22/09/2006 - 21:12
miriam

Omdat onze tuin al bepland is, is het maken van kamertjes denk ik wel een hele onderneming of niet?

groetjes miriam

vr, 22/09/2006 - 21:32
JP.Bosch

Wel ik zou dat niet zo direkt durven zeggen dat dit een probleem is.
Je zou eens een plattegrond van je tuin moeten uittekenen met daarop de vaste waarden,daarmee bedoel ik,de dingen die je echt niet kan verplaatsen zoals struiken heesters en bomen.En je moet dan voor jezelf eens uitmaken wat je eigenlijk zelf in je tuin zou willen of anders wil zien dan wat je nu ziet.Je hebt eigenlijk een vraag gesteld waar je zeer subjectieve antwoorden zal op krijgen.Wat voor iemand anders mooi of leuk is zal misschien voor jou heel anders overkomen.Mensen zullen je meestal hun tuin beschrijven zoals zij het zien en dat zal jou niet altijd aanstaan.
Een feit is,dat je op een grote groene grasvlakte niet veel werk zal hebben behalve maaien.Als je begint met "vertrekjes" in je tuin dan ga je heel watmeer arbeid voorgeschoteld krijgen.
Een mooie tuin dat krijg je niet op een twee drie,dat is iets wat moet groeien met de jaren.Ik heb destijds ook heel wat foute aanplantingen gedaan waar ik nu nog steeds de nadelen van ondervind.Zoals je het oorspronkelijk beschreef heb ik de indruk dat je nog alle kanten uitkan en daar moet je NU van profiteren om die dingen te doen die jijzelf graag hebt.Niet alle accessoires zijn duur hoor.Soms kan zelfs een eenvoudige plant op de juiste plaats wonderen doen.Ik denk dat je meer virtueel op zoek moet gaan en bepaalde aspecten van tuinen proberen over te brengen naar jouw tuin.Het is nutteloos om je een waslijst van planten op te sommen die je zou kunnen plaatsen of dingen die je kan realiseren.Als je zegt :-Ik wil een zandbak- denk dan eens na waar die zandbak het best kan staan.Wil je een vijver wel dan moet je uitmaken waar deze het best komt te liggen.Let er gewoon op dat de dingen die je wil realiseren niet te artificieel worden dan lukt het wel.
Success JP

za, 23/09/2006 - 01:20
miriam

Misschien wil ik inderdaad wel te veel in een te korte tijd. Want we hebben al best wel het een en ander gedaan in de tuin.
heel erg bedankt voor jullie reacties.

di, 26/09/2006 - 19:37
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Miriam,
Waarom zou een grote tuin niet gezellig kunnen zijn....?

Mijn idee is dat je op enkele plekjes een zitje maakt.
Ieder op een specifieke plek.
Plekjes in de zon, en in de schaduw.
Maar ze moeten wel iets extra's bieden.

Zo kan je op een plek een groot tuinstel zetten waar je met het gezin (en/of met gasten) kan zitten eten/drinken. Door zo'n plek die functie te geven is het gezellig omdat je daar samen bent.

Een andere plek kan je juist een enkele of twee zitplekken geven om je rustig af te zonderen, bv om te lezen of te dutten, van de zon of juist van de schaduw te genieten.

Misschien creeer je nog een plek om naar, de bloemen border of vijver te kijken of .... of .....

Geef zo'n plek

di, 26/09/2006 - 19:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Geef zo'n plek “rug”, kleed het aan met beplanting.
Zodat je daar op een prettige manier ingesloten zit.

Door op verschillende plekken een zitje te creeeren met een eigen karakter maak je bewust een keuze om hier of juist daar te gaan zitten. Je gaat uiteindelijk zitten waar je je op dat moment het prettigst bij voelt.

Ik denk dat je dat nu een beetje mist en dat gemis in de gezellige “tierelantijnen”zoekt.
Maar daar kan ik natuurlijk best naast zitten 

Misschien wil ik inderdaad wel te veel in een te korte tijd.
Doe rustig aan, stap voor stap.
Bepaal de hoofdlijnen, en de details worden door de tijd vanzelf wel ingevuld.

iig. succes met de tuin

mvrgr Jerry
https://tinyurl.com/y6yztwn4

ma, 02/10/2006 - 21:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Moeilijk om een grote tuin gezellig te krijgen? Dat geloof ik niet.
De grote tuin biedt nou juist wat een kleine niet heeft; en dat is ruimte. En je kan dat gaan verdelen in kamertjes die een geheimzinnige sfeer bieden, een beetje doolhofachtig. Maar bedenk dan wel dat je daar aan onderhoud veel werk aan hebt.
De Engelsen hebben met ruimte geen moeite en gebruiken zelfs gerekend naar het opervlak maar weinig plantensoorten.

Het is echter wel zo dat in de meeste grote tuinen ook een flinke lap gras is met daarop een enkele solitair en dan rondom een randbeplanting met inhammen en een zitje gecombineerd met flinke groepen van dezelfde struiken en eventueel een pergola met clematissen. In een tuin moet een sfeer zijn van rust en vrede en de inrichting en de beplanting moeten daarvoor zorgen met hun vormen en kleuren in eenvoud.

Het ergste is als men een grote tuin denkt te moeten vullen met allerhande vaste planten.
Als dat je hobby is oké, maar anders ga je er kapot aan.

Nou Miriam toch aardige reacties gehad. Niet?
Frans

di, 23/01/2007 - 14:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

Je kan ook een op https://tinyurl.com/yycd5d76 kijken hier vind je prachtige voorbeelden van hoe je een luxe en warme vloer maakt. Ik vind die betonnen tegels van tegenwoordig helemaal niets, alle tuinen zien er tegenwoordig hetzelfde uit met een strakke kille uitstraling.

Onderwerp gesloten