brugmansia

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 28/08/2006 - 18:50
zibro

brugmansia

Ik heb onlangs een brugmansia gekregen en nu zou ik die graag willen vermeerderen voor volgend jaar.
Is het juist als ik hem in september terugsnoei tot zo'n 40 cm, van het snoeihout stekken neem en deze in een pot potgrond zet?
Moet ik de gesnoeide brugmansia in de winter water geven en wat moet er precies met die stek gebeuren tijdens de winter?

wo, 30/08/2006 - 00:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Brugmansia's zijn uiterst makkelijk te stekken. Als er nachtvorst begint te dreigen en ze bloeien buiten nog neem ik altijd een paar takken, snij de bloemen en het grootste deel van het blad weg en pot ze op. Zeker in het begin goed vochtig houden (niet kletsnat natuurlijk) en niet te warm zetten. Zodra ze ook maar iets vocht te kort komen hangen de resterende bladen slap maar een slok water en ze leven weer op. In het voorjaar hebben ze weer krachtige wortels gevormd. Meestal zijn de moederplanten uiteindelijk ook op tijd naar binnen (ze overleven ook best wat vorstschade zolang de stam niet bevroren is) en kan ik weer andere mensen er een plezier mee doen.

Ruud

wo, 30/08/2006 - 00:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik had je tweede vraag niet opgemerkt. De teruggesnoeide Brugmansia's koel en droog laten overwinteren. Droog wil zeggen wekelijks een scheutje water en naar mate de winter vordert (en er weer meer blad aankomt) natuurlijk wat meer: de plant moet wel overleven. Zo rond maart kan er weer normaal water gegevn worden en vanaf april kunnen ze weer buiten spelen. Wel een beetje oppassen nog voor nachtvorst maar zolang ze niet in de volle grond staan kun je ze bij die dreiging onder een boom of balkon zetten, daar vriest het niet of nauwelijks. Ben je toch bang voor vorstschade zet je ze even in de schuur of zo. Het voordeel van vroeg buiten spelen is een krachtige groei en minder risico van zonnebrand.

Ruud

wo, 30/08/2006 - 16:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

bedankt voor de duidelijke uitleg!

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag