Bonsai Carmona heeft geen blad meer = dood?

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 04/01/2010 - 14:31
Nicolasvp

Bonsai Carmona heeft geen blad meer = dood?

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en bij deze wil ik dus ook melden dat ik een absolute beginner ben op het gebied van bonsais. Al hetgeen ik geleerd heb is via de websites: https://tinyurl.com/y56hbs77 & https://tinyurl.com/y4jpkhza

Nu weet je dus al waar ik de voorbije tijd mijn oplossingen heb gezocht, maar momenteel heb ik dus specifiekere hulp nodig.

Vooreerst de situatie:
Ik heb mijn bonsai (carmona type) ongeveer een half jaar. Twee-tal maand terug begon hij last te krijgen van een ziekte namelijk de wolluis. Afgaande op Paul Wolters zijn informatie heb ik hem vervolgens ingesmeerd met plantaardige frituurolie in de hoop dat hij zou herstellen. Dat is ook gelukt, want de ziekte is er mee weg, maar toen begon hij plots veel blad te verliezen.

Momenteel, zoals je ook op de foto kan zien, heeft hij bijna geen blad meer en is hij volgens mij op sterven na dood. Weet iemand wat ik nog kan doen om dit op te lossen? Ik geef hem nog drie-dagelijks water, maar hij blijft vrij vochtig staan, dus meer 'durf' ik ook niet te geven. Soms bemest (vloeibare bladbemesstof) ik hem ook nog een beetje, maar dat haalt niets uit, want ik zie geen direct verbeteringen. Bovendien kan ik de takken nog vrij goed buigen, zonder dat deze afbreken, dus echt dood is hij nog niet, voor zover ik de informatie erover al gelezen heb.

Stel gerust nog wat vragen, dan beantwoord ik deze zo snel mogelijk! Alvast bedankt voor je tijd!

Bonsai Carmona heeft geen blad meer = dood?
ma, 04/01/2010 - 15:19
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een plant zonder blad geef je beter geen bladvoeding en ook nauwelijks water; zonder blad verbruikt/verdampt de plant immers niet

Zet de plant op een koele, lichteplek en geeft zeer weinig water. Tzt. zal de plant hopelijk opnieuw uitlopen.

ma, 04/01/2010 - 16:06
Nicolasvp

En hoelang kan het ongeveer duren tot hij opnieuw bladeren krijgt?

ma, 04/01/2010 - 21:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zou in het voorjaar toch zichtbaar moeten worden.

di, 05/01/2010 - 11:17
Nicolasvp

Ik heb gisteren eens de bonsai uit zijn grond gehaald, want de grond bleef maar vochtig (heb men vinger er eens ingestoken). Bleek dat ik te maken heb met wortelrot. De grond was vochtig (damp) en de wortels waren bruin en slap. Ik heb hem nu verpot in een nieuwe pot en nu ga ik een paar dagen afwachten alvorens ik terug water heeft (zoals hier ergens op het forum ook vermeld staat).

Ik vraag mij nu wel af wanneer je kan zien dat de bonsai geen enkele overlevingskans meer heeft bij wortelrot? Of moet ik daarvoor eens de bast checken (op groen)?

di, 05/01/2010 - 23:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zitten er wel gaten in de pot voor de broodnodige afwatering?

wo, 06/01/2010 - 00:23
Onetreehill

Hallo,

Allereerst dit, dit boompje had geen last van een ziekte maar van een belager, in dit geval de wolluis. En daar is een prima bestrijdingsmiddel voor te koop. Insmeren met frituurolie, nooit van gehoord en indien het al helpt lijkt het me dus echt niet bevordelijk voor de gezondheid van dat boompje en is misschien de vele bladval daaraan te wijten. Verder is de grond dus absoluut veel te nat geweest en wortelrot ligt dan altijd op de loer en in dit geval dus ook aanwezig. Als dit bij een soms best moeilijke soort als de Carmona voorkomt is dit meestal toch vaak einde boompje.
Een nieuwe aanschaffen is vaak de beste optie.

OTH

wo, 06/01/2010 - 01:08
Nicolasvp

Er zitten 2 gaten in zodat het overtollige water zeker weg kan. En inderdaad, de grond was veel te vochtig. Volgende keer toch maar meer informatie zoeken. Alleszins bedankt voor de goede raad!

Onderwerp gesloten