bonsai ginseng ficus?

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 18/01/2007 - 19:43
raven333

bonsai ginseng ficus?

hoi,
ik heb sinds nov.een prachtige bonsai;ginseng
toen ik m kocht was ie in opperbeste staat, ondertussen heeft hij de helft van zn blad verloren, hoewel hij nog steeds nieuwe knoppen heeft.
het is me aangeraden 1 x inde 2 weken water te sproeien, hij is dus erg droog, qua licht krijgt ie wat ik kan "providen"en dat lijkt me genoeg. ik las al andere berichten die er ook last van hebben
als de zon schijnt zet ik de plant(1.30 m)in t midden vd kamer zodat ie zoveel mogelijk licht krijgt
de winkel zei me dit jaar nog niet te snoeien ivm.aclimatisatie.
maar t is zo'n triest gezicht :(
WHAT 2 DO?!?! Hoeveel water en hoe vaak? is sproeien alleen genoeg?wel of niet snoeien? extra voeding? extra l;icht door lampen?
HELP ! en bedankt alvast, geweldig dat deze site bestaat!
grtz * Ro

vr, 19/01/2007 - 22:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

Alleen sproeien zal niet helpen; de plant heeft ook water nodig bij z'n wortels. Maak de kluit 1 x per week flink nat (dompelen) en laat hem daarna weer goed opdrogen. Dat beetje zon wat we nu hebben, mag ie best hebben; zoveel kracht heeft de zon nog niet en licht is juist nu heel belangrijk.
Wacht met snoeien tot de groei er weer in komt.

za, 20/01/2007 - 00:23
raven333

bedankt voor de reactie
maarrr.. er werd mij in de winkel en op t plastic label, nadrukkelijk gezegd dat de grond droog moet blijven!
dit klinkt als t tegenovergestelde !?!?!
zal ik m niet n beetje water geven 1 x in de week?

en onderdompelen wordt wel heel lastig, eh onmogelijk aangezien de pot groot en zwaar is , en ook afgesloten a d onderkant, overtollig water kan niet weglopen..

kan ik de plant met bespuiten om zn bladeren te laten glimmen>? kreeg een spuitbus vd winkel , is dat goed of slecht voor de plant?

nogmaals bedankt
grtz R

za, 20/01/2007 - 13:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een wel heel vreemd advies voor een Ficusinfo-icon in een verwarmde kamer. Dat je een cactus nu een rusttijd geeft kan ik geloven, maar voor een Ficus betekent dat een langzame dood.
Je hebt het advies van de winkel opgevolgd en dat werkte dus niet. Als je je plant wil redden, geef hem dan water. En zorg voor een pot met afvoergaten; een afgesloten bak is funest voor elke plant.
En waarom zou je bladglans gebruiken als je vaak sproeit? Gebruik dat zeer matig en ver genoeg van het blad spuiten.

do, 25/01/2007 - 19:03
raven333

hi there!

er bleken wel gaten in de bodem vd pot te zitten
heb m flink wat water gegeven
van sproeien blijven er (denk kalk)vlekjes op de bladeren vandaar dat ik die spuitbus

heb ook n palm die in n hoek stond die lelijke bladeren kreeg
ik heb m naast de ficusinfo-icon gezet voor meer licht
en ook meer water + voeding gegeven

vraag;
ik verschuif ze nu om overdag meer zonlicht te krijgen(direct)
dat houdt in dat ik ze s ochtends verplaats en smiddags nog 1 x om ze savonds weer op hun plaaats te zetten
dit allleen als t mooi weer is en als ik thuis ben..
zeg gemiddeld zo 3 -4 x per week

is dat ok?
of is dat storender en dan maar wat minder licht, is dat beter?

ik mediteer nu zelfs met ze, dus hoop echt dat t goed komt
yeye!

thanx again!
grt R

do, 25/01/2007 - 19:07
raven333

eh nog n vraag
de palm en ficusinfo-icon staan dus naast elkaar met n m ruimte ertussen
er is in de muur ernaast 1m een ventilatierooster,
maar tussen de 2 planten n tafeltje met ong.7 kaarsen
die ong.3 x per week branden
is dat te zuurstof rovend, of is dit te ver gezocht?

bedankt!

do, 25/01/2007 - 22:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

Over het verplaatsen: geen probleem, want hoe meer licht in de donkere periode van het jaar, hoe beter.
Dat ventilatierooster: kijk uit voor tocht richting de planten. Maar misschien valt dat mee door de afstand of de richting van de luchtstroom.
Zuurstof gebrek zal bij planten niet snel optreden: de planten leveren immers zelf zuurstof (aan ons)!
Groet!

do, 25/01/2007 - 22:30
raven333

THANKSSSS
Waardeer deze comunicatie enorm ! ! !
wist echt even niet meer wat ik moest doen, maar ik heb weer hoop!
Ontzettend bedankt nogmaals!

ma, 28/01/2008 - 10:44
esterstefan

Sinds oktober heb ik volgens mij dezelfde plant. Deze heeft in de winter zijn blad geheel verloren. Nu hoop ik dat door het geven van extra water deze plant alsnog zal aanslaan. Ik merk wel dat op de stam kleine vliegjes aanwezig zijn. Kan dit kwaad? Wat kan ik eventueel nog proberen? Extra voeding of zo?

ma, 28/01/2008 - 11:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

Die vliegjes zijn waarschijnlijk varenrouwmugjes. Die geven aan dat de plant te nat is gehouden. Als een plant te nat wordt gehouden sterven de wortels af en verdroogt de plant. Of deze nog te redden valt weet ik niet maar ik zou hem aan de droge kant gaan houden. Overigens: een plant die geen blad meer heeft gebruikt ook (vrijwel) geen water!

ma, 28/01/2008 - 11:25
esterstefan

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal weinig water geven en afwachten of het voorjaar nieuw leven laat zien. Verdwijnen deze vliegjes vanzelf? Kunnen ze kwaad voor andere planten?

ma, 28/01/2008 - 12:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ja, ze verdwijnen vanzelf en ze kunnen geen kwaad voor andere planten,

Ruud

Onderwerp gesloten