bonsai ziek?

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 27/04/2007 - 18:42
Ellen82

bonsai ziek?

Hallo allen,

Ik ben hier nieuw en had een paar vragen aangaande mijn Bonsaï. Ik had eentje cadeau gedaan aan mijn vriend, een ficusinfo-icon van rond de 5 jaar, al een heus boompje maar nu zag ik deze week toch iets wat me wat verontruste. Ik zag namelijk op de kleine blaadjes een soort van witte waas liggen, niet op alle blaadjes maar een aantal.
Het lijkt wat op wit melig,stoffig goedje maar heel fijn?Ik ben zo niet echt op de hoogte van bladziekten bij bonsais daarom dat ik hoop langs deze weg te weten te komen wat het kan zijn en hoe ik dat kan oplossen?
Ik ben momenteel wel bezig met bemesten, dacht dat dat iets zou beteren maar blijkbaar niet echt.
Ook heb ik de indruk dat de blaadjes niet echt mooi fel groen zijn zoals vorig jaar maar eerder aan de rode kant. De scheuten komen echter wel goed tot groei.

Ook vroeg ik me af of hij wel op de goeie plaats staat, hij staat namelijk buiten maar niet in de zon, in de schaduw.

Ook nog een bijkomend probleem maar dat was reeds sinds vorig jaar al aan de gang, de schors barst en hangt op sommige plaatsen volledig los van de stam, wat zou dat zijn?

Moet ik me zorgen maken?

za, 28/04/2007 - 08:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een Ficusinfo-icon is in principe een kamerplant. Nu kan de plant 's zomers best buiten, maar zon verdraagt ie dan niet. Ook koude nachten kunnen schadelijk zijn.
De witte waas kan diverse oorzaken hebben. Mogelijk kalkvlekken op het blad (vooral de oudere bladeren), er kan ook een spintaantasting zijn.

zo, 29/04/2007 - 15:10
Ellen82

Allereerst bedankt voor de reactie.
Nu moet ik er wel even bijvermelden dat ik de bonsai eerst binnen had gezet maar binnen begonnen de blaadjes gelig te worden en af te vallen daarom dat ik hem buiten had gezet.
Vervolgens vroeg ik me af of het wel degelijk ficusinfo-icon was, ik voeg er wat foto's bij zodat u het eens kon bekijken, kijkt u ook eens naar de stam en de blaadjes in hoeverre het duidelijk is?

Heel erg bedankt.

bonsai ziek?
zo, 29/04/2007 - 15:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

Lijkt me geen Ficusinfo-icon, maar een totaalfoto zal misschien opheldering geven.

zo, 29/04/2007 - 15:13
Ellen82

nog foto's

bonsai ziek?
zo, 29/04/2007 - 15:15
Ellen82

en nog een laatste,

bonsai ziek?
zo, 29/04/2007 - 15:17
Ellen82

Hopelijk zijn de foto's duiselijk genoeg?

zo, 29/04/2007 - 16:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze foto's zijn beter!
Het lijkt me een Carmona microphylla.

zo, 29/04/2007 - 21:11
Ellen82

Zou ik mogen spuiten tegen spint, ook al is er niet de zekerheid dat dat de oorzaak is? Preventief en mag dat nu (april?).
Wat denkt u ook nog van de stam? Het afschilferenvan de schors lijkt me ook niet echt normaal?

zo, 29/04/2007 - 22:34
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het afschilferen is een normaal verschijnsel en een gevolg van de diktegroei van de stam. Of preventief spuiten zal helpen is mij niet bekend.

ma, 30/04/2007 - 11:00
Ellen82

nog een laatste vraagje, mijn moeder dacht aan meeldauw denkt u dat het dat zou kunnen zijn? Ik weet dat het misschien niet zo duidelijk is op de foto's maar in het echt zie je vanop afstand witte gebieden in de boom. Ook de blaadjes die aangetast zijn buigen precies krom en verdrogen. Het witte poeder dat het precies opligt kan je er gemakkelijk afwrijven maar het blad is dan wat verdord/roodbruin langs de randen..
Weet u toevallig producten om tegen meeldauw te behandelen die in belgie verkrijgbaar zijn?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties en de snelle hulp!

ma, 30/04/2007 - 11:29
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het zou meeldauw kunnen zijn, maar is niet goed te zien. Geen idee wat er in Begie voor verkocht wordt. Vraag eens in een tuincentrum.

vr, 08/06/2007 - 18:00
athene

Het wit lijkt inderdaad meeldauw te zijn. De rode blaadjes zou kunnen duiden op een spintaantasting, maar dat kan ook een gevolg zijn van een meeldauw aantasting. Zie je ook piepkleine spinnewebjes of spinnedraadjes? Te veel kalk lijkt me uitgesloten omdat de eerste tekenen daarvan evengoed op het grondoppervlak te zien moeten zijn en op de foto lijkt dat erg mee te vallen. Probeer in elk geval wel kraanwater te vermijden. Regenwater is het best, daarna komt putwater en als dat niet kan kun je ook bronwater gebruiken. Als je toch kraanwater gebruikt, gebruik dan water dat een dag oud is zodat in ieder geval het chloor verdampen kan.
Dat je de boom 's zomers buiten zet is een heel goed idee geweest. Als de boom ernstig is aangetast (en dat is ie) zou ik het risico nemen en de boom midden in de zomer behandelen tegen meeldauw.
Geef de boom geen mest!
Als je echt zekerheid wilt kun je het best iemand laten komen die veel vertand van plantziekten heeft. De boom is dat wel waard.

vr, 08/06/2007 - 18:04
athene

"Als je echt zekerheid wilt kun je het best iemand laten komen die veel vertand van plantziekten heeft. De boom is dat wel waard."

Dan neem je contact op met een hoveniersbedrijf.

Onderwerp gesloten