Winter bemesting

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 06/09/2009 - 13:23
oomkoen.nl

Winter bemesting

De winter komt er aan en bijna overal lees je dat je vanaf deze tijd een andere meststof moet gaan gebruiken. Eentje met minder Stikstof(N) en meer Kalium(K).

Ik had ooit eens twee flesjes Pokon bij een tuincentrum gekocht. Universeel NPK=737 en Bonsai NPK=466. Omdat ik toentertijd las dat in de zomer maanden de boompjes meer groei nodig hebben. Heb ik wekelijks met Universeel bemest (halve dosering van wat op de fles staat).

Nu dacht ik over te gaan naar de Bonsai bemesting, want ik wist me te herinneren dat hier minder Stikstof inzit. Dat klopt, maar ik zie ook dat er zelfs minder Kalium inzit dan de Universele bemesting.

Het zijn erg jonge boompjes, die bij mij hun eerste winter ingaan. Zijn er betere bemestingen voor te krijgen welke in kan gaan gebruiken? Hopelijk een beetje gemakkelijk verkrijgbaar in tuincentra of iets dergelijks..

ma, 07/09/2009 - 11:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

erg jonge boompjes in bonsaipot willen transformeren naar een volwassen uitziende bonsai is geen realistisch project. Het toepassen van de 'perfecte' NPK bemesting volgens de regels is hier dan ook niet relevant, gezien het over een compleet ander iets gaat dan bemesting van een boom die je al echt bonsai kunt noemen.

Eerst verder laten uitgroeien en verdikken in vollegrond is dus de boodschap, pas daarna een jaar of 2 in trainingspot, pas daarna in een bonsaischaal.

en pas dan kun je infeite spreken over het toepassen van dergelijke bemesting.

Nu komt het erop aan veel te mesten en in vollegrond te zetten...

een foto zou natuurlijk helpen om idee te krijgen van je 'heel jonge boompjes'

wo, 09/09/2009 - 00:35
Onetreehill

Oom Koen,

Je hebt het over jonge boompjes. Zijn dit boompjes voor buiten of zijn het binnenbonsai? In dat geval zou ik ze op een koele slaapkamer o.i.d. toch gedurende de winterperiode heel licht blijven bemesten.

OTH

vr, 11/09/2009 - 13:13
dea

Hoi OomKoen,

ten eerste wil ik je graag uit de droom helpen dat er zoiets bestaat als: bonsai meststof. Net zo min bestaat er iets als Rozenmest, Coniferenmest etc.
Zo worden ze in de handel wel aangeprezen, maar het is dus niet zo dat je rozenmest enkel voor rozen kunt gebruiken enz.
het gaat ALTIJD om de NPK verhouding, eventueel aangevuld met magnesium (Mgo).
Dat is dus iets waar je op moet letten bij het aanschaffen van meststoffen voor je Bonsai (en/of andere beplanting).

N = stikstof, zorgt voor groei, voorjaar + zomer.
P = fosfor, zorgt voor ontwikkeling van knoppen en vruchten, tevens stimuleert het de wortelgroei.
K = Kalium, zorgt voor een goede winterhardheid. najaar, begin winter.

Deze meststoffen zijn in de meeste tuincentra in verschillende merken te verkrijgen. zowel in vaste als vloeibare vorm.

Rond deze tijd van het jaar zou ik, zoals jezelf al aangeeft, geen stikstof meer geven aan je bomen, aangezien dit de groei stimuleert, en nu wil je juist de groei stopt en dat de boom klaar voor de winter wordt.
Ga dus op zoek naar een meststof met veel kalium en weinig (of geen) stikstof. Nogmaals let dus niet op de zgn naam van de meststof (coniferen, rozen, buxusinfo-icon etc) maar kijk achter op de verpakking voor de NPK verhouding, en koop op basis daarvan de gewenste meststof.

Neem bijvoorbeeld nu een Vinassekali (kalium) meststof.
Dit zal je bonsai goed doen nu in het najaar.

Veel succes !

gr, DEA

vr, 11/09/2009 - 15:11
oomkoen.nl

Om even een paar vragen te antwoorden. Het zijn inderdaad buiten boompjes (Nou ja en een Ginseng die binnekort naar binnen gaat.) Het gaat hier over eik, berk jongling. Verder heb ik een aantal jaren oude olijf en een ginseng. Maar ik ga ervan uit dat qua voedingstoffen dit voor de bomen wel gelijk zou liggen (weinig N veel K.)

Ik heb de boompjes (behalve ginseng) in een grote pot zitten. Dit opdat ik in mijn tuin niet zo plek heb voor de open aarde.

Verder droom ik liever over andere dingen, dan bemesting. Gelukkig heb ik genoeg gelezen over het NPK gebeuren en weet ik redelijk waar het voor staat. Ik zoek eigenlijk een productnaam/type welke ik bijvoorbeeld simpel bij een Intratuin kan kopen.
En dit bedoel ik niet uit luiigheid.. Nou eigenlijk ook wel. Maar waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden terwijl er veel meer kennis bij jullie zit. En daarbij komt. Ik kan in een Intratuin wel een rondje lopen en zoeken in bv alle pokon meststoffen. Maar ik hoor dan liever vooraf oh, je had A niet moeten kopen, maar B . Dat zou mij veel beter helpen. :)

vr, 11/09/2009 - 16:42
dea

Ik begrijp je punt oomkoen.
Uiteraard blijft het t beste om ZELF op onderzoek uit te gaan, en ook te veranderen van merk enzo, omdat elke fabrikant er hun eigen NPK waardes aan toe kennen.

Momenteel (voor de winterperiode die eraan komt) heb ik zelf Vinassekali (K) en Beendermeel (F) beiden van Ecostyle. Dit merk is in de meeste tuincentra te krijgen.

zie https://tinyurl.com/yyby7npd
(kijk bij: enkelvoudige meststoffen in de linkerkolom)

Maar zoals gezegd, zal ik volgend jaar een ander merk gebruiken.
Waarschijnlijk zal een ieder hier weer een ander/eigen merk hebben waarmee ze werken.

vr, 11/09/2009 - 19:54
oomkoen.nl

Héé, en nu kom ik weer verder.

Heb ondertussen meer gelezen over Bloedmeel, Vinassekali en Beendermeel. En ik ga me hier maar eens in verdiepen. Dit merk heb ik ook bij de Welkoop bij ons in de buurt gezien. Waarschijnlijk hebben ze er deze drie producten ook wel.

Vraag ik me alleen af, hoe mengen jullie? Tellen jullie per korreltje¿ haha Tips zijn welkom.
En wat is dan beter? Op de grond strooien of zogenaamde mest korfjes gebruiken.

za, 12/09/2009 - 13:55
oomkoen.nl

Heb even een nieuw topic gestart, algemeen voor vaste meststoffen: https://tinyurl.com/y52gzofy

za, 12/09/2009 - 21:11
Onetreehill

Oomkoen,

Nog even over de vaste meststoffen. Ik ben begonnen met de producten van Ecostyle maar sinds vorig jaar heb ik bloed/beendermeel en vinassekali van DCM. Is goedkoper en er zit veel meer in de verpakking! Is maar een tip.

OTH

di, 15/09/2009 - 13:21
dea

OTH,

Ik ben op websites ook zeer goede producten van DCM tegengekomen, echter kan ik ze nergens in de grotere tuincentra vinden.
Heb jij enige namen van handelaren waar de producten van DCM makkelijk te verkrijgen zijn?

di, 15/09/2009 - 14:06
Onetreehill

Dea,

De meststoffen van DCM (bloed/beendermeel en vinassekali) koop ik bij het Groenrijk tuincentrum.
Maar ik weet niet of de DCM producten bij alle Groenrijk vestigingen verkrijgbaar zijn.

OTH

di, 15/09/2009 - 17:00
dea

OTH,

dank je ik zal daar eens gaan kijken dan, maar helaas is er geen vestiging in mijn eigen woonplaats.

nogmaals dank !

Onderwerp gesloten