bloeien

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 01/02/2007 - 16:16
michiel

bloeien

ik heb deze vraag eerder gesteld vorig jaar:$ srry daar voor.
maar ik weet niet meer echt hoe het moet en ken de reacties niet terug vinden.
het is me vorig jaar een beetje helemaal mislukt.
dus nogmaals:
hoe laat ik mijn cactussen bloeien:D?

mvg. michiel

do, 01/02/2007 - 17:02
Anoniem (anoniem geplaatst)

zo zeker ... :-)

mvg
willy

bloeien
do, 01/02/2007 - 22:47
jvds

Veel geduld!

vr, 02/02/2007 - 00:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Geduld is niet direct nodig omdat veel kleinere bolcactussen reeds kunnen bloeien vanaf het derde jaar na uitzaai.

Veel belangrijker is de kennis van de behoeften van de plant.
Als basis neemt men een koele, droge maar zeer heldere overwintering waarbij de plant in "rust" gaat ttz zijn levensfuncties worden op een laag pitje gezet. In deze periode wordt binnenin de plant de aanzet van de bloemen gevormd.
Zogauw het groeiseizoen er is gaat men de plant wekken door een warmere standplaats en een bescheiden vocht toediening tegelijk met nog meer licht. Daarna in het volle groeiseizoen wordt voldoende water gegeven eventueel met een lichte bemesting, volle zon, veel verluchting kortom ideale groei en bloeivoorwaarden

cactuskweek in een notedop :-)

mvg
willy

bloeien
za, 03/02/2007 - 22:30
Madeleen

Hoelang moet een koele, droge periode duren? Hoe weet je wanneer je ze te koel en/of te droog houdt?

zo, 04/02/2007 - 12:12
michiel

geld voor vetplanten het zelfde?

zo, 04/02/2007 - 14:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

Als vuistregel hou ik de natuurlijke late-herfst, winter periode aan .. Het weerbericht is daarbij een goede begeleider :-)
Meestal wordt er niet meer gegoten (in de kas) van october (tenzij october uitzonderlijk warm is, maar dan wordt er eerder genevels) tot ruwweg begin april .. Gevaarlijke periode is maart omdat het dan soms al heel zonnig en warm kan zijn met terug plotse koude inval. Er wordt dan eventueel eens heel licht geneveld omd eluchtvochtigheid even op te trekken. Na een paar jaar begin je dat gewoon te "voelen" :-)

Met vetplanten heb ik geen ervaring maar meestal (en afhankelijk van de soorten/geslachten) volgt men ongeveer eenzelfde procedure ..

mvg
willy

zo, 04/02/2007 - 22:33
Madeleen

Bedankt! Mijn cactussen heb ik deze winter iets water gegeven omdat ik ze niet erg koel kan houden. Bij de meeste vetplanten die ik heb, is het zo dat je ze 's winters vooral koel moet houden. Ze gaan anders groeien. Geef je ze dan geen water, dan gaan ze dood. Geef je ze wel water dan raken ze uit model, meestal worden ze dun en lang. Hiervoor was ik bang bij m'n cactussen, maar die gaan dus blijkbaar vooral groeien als er meer licht komt.

Onderwerp gesloten