cactus ID en hoe verzorgen

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 09/07/2006 - 16:39
Stefijn

cactus ID en hoe verzorgen

kan iemand mij vertellen wat dit voor cactus is, en belangrijker:

- wat is het probleem? (zie de gele "blaadjes" halverwege)
- hoe te verzorgen (hoeveelheid water, pokon etc)

De cactus is ongeveer 30cm hoog momenteel. Ik heb m nu een maand, geef redelijk wat water omdat ik niet weet of deze nu meer of minder water nodig heeft, dus wellicht heeft ie teveel of zo.
Er zitten hydrokorrels onderin de pot.

Alvast bedankt.

cactus ID en hoe verzorgen
zo, 09/07/2006 - 17:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ten eerste is dit geen cactus, maar een Euphorbiainfo-icon soort. Cactussen hebben geen blaadjes, (behalve de Pereskia).
Het geel worden en afvallen van het blad is vrij normaal. Er komen voortdurend bij en er vallen oudere af.
Ten tweede: een gegalzuurde pot is ongeschikt voor zo'n plant. Het grondmengsel blijft te lang vochtig en kan nauwlijks opdrogen, wat veel beter is, tussen de gietbeurten. De hydrokorrels zijn slechts een doekje voor het bloeden. Je ziet namelijk niet dat er water onderin de pot kan staan. Plant hem over in een pot met afwateringsmogelijkheid en hij zal het beter gaan doen.

ma, 10/07/2006 - 01:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik denk niet dat dit een Euphorbiainfo-icon is maar eerder een Cylindopuntia ..

FWIW
mvg
Willy

ma, 10/07/2006 - 01:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Je hebt vast gelijk, Parodias..........een Cylindropuntia is aannemelijker!

ma, 10/07/2006 - 02:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit is een austrocylindropuntia f.monstruasa.Ik heb er thuis ook zo eentje :-)

cactus ID en hoe verzorgen
do, 13/07/2006 - 13:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi,
Dit is een Austrocylindropuntia subulata. Die blaadjes die geel worden dat is normaal, ze zullen binnenkort ook wel afvallen.
Deze cactus mag in de volle zon, staan bakken hoor (wel wat laten aanpassen als ie van binnen komt of ie zou wel eens kunnen verbranden). Qua grond: deze mag redelijk zwaar zijn met stenen en klei en zo, maar gewone potgrond kan ook volstaan. Deze soort is echt heel eenvoudig. En bemesting: als je tweemaal per jaar wat mest geeft is dat ruim voldoede.

do, 13/07/2006 - 15:05
Anoniem (anoniem geplaatst)

Oke, bedankt :)

Hij staat in een hoek in de keuken, redelijk licht maar geen direct zon. Lijkt me oke?

En hoeveel water moet zoeen hebben? 1x per week een scheutje, of is dat al teveel?

do, 13/07/2006 - 15:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Geen directe zon = veel te weinig licht!
De beste manier om cactussen water te geven is veel water ineens en dan zorgen dat je grondsamenstelling zodanig is dat dat heel snel weer volledig droog is. 1 keer per week een scheutje daar kan ik niets op zeggen, Het beste is om water te geven volgens de behoeftes van de plant en deze zijn afhankelijk van het weer, het seizoen, de grondsoort, ...

vr, 04/08/2006 - 09:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het is inderdaad een austrocylinderopuntia subulata en Pieter heeft gelijk.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag