cactusaarde

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 23/05/2006 - 21:54
mamiere

cactusaarde

Hallo, ik ben hier nieuw en zou graag iets weten ivm cactusaarde.

Ik gebruik voor mijn cactus -en vetplanten speciale aarde die ik in een tuincenter koop.Ik heb echter al gelezen om aarde te mengen met steengruis en / of zand. Kan iemand mij zeggen wat hiervan waar is en welke aarde ik best gebruik? Hartelijk dank,moeti.

di, 23/05/2006 - 23:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

De grond of het substraat waar men cactussen en succulenten wil in kweken moet aan een paar voorwaarden voldoen maar DE belangrijkste is dat het water vrijelijk moet draaineren ttz water moet er vlot doorvloeien zonder dat de grond zompig blijft. Ook zogezegde speciale cactusaarde van het tuincentrum voldoet vrijwel nooit aan die voorwaarde. Het beste is om te kiezen voor de brute methode en die grond te mengen met zeker 50% grof rijnzand (geen geel metserszand). mengen met een mengsel van rijnzand en aquariumkiezel is nog beter, maar aquariumkiezel is duur in grote hoeveelheden .. tuincentra hebben tegenwoordig een groot aanbod in alle soorten kiezeltjes oa voor de bonsia kwekers .. dat kan je er ook doormengen
en sja .. potgronden zijn tegenwoordig samengesteld uit "hoogwaardige turfsoorten" .. niemand heeft in de natuur ooit cactussen in turf weten groeien natuurlijk

mvg
Willy

wo, 24/05/2006 - 14:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

Willy

Toch gebruik ik alleen maar cactus grond met op de bovenlaag Auqarium steentjes en dat gaat verschrikkelijk goed,.
Het water loopt er snel doorheen en het lijkt me niet noodzakelijk om allerlei toeren uit te halen wat jij voorsteld.Maar ja er zijn meer wegen die naar Rome gaan.

Dus het is eigenlijk meer een kwestie van wat wil je.
Wel is het zo dat de grond vrij hard kan worden in de loop der tijd.

Groet
Edo

wo, 24/05/2006 - 14:24
Anoniem (anoniem geplaatst)

Edo,

Ik zal dat zeker niet betwisten maar persoonlijk neem ik liever geen risicos (ergo ik koop nooit cactusgrond) en de vraag is maar hoelang het goed blijft gaan .. cactussen zijn harde jongens die zich vlot aanpassen aan moeilijke omstandigheden .. maar tijd brengt raad :-) en ervaring :-)

mvg
Willy

wo, 24/05/2006 - 15:49
Anoniem (anoniem geplaatst)

Mijn ervaring (en waarschijnlijk ook die van jou Willy) is dat planten die in een zwaar en ruw mengsel staan een veel steviger wortelgestel hebben dan planten in commerciële cactusaarde. En vele sleutels tot een gezond en lang leven liggen bij planten toch wel bij de wortels.

Pieter

wo, 24/05/2006 - 17:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Idd Pieter dat is het curieuze van deze planten. Hoe ruwer, onherbergzamer de grond lijkt hoe sterker het wortelgestel uitgebouwd wordt en van daar uit hoe beter de weerstand tegen alle mogelijke belagers. De pure turfcultuur (zoals in grote kwekerijen gebruikt want daar moet het snel gaan!) levert meestal een "ho-sji-min"baard wortelgestel op ttz lange dunne slierten die op oude, lange baardharen lijken .. bij het minste probleempje (beetje te lang vochtig oid) ben je meteen deze baard kwijt en beginnen mogelijk de problemen .. om nog maar te zwijgen van de problemen op langere termijn en de mogelijke nood om dikwijls te moeten ompotten .. maar vele wegen leiden dus naar Rome .. de ene al sneller/korter dan de andere :-)

mvg
Willy

wo, 24/05/2006 - 17:37
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi,
Mijn ervaring is dat notocactussen en dergelijke een humusrijke wat meer vochthoudende standaard cactusgrond goed bevallen en noordamerikaanse soorten en soorten uit rotswoestijnen graag een mineraalrijkere beter gedraineerde grond willen hebben. Tegenwoordig neem ik standaard potgrond of tuinaarde en dat meng ik met brekerszand spit e.d. Voor de noto's wat minder split,zand (min 50%) en voor de meeste andere wat meer split en zand (kan oplopen tot 100% in de volle grond in de tuin) Planten die buiten staan kunnen sowieso wat meer drainagemateriaal gebruiken!
groet,
Ruud

wo, 24/05/2006 - 17:56
Anoniem (anoniem geplaatst)

volledig akkoord maar ik hou er van om de wateropslag niet door het humusrijke substraat te laten gebeuren maar door bvb een capillair korrelsubstraat dat vocht vasthoudt (bvb gebroken baksteen) dat houdt evenveel vocht vast, houdt meer voedingsstoffen vast draineert beter maar houdt het algemene vochtpeil lang(er) op nivo .. maar weze het ver van mij om iemand iets aan te praten :-)
ik mag enkel de "andere" mogelijkheden aantonen :-)

mvg
Willy

wo, 24/05/2006 - 21:46
Anoniem (anoniem geplaatst)

hallo, hartelijk dank voor de tips, ik zal er zeker rekening mee houden , ik ben blij dat ik me heb ingeschreven voor dit forum, héééél interessant, doe zo voort, grtjs ,moeti.

cactusaarde
wo, 24/05/2006 - 21:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik wou een foto toevoegen aan mijn bericht maar het lukt niet,sorry

cactusaarde
wo, 24/05/2006 - 23:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

oke na al die verhalen zou ik dus de potgrond moeten menen met de aquarium kiezeltje die ik nu op de boven kant leg.
Ga het toch eens proberen als ik volgend jaar maart weer moet oppotten en als ik mijn kleine zaailingen moet oppotten,deze zijn nou 2jaar oud en kunnen uit hun kleine potjes om in grotere potjes verspeend te worden.
Bedankt voor de andere kant van het verhaal en ervaringe
edo

ma, 29/05/2006 - 20:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

je mag die ook nog steeds als bovenlaag gebruiken hoor
niet alleen om het geheel mooier te maken maar omù de 'hals' van de plant te beschermen tegen water -----> rot

Onderwerp gesloten