nogmaals wel of niet witten van kas

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 30/05/2006 - 12:36
edob

nogmaals wel of niet witten van kas

Nogmaals de vraag,wie heeft er zijn kasje gewit en is dit gebruikelijk bij cactussen.
Had 1 reactie maar wil graag zoveel mogelijk opties horen .
Edo

di, 30/05/2006 - 14:24
Anoniem (anoniem geplaatst)

Volgens mij kun je dit achterwege laten wanneer je ervoor zorgt dat je veel frisse lucht binnenkrijgt.
Er zijn natuurlijk een heel aantal planten die liever iets schaduw hebben oa zaailingen. Deze zet je dan natuurlijk op een plek waar ze wat minder zon krijgen.
Wel zullen een aantal soorten iets rood kleuren, maar dat komt vanzelf wel weer goed.
gr.
Ruud

di, 30/05/2006 - 14:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

oke want ik heb maar 1raampje die zomers helemaal openen staat en dan wordt het toch nog zo'n 42graden max.
Helaas kan mijn kasje niet meer ramen hebben dus zou de deur open moeten maar dat veroorzaakt weer tocht.
Wel zijn het polycarbonaat platen en die verbreken het zonlicht.

Edo

di, 30/05/2006 - 16:29
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb nog nooit gewerkt met kalk. Hooguit met vitrage en daar wil in nu ook afscheid van nemen. Ik wil nou raamfolie op de onderkant plakken waar de zaailingen staan. Want die mogen natuurlijk geen felle zon maar willen wel veel licht. Bij mij kunnen er twee ramen open maar zomers als de zon op de kas staat wil het wel 50 graden worden in de kas. En dan heb ik de deur ook open staan. De planten die niet zo van de zon houden zet ik zomers buiten neer en dan een beetje in de schaduw. Is wel moeilijk in mijn tuin maar dan staan ze alleen in de ochtend in de zon.

Groetjes Sonja

wo, 31/05/2006 - 00:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het word zeker heet in de kas ,ook ik heb alleen een deur in de kas ,die staat dan ook open indien het weer het toe laat .
Daarbij heb ik een plafon ventilator opgehangen in de nok van de kas ,deze staat geschakeld op een verwarming thermostaat .
Als de temperatuur boven de 25 graden komt slaat hij aan ,hierdoor komt er een lucht beweging opgang wat inhoud dat de temperatuur zeker geen 35 graden wordt

nogmaals wel of niet witten van kas
zo, 04/06/2006 - 02:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste,
ik heb nog nooit de ruiten van de serre gekalkt in mijn verzameling.
Ondertussen ben ik al een 20 jaar of meer bezig met cactussen en heb dit bij andere verzamelaars zelden gezien, tenzij één venster dat dient ter bescherming van zaailingen (zoals boven vermeld door Sonja). Bij mijn zaailingen hangen verschillende stroken muggegaas(boven elkaar) ter bescherming van direkt zonlicht en dat is ruim voldoende.
Mijn serre staat volledig naar het zuiden gericht en heeft dus 's morgens reeds opkomende zon en 's avonds ondergaande zon en 's middags de volle laag. Ja verbranding door zonlicht heb ik inderdaad al tegengekomen, zelfs dit jaar, en enkel bij het terug in de serre plaatsen van binnenshuis overwinterde planten. Om dit tegen te gaan leg ik op de planten muggegaas en dit gedurende de eerste 2 (3) weken. Daarna zullen ze zelf wel instaan ter bescherming van hun eigen.
Trouwens, heel veel cactussen leven op grote hoogte waar ze volledig in direct zonlicht staan ... overdag hoge temperaturen, fel licht en 's nachts grillig koud ...
Het is natuurlijk mijn mening (ik denk dat de meeste die mening delen) maar aan witten, kalken begin ik niet.

Groeten Alain

zo, 04/06/2006 - 11:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik vind het knap hoe jullie toch steeds weer iets weten te bedenken om te zorgen dat de kas geen oven wordt.
Jarenlang heb ik een eurokas gehad van 3x6 meter en in het voorste deel van 2 meter had ik mijn cactussen en in het achterste deel de vroege sla en andijvie gevolgd door tomaten, komkommers, meloenen e.d.
De kas had zes ramen, maar stond helemaal vrij en had als 'ie scheen heel de dag de zon waardoor het erin soms echt onhoudbaar heet was.
Na tobben en vragen heeft iemand mij attent gemaakt op een soort kalk dat Temperzon heet. Ik heb dat daarna jarenlang gebruikt tot grote tevredenheid. Ik deed alleen het dak met een verfroller op een lange bamboe stok en rolde tot alle dakramen wit waren. en soms deed ik ook de staande kant op het zuiden. De bak met het verdunde spul stond dan op de grond en daar doopte ik de rol in, liet het meeste er weer uitlopen om niet te vet te werken en er een smeerboel van te maken en in een half uur was ik dan klaar voor het hele jaar.
Kijk maar eens op Google naar temperzon.
Ik vermeld het hier omdat het nog niet was genoemd.
Groet, Frans.

nogmaals wel of niet witten van kas
zo, 04/06/2006 - 11:24
Anoniem (anoniem geplaatst)

Vervolg,
Wij zitten nu in een bejaardenwoning en in het kleine tuintje heb ik nu een kasje van 1,80x1,80 met een paar cactussen en wat pottomaatjes. Ook dat wordt soms bloedheet. Maar dat scherm ik nu af door er een stuk van dat groene schermgaas over te spannen.
Ik bedoel dat gaas wat je op mijn foto kan zien bij m'n buurman op het land over zijn groentebedden.
En ook dat helpt, maar witmaken is beter.
Frans

Onderwerp gesloten