Aanschaf grote palm.

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 22/11/2006 - 16:58
satmeel

Aanschaf grote palm.

Eindelijk, de tekening voor de tuin is klaar. Er komt een 8 hoekig zwembad met een aanliggend 8 hoekig terras, en nog een overdekt terras in. De rest wordt gevuld met grind, paden plantbedden en uiteraard een groot aantal exoten.

Een aantal planten heb ik al, maar er moet nog flink wat bijkomen. Zo hebben we nog geen echt grote palm die in de volle grond kan overwinteren. We zoeken derhalve ook nog een Fortunei met een stamhoogte van 2 tot 2,5 meter. In ieder geval een die hoog genoeg is om onderdoor te lopen.

Graag had ik van jullie wat tips hoe dit aan te pakken. Ik heb wel eens een klein plantje gekocht, maar nooit een grote.

Paul

wo, 22/11/2006 - 19:53
leon78

hoi
aangezien je de hele winter eers nog voor de deur heb zou ik goed gaan winkelen aangezien de prijzen nogal eens uiteenlopen op het gebied van palmen met deze afmeting.

ikzelf ga veel na de https://tinyurl.com/y6d83bog aangezien deze mensen een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben en je altijd kan bellen of mailen voor info en tijdens de aanschaf van de palm word alles netjes uitgelegd over het planten,bemesten etc.

Tja de fortunei is natuurlijk wel de uitgelezen palm voor een goede overwintering in de volle grond.die je zonder al te veel bescherming goed de winter doorkrijgt.

Ik hoop dat je er wat mee kunt en wens je veel succes met je verdere tuin

Groetjes Leon

wo, 22/11/2006 - 21:38
dushi

Hallo Paul,

Ik lees dat je het zwembad naast het terras doet. Dat ziet er natuurlijk mooi uit, maar realiseer dat als men erin springt (m.n. kinderen (en ik had nog zo gezegd geen bommetje)) je geen droge draad meer aan je lijf hebt of tenminste je biertje/wijntje aardig verdund is. Maar verder klinkt het erg goed.

En voor een palmboom zou ik naar een goed bedrijf gaan met een goede kwaliteit, goede uitleg etc.

Gr. Karen

wo, 22/11/2006 - 21:50
satmeel

Bedankt voor jullie reactie's.

Ommen is nog redelijk dichtbij ook.

Aan de bommetjes hadden we nog niet gedacht. Het terras ligt gelukkig niet strak aan het bad. Er zit zo'n meter tussen de 2 cirkels. Ik hoop dat dat genoeg is.

Bijgaand een schetsje van hoe het worden moet.

Paul

Aanschaf grote palm.
wo, 22/11/2006 - 22:31
dushi

Ziet er goed uit! Dat nat worden valt ook wel mee (alhoewel kinderen kunnen er wat van (grapje)). Er staat en plant getekend tussen het terras en zwembad, denk aan wateroverlast, evt chloor lijkt me ook niet bevordelijk etc. Dus even uitkijken wat voor plant je daar gaat zetten. Maar goeie tekening!

wo, 22/11/2006 - 23:05
satmeel

Hoe meer tips hoe beter.

Behalve de grote palm, zijn de rest van de ingetekende planten de planten die ik nu heb. Een paar staan in pot (roebelinii's en canariensis). Het is wel de bedoeling dat er nog wat winterharde planten bijkomen.

Ik wil ook een paar plantenbedjes maken met succulenten.

Er moet nog heel wat werk gedaan worden. De aanschaf van de palm wordt wel voorjaar. Er ligt nu nog een vijver van 8 x 3,5. Die is al leeg maar moet ook nog dicht. Alle "hollandse" planten zijn inmiddels weg.

Paul

vr, 24/11/2006 - 17:51
leon78

hoi ,

Lekker toch het zo dichtbij is.
Tekening ziet er goed uit veel succes ermee.
En ik persoonlijk heb niets anders dan lof over het bedrijf wat ik aangaf.

ma, 27/11/2006 - 13:51
mikey

Hoi Paul,

Let bij de aanschaf van een trachycarpus op of het een in een potgekweekte palm is! (Dus geen potgedrukte palm) Zie ook de informatie op https://tinyurl.com/y2zmagjq , nieuws, helemaal onderaan staat: "Een palm kopen? Waar moet ik op letten? Lees verder"

Verder kan het juist een hoop eurootjes schelen om nu een palm te kopen. Zelf hebben wij vorig jaar okt/nov. een tweestammige trachycarpus gekocht bij Nobilis in Ens (https://tinyurl.com/y2wqtk7t of kijk op https://tinyurl.com/2qcsc , daar adverteren ze ook continue)
Die hebben wij toen in kuip laten overwinteren en dit jaar hebben wij hem uitgeplant in de tuin. In het najaar krijg je vaak flinke korting, in het voorjaar betaal je weer het volle pond! Bij ons scheelde het toen flink. Das mooi meegenomen als je nog flink wat planten nodig hebt voor je nieuwe tuin!

Succes met het aanleggen van je neiuwe tuin!

groeten van Jacqueline

Aanschaf grote palm.
ma, 27/11/2006 - 13:55
mikey

Nog een foto vanuit andere kant genomen.

Aanschaf grote palm.
ma, 27/11/2006 - 14:00
mikey

Ps.

Ik bekijk nu de prijzen van palmexpert.....het is zeker de moeite waard om bij Nobilis te gaan kijken! Suc6

ma, 27/11/2006 - 15:24
satmeel

Hallo Jacqueline,

bedankt voor je tips. Daar ga ik zeker wat mee doen.

Mooie palm trouwens.

Paul

ma, 27/11/2006 - 22:43
leon78

Nobiles kan inderdaad ook,
Zou daar wel goed zoeken.
Zelf heb ik daar de ervaring met een olijf waar ik daar 600 euro voor zou moeten betalen ik bij de palmexpert voor de helft had.

Denk dat je gewoon goed moet zoeken bij verschillende bedrijven.
Beide zijn zeer zeker de moeite waard

Onderwerp gesloten