Citrus (citroen boompje).

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 22/04/2007 - 20:05
Fam-Bos

Citrus (citroen boompje).

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar een paar citroenzaden gezaaid en nu heb ik dus een paar (twee nog maar) citroen plantjes van ongeveer tien centimeter hoogte. De andere 5 zijn deze winter allemaal bruin geworden, blad laten vallen en doodgegaan.
Ik ben nu bang dat dat met deze laatste twee plantjes ook gaat gebeuren.

Hoe kan ik deze plantjes het beste behandelen zodat ze snel groeien ?
(buiten in de volle grond zetten, binnen in de vensterbank, volle zon of juist in de schaduw, bepaalde bemesting ?).

Ze staan nu binnen in plastic (drink)bekertjes in cocopeat achter de vitrage in de zonnige vensterbank.
Ze groeien niet hard en ééntje begint alweer wat bruine plekken op een paar bladeren te krijgen, ook het topje wordt helaas weer bruin/zwart en verdroogd.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven hoe ik deze kleine citroenboompjes snel groter kan laten groeien.

Alvast bedankt allemaal.
Met vriendelijke groet,
A. Bos

zo, 22/04/2007 - 20:29
laurens

Beste,

Citrusplanten zijn eigenlijk helemaal niet moeilijk te houden. In de winter zet je ze op een koele lichte plaats rond 10°C en in de zomer zet je ze vanaf er geen gevaar meer is op nachtvorst buiten, in de volle zon! Je moet ze weliswaar laten wennen aan de UV-straling dus laat die overgang plaatsvinden op een bewolkte dag. Ook je jonge plantjes mogen gerust volle zon hebben, dus zet ze maar snel buiten met dit zomer weertje! Wel niet vergeten ze de eerste dagen wat in de schaduw te zetten (alhoewel ik doe dit niet en heb er nooit last van gehad).
Zitten er verder zeker gaatjes in dat bekertje? dat is erg belangrijk! En indien mogelijk verpot ze dan naar een terracotta bloempot, hierin blijft de grond minder lang nat.
Voor het water geven, wacht tot je duidelijk ziet dat het bovenste zand goed droog is en giet dan een goede plas water tot het onderaan uit de pot loopt. Je mag ze ook af en toe wat bemesten met kamerplantenmest (citrusmest is beter maar dit volstaat ook) ofwel wat organische mest.
Kijk ook eens of er geen beestjes op je plantjes zitten!

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

Groetjes laurens

ma, 23/04/2007 - 12:50
Fam-Bos

Hoi,

Bedankt voor uw reactie.
Ik zal ze inderdaad eens voorzichtig een beetje gaan bijmesten.
Ik heb geen beesjes kunnen vinden bij de plantjes.
Wel heb ik ergens anders inmiddels gehoord dat citrus plantjes absoluut niet tegen kraanwater schijnen te kunnen ?
Als dat zo is heb ik dus een probleem, want regenwater heb ik hier niet bij de hand.

Ik zal beginnen met heel voorzichtig een klein beetje koemestkorrel te geven.

Bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
A. Bos

ma, 23/04/2007 - 19:33
plantenliefhebber

Heb er ook gezaaid en ik heb nog nooit problemen gehad met kraantjeswater.

Regenwater is natuurlijk nog altijd beter.

di, 24/04/2007 - 18:50
laurens

Hallo,
ja koemestkorrels zijn goed, hiermee kan je ook minder snel overbemesten dan met anorganische mest (blauwkorrel vb).

Citrussen kunnen wel tegen kraantjeswater, maar ze doen het een stuk beter op regenwater. Dit omdat de planten houden van een licht zure bodem. Als je dan licht basisch kraantjeswater geeft dan verlies je dit effect.
Ik plant mijn citrussen trouwens in een bodemmengsel met een groot deel turf erin, zand en wat potgrond. Zo krijg je een bodemmengsel met een geschikte ph en houdt deze ook niet telang vocht vast en is zeer goed drainerend. Dit is zeker aan te raden indien je geen regenwater bij de hand hebt zoals jij!
De potgrond zorgt ervoor dat de bodem toch nog de voedingsstoffen makkelijker vast kan houden en ook een deel vocht.
Met de weersvooruitzichten van nu kan je ze gerust buiten zetten (de mijne staan al een dikke maand buiten) en zullen ze het (voorlopig in de schaduw) goed naar hun zin hebben met deze warme temperaturen. Benevel 's ochtends of 's avonds ook eens als je tijd hebt, dat doet ze wel deugd na zo'n warme dag. Geef in de zomer ook zeker voldoende water maar laat de toplaag uitdrogen in tussentijd. Dat resulteerd bij mij met om de dag gieten. (serre)

Groeten laurens

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag