cycas revolta

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 12/08/2006 - 09:04
bejansen

cycas revolta

hallo,
ik heb een cycas en deze heeft pas nieuwe bladeren gekregen. Deze bladeren zijn nu aan het uiteinde gaan krullen. Naar mijn idee misvormen.
Mijn vraag mag ik het uiteinde afknippen? Of moet dan het hele blad er af? Dit hoop ik niet want deze plant doet het zo goed. Het liefst hou ik alle bladeren (nu 10), maar die uiteinden maken de plant niet mooier nu ze zo gekruld zijn.

cycas revolta
za, 12/08/2006 - 14:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

De lange bladeren komen door een tekort aan licht. Volgende keer de Cycas verplaatsen naar een lichtere standplaats of in het voorjaar naar buiten brengen.
Het uiteinde van de bladeren kan je afknippen maar of hij daarmee mooier gaat worden? Ik persoonlijk zou ze niet afknippen.

groeten
Yves

za, 12/08/2006 - 18:24
Anoniem (anoniem geplaatst)

dit zijn mijn revoluta's ,meestal gaan die pas naar buiten als de nieuwe bladstelen uitgegroeid zijn ,staan de rest van het jaar in de serre (op het zuiden),waar het in jan/feb al vlug 20 graden kan worden en nachttemp van 10/12 graden.Veel licht is dus erg belangrijk. de grote revoluta heb ik al 20 jaar (iedere 3a4 jaar in een grotere pot) de kleine ,zo groot was hij toen ik hem kocht.
als de bladstelen 4 jaar oud zijn verdrogen ze ,deze heeft dit jaar 15 nieuwe (pas laat verpot) vorig jaar 21 en twee jaar geleden 20.

Groetjes
Hent

cycas revolta
za, 12/08/2006 - 21:20
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bedankt voor jullie reacties ik ben weer een stukje wijzer geworden.
Toch maar verplaatsen dan.
Ik denk dat ik nog maar even wacht met het af knippen
Bedankt

zo, 13/08/2006 - 12:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Tja, ik heb hetzelfde probleem en ben van mening dat het karakteristieke beeld van de plant erdoor wordt aangetast.

Weet iemand raad?

cycas revolta
zo, 13/08/2006 - 20:47
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bij het vormen van nieuwe bladeren is het belangrijk dat er voldoende licht is. Bij weinig licht gaan de bladeren op zoek naar het weinige licht dat voorhanden is, daarom dat ze zo lang worden en er soms abnormaal gaan uitzien. Matig licht geeft lange bladeren, fel licht geeft korte bladeren. Wanneer het licht van een raam komt, geef de plant iedere dag een 1/4 draai tot ze voldoende uitgehard zijn.

groeten
Yves

ma, 14/08/2006 - 23:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Maar mag je zonder problemen oook snoeien?

di, 15/08/2006 - 16:19
Anoniem (anoniem geplaatst)

Indien je dat wil kan je het blad tot de gewenste hoogte bijsnoeien, de Cycas zelf gaat daar geen hinder van ondervinden. Wanneer je gans het blad wil wegsnoeien wacht je best tot het voorjaar. Daarna wat mest en iets vochtiger houden zal de plant aanzetten tot nieuwe groei.

di, 15/08/2006 - 17:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik heb hem ondertussen ingesnoeid. Ik hoop dus dat het goed gaat. Ik vind hem wel weer een stuk mooier lijken nu. Hopelijk tast het hem niet aan aangezien de bladeren nog in de groei waren.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag