help palmbomen?

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 15/12/2006 - 20:38
deburen

help palmbomen?

ik heb daarnet via het internet twee palmbomen kunnen kopen aan € 250 per stuk. deal is zo goed als rond op voorwaarde dat deze palmbomen de 'fortunei' zijn en dus winterhard. hierbij een foto. ze zijn een viertal meters hoog. elke raad is welkom!

help palmbomen?
vr, 15/12/2006 - 20:39
deburen

hier nog een andere foto ervan!

vr, 15/12/2006 - 20:41
rwo

Ik zou ze of in een plantenstalling brengen of in de tuin aanplanten.
zijn idd fortunei
gr.
Ruud

vr, 15/12/2006 - 20:44
deburen

bedankt voor de snelle reactie ruud! verder nog tips? wachten tot voorjaar voor de volle grond? is de prijs een beetje schappelijk?

vr, 15/12/2006 - 21:34
texeltje

k zou ze nu niet in de volle grond doen maar van het voorjaar.

vr, 15/12/2006 - 21:52
satmeel

Ze zien er wel slecht uit. Dunne stammetjes en lange bladeren. Hoe lang staan ze daar al? En waar komen ze daarvoor vandaan?

Voor hun lengte zijn ze zeker niet duur.

PAul

za, 16/12/2006 - 06:12
Llanero

Hallo,

Als je een palm aanschaft voor buiten is het beter met een jong exemplaar te beginnen daar deze veel beter zal aanslaan en daarna ook sneller zal groeien. Ook de winterhardheid bij palmen die hier hun stam gevormd hebben is beter dan bij importen uit Zuid Europa.

Groet,

Alexander

za, 16/12/2006 - 11:15
rwo

Toch laatst op een toonaangevend brits forum gelezen dat het voor winterharde palmen de juiste tijd is om aan te planten dan kunnen de komende maanden de wortels zich zetten en kan de groei meteen in het voorjaar aan de gang.
Ik weet dat dat tegen de heersende opvattingen ingaat, maar het klinkt me niet onlogisch in de oren.
struiken e.d worden ook in deze tijd aangeplant
gr.
Ruud

za, 16/12/2006 - 11:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

Onder onze omstandigheden is er in de winter nauwelijks wortelsactiviteit, dus is het zinloos nu te planten. Dat geldt wel voor sept/okt. en na de winter.

za, 16/12/2006 - 20:08
Giel

hoi ruud,

ik heb zo'n idee dat in de winter de palm in zijn geheel stil staat met groei, inclusief de wortels dus. Het lijkt me sterk dat de palm ondergronds wel doorgroeit maar bovengronds niet. De grond zal toch een bepaalde (+/- 15 graden) temperatuur nodig hebben voordat de groei van wortels verder gaat of begint lijkt me.

gegroet

za, 16/12/2006 - 20:20
rwo

Heel toevallig had 1 van die tuinvogels op tv vanavond het er ook over en die beaamde het, nu wil dat niet alles zeggen, maar ze zijn niet achterlijk.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan en was net zoals jullie ook altijd in de veronderstelling dat je ze in het voorjaar moet planten.
Maar wat er op dat forum werd verteld (oasis) klonk me niet onwerkelijk in de oren.
Dus kijk allemaal maar wat je ermee doet.
Ik zal het planten er volgende keer (wanneer het zo uitkomt) in ieder geval niet om laten, en het is volgens mij sowieso beter dan ze buiten in pot te laten staan!
gr.
Ruud

zo, 17/12/2006 - 01:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ruud, de omstandigheden in (Zuid)Engeland zijn wel veel gunstiger dan in ons koude landje!

di, 19/12/2006 - 03:46
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deburen, het is werkelijk een goede deal, 3 jaar geleden zag ik een advertentie staan op marktplaats van 2 grote trachy's, stammen van 2.20m. hoog, de eigenaar vlak bij me in de buurt wilde er 250 euro per stuk voor hebben, een matsprijs is dat uiteraard.
Ik heb deze bomen in augustus 2004 aangeplant, en ze doen het fantastisch, ze waren gelijk als deze.
Dus zet ze nu vorstvrij weg, en plant ze in maart/april aan in de volle grond, in een gedraineerde plaats uiteraard, en eind april lekker bemesten met koemest, dan gaat het echt wel goed.
Het aanplanten kan je gerust al in maart doen als het zacht blijft, dan kunnen ze goed wennen en aanslaan, maar dat doen ze zeker wel.

250 euro is niet duur en ze zien er goed uit, het lijkt er wel op dat ze binnen hebben gestaan, in een winkelcentrum of ergens denk ik?
Maar dat veranderd de winterhardheid van de trachycarpus niet.
Bij een gem. tuincentrum vragen ze voor deze palmen in deze afmeting zo al 500 euro, en sommigen zoals tuincentrum 'het oosten' in Aalsmeer heeft exemplaren staan met een stam van ong. 2 meter en daar staat al 800 euro op de kuip geschreven, dus daar heb jij er al 3 voor!

En tja wat stellen de winters nog voor hier, die worden alleen maar zachter.

di, 19/12/2006 - 18:22
kroisos

het klopt dat trachycarpussen die nog nooit geen vorst hebben gehad even winterhard zijn dat is tenslotte genetisch bepaald, maar de bladeren die deze maken binnen zijn niet zo bestand tegen vorst en wind. het kan gebeuren dat je de eerste winter veel bladschade zal hebben of zelfs de ganse kroon verliest maar doodgaan zal hij niet doen, en aangezien het snelle groeiers zijn heb je in de zomer al een nieuwe kruin met sterke bladeren die tegen een stootje kunnen.
lijkt me een goed koopje! ik had ze zeker ook niet laten staan voor die prijs.

groetjes,
kristof

di, 02/01/2007 - 21:49
Palmboom

Misschien wat (te) laat reaktie, maar de kluit/stamverhouding op de foto ziet er niet denderend uit. Een "fatsoenlijke" fortunei van dit formaat zou in een aanzienlijk grotere kuip moeten staan.

Een typisch voorbeeld van een zogenaamde potgedrukte palm:

geimporteerd uit het buitenland, en van de kluit ontdaan, vervolgens weer opgekweekt in een kas wat te zien is aan de lange bladstelen en de punt in de kruin.

Dergelijke bomen kopen is vragen om een triest uitzicht.

Het is pure onzin dat deze boom er na een jaar weer mooi uit zal zien, ook nu aanplanten is onverstandig. Zoals door enkelen al opgemerkt is staat de groei gedurende de wintermaanden stil. Met een storm als afgelopen week zal deze palm (en alles wat eromheen staat) hoogstwaarschijnlijk sneuvelen.

Als je ze koopt moet je rekening houden met enkele jaren intensieve zorg en hopen op winters met lichte vorst.

Bij zo'n aanbod moet je jezelf altijd afvragen waarom iemand de bomen voor zo "weinig" geld van de hand doet. Het antwoord op die vraag lijkt me duidelijk...

wo, 03/01/2007 - 01:24
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nu aanplanten is nutteloos dat klopt, maar deze palmen maken wel een kans, maar lijken inderdaad van een deel van hun kluit te zijn ontdaan dat is niet goed voor de groei, eerst zal zo'n plant zijn kluit willen ontwikkelen alvorens je een mooie pruik krijgt.

Tja je kan beter sterke planten kopen, maar ondanks alles lukt het met deze palmen wel, vroeg aanplanten liefst half maart en flink bemesten vanaf april, liefst met koeiemest, dan kom je al een heel eind.

Ik had wellicht wat sterkere palmen die in grotere kuipen stonden, maar ze staan al jaren er gezond bij.
Het lukt met de juiste zorg wel.

di, 16/01/2007 - 23:05
deburen

ik heb dan toch maar voor de deal gepast, ik vertrouwde het niet meer zo! Ben naar intratuin getrokken en daar twee gezonde palmen gekocht!

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag