Jacaranda

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 11/01/2007 - 01:38
maanzaadje

Jacaranda

Ik vind niet veel terug over deze plant, weet iemand wanneer deze eindelijk bloemen gaat geven, ik wacht al 4 of 5 jaar, hij staat in een pot van een zaadje begonnen.

Ongeveer 1meter hoog nu, heel veel vertakt, blad hangt er nog aan, maar begint af te vallen.

Dit jaar nog niet gesnoeid, ik zit nog steeds op die bloemen te wachten, dus durf niet snoeien.

Staat koel, maar beschermd in de veranda, min 0 graden als het erg vriest buiten, maar heeft het al die jaren al overleefd in de winter en nu is het heel zacht 10 graden 's avonds.

Danku

do, 11/01/2007 - 07:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Niet snoeien, dus!
Het zijn geen gemakkelijke bloeiers; zeker niet op jonge leeftijd.
Toch moed houden, het is prachtig als ie bloeit!
De standplaats is goed, maar wel zo licht mogelijk. Het is me ooit een paar maal gelukt bloemen te krijgen in een koude, vorstvrije kas.
Succes!

vr, 12/01/2007 - 00:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi ik ben het met Greenconnection eens, omdat je hem gezaaid hebt kan het wel even duren voordat er bloemen komen. Deze kunnen gedurende het zomerseizoen "plotseling" tevoorschijn komen, juni maar ook augustus. De Jacaranda houdt niet van natte voeten, maar moet goed doorlatende (zand,kleimengsel o.i.d.) grond hebben. Wel regelmatig water geven uiteraard, zeker met warm weer. Zet de boom (want dat is het eigenlijk) op de zonnigste plek uit de wind, niet snoeien! Gewoon lekker laten groeien en dan komt de bloei wel, ook al is het voor ons klimaat niet de meest ideale boom, als hij bloeit is het wel de mooiste die er is. Zie foto, veel succes, wikipedia heeft best informatie, google ook eens, al is het veel in het Engels.

Succes!

Emiel

vr, 12/01/2007 - 07:39
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo Emiel

Ik ben ook in het bezit van twee jac, en je geeft als tip dat je deze plant niet moet gaan snoeien.
Nu zijn het planten van voorjaar 2006 en zijn twee meter hoog, nu wil ik deze op 2.5 meter gaan toppen.
Is dit verstandig, ik zal wel moeten en veel mensen zeggen dat dit geen probleem is.
De reden dat ik deze op die hoogte wil houden is dat ze in de winter tijd naar binnen gaan in de kas.

Wat geef jij mij voor een advies of is er toch een mogelijkheid om ze als oudere plant in de tuin aan te planten?

Arjan

vr, 12/01/2007 - 08:10
alloo

Het is een prachtige boom ik heb ze zien bloeien in madeira, en naar ik gelezen heb leverd hij het bekende palissander hout

vr, 12/01/2007 - 08:23
alloo

Deze foto is genomen in madeira allemaal jacaranda bomen

Jacaranda
vr, 12/01/2007 - 09:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hyeres, Zuid-Frankrijk

vr, 12/01/2007 - 17:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi Arjen,

snoeien mag uiteraard wel, maar misschien gaat dit ten koste van de vorm van de boom.
Waarschijnlijk zullen de takken rechtstandig omhoog groeien en de Jacaranda is juist mooi vanwege
de "parasol-achtige/paddestoel-achtige" groeiwijze. Ik dacht dat de boom oorspronkelijk een meter
of 14 hoog kan worden? Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Maar je mag de boom wel snoeien, maar die van Maanzaadje zijn nog redelijk jong en zolang ze "snoeiloos" kunnen groeien zou ik dat stimuleren. Omdat je hier echter genoodzaakt bent de boom "kort" te houden,
kan je proberen om er qua vorm een beetje rekening mee te houden (wat betreft de nieuwe scheuten die omhoog groeien).
De boom kan niet tegen vorst, dus hij moet in je kas. Maar gelukkig heb je die, de meesten hier hebben die denk ik niet
helaas. Nou vriest het ook wel eens in
Zuid-Frankrijk en daar staan ze gewoon buiten, dus het blijft altijd een beetje een gok denk ik. Met de winters die we hier
tegenwoordig hebben, is het wellicht een leuk experiment om ze in de volle grond te zetten en te kijken wat er gebeurd? Maar daar zit
uiteraard wel het risico in dat ze in de problemen komen....dilemma.
Kortom, het blijft lastig tropische bomen hier te houden denk ik, jammer.
Mag ik je vragen hoe het met jouw bloeiwijze gaat? En heb je misschien een foto ervan?
Ik denk dat Maanzaadje er ook benieuwd naar is. Greenconnection, heb jij de
bloemen in het voorseizoen al gekregen? Begrijp ik dat goed?

Hartelijke groet,

Emiel

vr, 12/01/2007 - 18:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik zou best een foto willen plaatsen maar ik heb er niet de camera voor die werkt nog met een film, wel kan ik je zeggen dat het nu dunne rechte takjes zijn van twee meter recht om hoog.
Gezien ik er nog 8 kleintes het ga ik er wat van het voorjaar in de tuin aan planten, ben benieuwd of er nog een door de winter komt volgend najaar.

vr, 12/01/2007 - 21:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Emiel, bij mij bloeide de Jacaranda inderdaad in het vroege voorjaar. Ze staan in Z-Frankrijk ook in mei-juni in bloei.

za, 13/01/2007 - 08:48
alloo

de foto's die ik heb genomen in madeira zijn ook gemaakt begin mei

za, 13/01/2007 - 16:47
maanzaadje

Dat het prachtige bomen zijn weet ik ook wel, maar het gaat over dit klein exemplaartje, 4 of 5 stammetjes samen, eigenlijk groeit hij bijna niet.

Jacaranda
za, 13/01/2007 - 16:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

Misschien een goed teken dat ie niet groeit.........is vast aan z'n bloemknoppen bezig!

za, 13/01/2007 - 17:12
maanzaadje

Ik ben benieuwd, misschien moet ik er is één in de volle grond zetten volgend jaar.
Bedankt iedereen voor de vele reacties, ben toch al iets wijzer nu.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag