Japanse mispel

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 05/01/2007 - 16:37
jacky

Japanse mispel

Hoi , wie heeft er ervaring met de japanse mispel in de volle grond ? Ik heb een exemplaar gekregen van ong. 1.30 mtr. Kan deze in t voorjaar in de volle grond en hoe moet ik m behandelen ?
groeten Jacky

vr, 05/01/2007 - 20:02
RenéeM

Hangt er een beetje vanaf waar je woont en welke plek je ervoor kiest in je tuin. Ik woon in Oost Gelderland en heb er 4,5 jaar geleden ééntje van ca. 40 cm geplant op een redelijk beschutte plek in een gemetselde bloembak tegen een stenen schuurtje. Staat ongeveer op zuid - zuidwest en staat dus flink in de zon.

Die 40 cm zijn nu ongeveer 2,5 meter hoog en 1,5 meter breed. Er zijn flink veel vertakkingen. Eigenlijk is hij wat te groot geworden maar zonder vernielen krijg ik hem er niet meer uit, de bloembak heeft niet echt een bodem, ik vermoed dat de fundering van de schuur er voor een deel onder zit.

Ik heb nog nooit afgedekt. Vorige winter was er een keer zoveel sneeuw dat hij door het gewicht helemaal plat ging. Er zijn hier wel eens temperaturen van -13 C. geweest. Geen enkel probleem tot nu toe.

Ik ben heel benieuwd of hij ooit een keer zal bloeien.
Als hij echt gesloopt moet worden zal ik zeker weer nieuwe zaaien. Kun je heel makkelijk zelf doen. Haal de vruchten bij de Turkse groenteboer in april/mei. (zien eruit als geel/oranje pruimen) Eet ze lekker op en laat de pitten ongeveer een weekje drogen voordat je ze zaait.

groeten, Renée

vr, 05/01/2007 - 21:20
wypke

Ik heb er 1 al 2 jaar buiten in een pot van 40cm doorsnede staan.
Volle grond zal geen problem zijn.

za, 06/01/2007 - 16:09
jacky

Hoi Renèem en Wypke , bedankt voor de info , ik heb m gekregen in bloei en ik denk dat er ook al vruchtjes in komen maar heeft ook altijd binnen gestaan . Dat zal wel anders worden als tie buiten staat denk ik , want je hebt m nog niet in bloei gehad buiten ?

Onderwerp gesloten