Musa basjoo 4.95

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 17/08/2009 - 20:17
edwardkarin

Musa basjoo 4.95

Ik heb 2 musa basjoo's gekocht bij een tuincentrum hier in Almere, voor 4,95 per stuk, met een stammetje van ong 30 a 35 cm.
Ik ge deze in een grote kuip plaatsen met verse tuin/potgrond erin, dan wil ik deze er eens bij houden als kuipplant, want mijn tuin musa basjoo's zijn nu pas met een stam van 30 a 40 cm.

Zal eens wat plaatjes plaatsen, kunnen ze in een kuip nog groot worden?Vreten de wortels veel potruimte in? Ik denk het wel...

gr. Edward

ma, 17/08/2009 - 22:03
peter42

Weet je zeker dat het basjoos zijn en niet een binnensoort?
Want daar heb ik me in het voorjaar ook in vergist en vondt ik de
prijs al zo goedkoop.
Ik heb wel bij hornbach een musa dwarf cavendish gekocht, en wist ik niet eens wat voor soort het was, maar dat blijkt dus een dwergbanaan te zijn
die dus niet zo groot wordt, maar het is anders best wel een flinke jongen geworden, en dat voor maar een tientje.
Btw, eind juni heb ik ook 6 basjoo stekken gekocht die maar erg klein
waren, en heb ik een hoop lopen tobben tijdens de natte dagen, want de verzopen zowat in hun potten en zat het om de haveklap vol met bladluizen en dan weer spint, dus ben ik flink in de weer geweest met gif,
en die strijd heb ik uiteindelijk gewonnen want het is eindelijk gedaan
met die beesten. Verder heeft het betere weer van de afgelopen tijd ook z'n werk gedaan, want ze zijn nu dik 1,50m hoog geworden, en staan ze er mooi fris groen bij.
De eerste balderen werden nogal snel bruin, maar dat kan ook niet anders
met al dat ongedierte en dan al dat gif.
Anyway, hier nog 2 foto's van toen ik ze kocht en van nu.

Musa basjoo 4.95
ma, 17/08/2009 - 22:05
peter42

en dan nu een foto van eentje van nu

Musa basjoo 4.95
ma, 17/08/2009 - 23:20
phil2

Dag Edward
Toen ik mijn Musa basjoo in volle grond heb geplant,heb ik 2 zakken
kompost gemengd met de tuinaarde samen met een deel verteerde stalmest.
Inderdaad als je een grotere volume van pot neemt kan het wortelgestel
meer volume innemen en misschien binnen enkele jaren toch nog eens in volle grond proberen?
@ peter
De scheuten hebben nu toch goed gegroeid of verwachte je er meer van.
Aan beiden Groetjes Philip.

ma, 17/08/2009 - 23:58
peter42

Nee, ik had niet verwacht dat ze dit jaar nog zouden groeien, want
het zag er op een gegeven moment erg belabbert uit. Niks dan
hangende bruin wordende bladeren, maar die heb ik afgeknipt toen
de grotere bladeren zich gingen vormen, en sinsdien zijn ze hard gegroeid.
Ik denk ook vanwege het betere weer dat we de afgelopen weken hebben gehad, want die vele regen daarvoor was gewoon teveel voor die kleine stekjes.

di, 18/08/2009 - 01:57
balaton

hoi

mijn scheuten van mijn musa basjoo zijn nog maar tussen de 20 en de 30 cm hoog is dit normaal voor de tijd van het jaar , voorga jaar had ik tegen het einde van het groei seizoen al 5 bomen van ong 1,20 m stam

di, 18/08/2009 - 02:19
edwardkarin

Dit is de aankoop, ik heb alles verzopen van het water, maar hopen dat er nog wat groei bijkomt, maar geen nood alles gaat naarbinnen wanneer nodig.
Dus het wordt toch wel wat.
Ik heb de geknakte bladeren maar gelijk eraf geknipt.

De kleintjes zijn degene die ik in april bij een 'kweker'/'handelaar'/'amateur' in Lelystad hebt gekocht, ik kocht er 4 en plaatstte in de tuin en 2 heb ik nu uitgehaald en hier in deze kuip bijgezet, ze groeien ook voor geen ene stuiver, ze staan in de koeiemest grond, maar helaas.
2 staan er nog, en 2 in deze kuip nu dus.

Of het ook musa basjoo's zijn betwijfel ik, maar goed het staat wel leuk.

gr. Edward

Musa basjoo 4.95
di, 18/08/2009 - 02:05
edwardkarin

Hoi Balaton, bij mij precies hetzelfde, ik begrijp het ook niet?

Daarom deze kuip met musa basjoo dan maar, je moet toch wat.

gr. Edward

di, 18/08/2009 - 02:24
edwardkarin

Philip het seizoen loopt ten einde, en mijn musa basjoo zijn best aan de groei, ze zijn zo'n 40 cm. hoog nu, helaas meer dan 1 meter halen ze dit jaar niet, ondanks in het voorjaar bloedmeel en later stalmest, helaas het heeft mij geen hoge bananen gebracht, nadat ze waren afgestorven deze winter.

Maar deze kuip, dan heb ik garantie dat ik ze in ieder geval volgend jaar nog hebt, met stam.

Later de volle grond in...

gr. Edward

di, 18/08/2009 - 03:14
jim

Hier, sinds eind april,begin mei, van 0cm (totaal afgevroren) naar ruim 3 meter. Met 60/70 stammen samen. Ze zijn niet te houden dit jaar. Enkel die bloei ontbreekt nog.

di, 18/08/2009 - 03:50
edwardkarin

Hoi Jim, 60/70 cm. stammen dat geeft nog geen bloei denk ik? daar moeten ze wel 3 meter stam voor hebben dacht ik?

Bij mij zitten op 40 cm. stam na 0 cm. stam eind april 2009.

Die van jou zijn zeerzeker harder gegaan, maar boven 1 meter stam komen ze denk ik niet, men zegt altijd dat ze makkelijk 1 1/2 meter per jaar halen, bij mij zeker niet.

gr. Edward

di, 18/08/2009 - 19:47
jim

Edwin, niet 60/70cm, wel 60/70 stammen die er nu staan, waarvan er zeker 40 1 meter+ bedragen. De grootste stam, net gemeten, is ca 145/150cm hoog.

di, 18/08/2009 - 19:52
jim

Edward dus. Kan maar geen bericht wijzigen. Word er steeds opnieuw uitgegooid als zijnde 'niet ingelogd'.

di, 18/08/2009 - 22:18
edwardkarin

Jim, maakt niet uit ik begrijp je, maar jij bedoelt 60 a 70 stammen van de allergrootste 1.40 m. hoog, dat is wel erg mooi, maar ja, ik heb dat in ieder geval niet.

gr. Edward

di, 18/08/2009 - 23:05
phil2

Hoi
Ergens gelezen op internet dat Musa basjoo bloeit als de temperaturen
daarvoor ideaal zijn en als de plant tussen de 35a 40 bladeren heeft
gekregen ,(als dit klopt)dan kan die niet bloeien in 1 zomer als die gestart is uit de wortel,dus alleen mogelijk als de stam behouden werd;de bron daarvan kan ik niet kontroleren maar dit zou ongeveer kloppen met de stam die vorig jaar heeft gebloeid (was toen 3,5 jaar oud)
Mvg Philip.

Onderwerp gesloten