nogmaals welke palm

26 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 08/06/2006 - 19:48
Pber

nogmaals welke palm

Hier dan, met behulp van mijn zoon, een foto van de palm waar ik graag de naam en de verzorging van zou willen weten

nogmaals welke palm
do, 08/06/2006 - 21:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

hmm het lijkt wel wat een op een trachycarpus wagenerianus, als dat zo is dan heeft het dezelfde verzorging nodig als een trachycarpus fortunei. In principe geen verzorging dus ;). Het enige waar ik mee zit is dat de bladeren wel erg dicht op elkaar zitten (bij de stam), wat normaal niet zo is volgens mij bij een wagnerianus, dus het zou maar zo ook een ander soort kunnen zijn. Bekijk de trachycarpus martianus ook maar eens, die lijkt er ook wel (erg) veel op. Deze soort is winterhard tot "maar" -8.

Misschien heeft een andere "stamgast" een idee?

gr. Michiel

do, 08/06/2006 - 22:06
Anoniem (anoniem geplaatst)

dat is een chamaerops humilis

do, 08/06/2006 - 22:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Chamaerops humilis

do, 08/06/2006 - 22:43
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik denk het ook
vriendelijke groeten
Kevin

do, 08/06/2006 - 23:15
Anoniem (anoniem geplaatst)

ja maar eeh...ik mis in dat geval de stekels aan de bladstelen, of zitten die er wel aan mbt?. In dat geval kan het zeker kloppen ja.

gegroet

do, 08/06/2006 - 23:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

de stekels geven aan hoeveel water hij nodig heeft,dus staat hij heel droog heeft hij veel stekels,staat hij vochtig heeft hij er bijna tot geen stekels,de mijne heeft ook maar een paar stekeltjes maar een chamaerops is mooier met stekels dan zonder dus ik ga de mijne bijna geen water meer geven alleen als het extreme droogte is.
vriendelijke groeten
Kevin

do, 08/06/2006 - 23:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

Kevin dat de lange of korte stekels op de stengels te maken heeft met watergeven geloof ik niets van, dit is gewoon genetisch bepaald .sommige zijn lang en andere zijn kort en ook de kleur van de stekels kan verschillen.
gr Frans

vr, 09/06/2006 - 09:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze palm heeft een enkel naaldunne stekeltje. Wel witte vezeltjes/velletjes onderaan en op de randen van de bladeren.

Van de Chamaerops humilis lees ik op internet dat die veel grondstammetjes moet hebben; deze heeft geen enkele en is ook wel aardig wat jaartjes in bezit. Heeft ook niet zulke stekels als op de foto daar.

vr, 09/06/2006 - 12:47
Anoniem (anoniem geplaatst)

Volgens mij is het geen chamearops want ik heb er zelf een en die ziet er anders uit. Volgens mij is het een trachycarpus soort.

vr, 09/06/2006 - 15:05
Anoniem (anoniem geplaatst)

dit is zeker een Chamaerops humilis, zeker geen Trachycarpus soort. Chamaerops maakt echt geen ondergrondse stammen, alleen kleine stammen bovengronds.

vr, 09/06/2006 - 15:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Mtb,
Om verder diskussie te vermijden zou ik (met behulp van je zoon) nóg een paar foto'tjes nemen van 2 verschillende hoeken..
Ik weet zeker dat je dan niets meer te discussieren overlaat..

Chris

PS: Om foto's te plaatsen hoef je geen nieuw forum te starten, je kunt het gewoon hier doen..

vr, 09/06/2006 - 18:41
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hey Frans,
van dat watergeven is het aantal stekels van belang niet de grote:D
vriendelijke groeten
Kevin

vr, 09/06/2006 - 19:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hier nog een foto, de gele bladeren heb ik afgeknipt.

nogmaals welke palm
vr, 09/06/2006 - 21:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik ga voor een Washingtonia. Voor de Chamaerops heeft tie A geen stekels (heeft Cham echt wel) en B hij had allang een uitloper aan de voet gemaakt moeten hebben en C het blad is te groen Cham. is groengrijzer.

Het kan ook een Livistonia zijn maar van die soort heb ik geen kaas gegeten. Sorrie misschen dat Exotic nog een keer hier langs komt en zijn licht erop kan laten schijnen...

Gr. Miranda

ps vindt het wel een erg mooie plant!

vr, 09/06/2006 - 21:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

De Washingtonia heeft toch lange vezels aan de bladeren? Deze nl. niet.

vr, 09/06/2006 - 22:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

A een chamaerops hoeft helemaal geen stekels te hebben.
B chamaerops hoeft op jonge leeftijd helemaal geen uitlopers te hebben, je hebt ook enkelstammige chamaeropssen.
C het blad kan lichtgroen geworden zijn door: ijzer, magnesium of boriumgebrek. kan ook genetisch bepaald zijn, want er zijn zoveel bladvormen van de chamaerops.

vr, 09/06/2006 - 22:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Volgens mij probeert iemand z'n gelijk te halen..

za, 10/06/2006 - 00:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

Washingtonia filifera heeft alleen in jong stadium vezels langs de bladrand; later wordt dat geleidelijk minder.

za, 10/06/2006 - 00:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

greenconnection,
ik dacht dat het juist anders om was de robusta heeft op jonge leeftijd haren zoals de filifera maar bij het ouder worden behoud alleen de filifera de draden.
gr Frans

za, 10/06/2006 - 02:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Frans, je hebt gelijk! Ik draaide ze om!

za, 10/06/2006 - 10:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

dus zover ik het nog volgen kan moet dit een Chamaerops humilis zijn?

za, 10/06/2006 - 20:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

dat absoluut niet mbt....

za, 10/06/2006 - 21:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

de foto is eigenlijk nog niet duidelijk genoeg ,probeer eens een foto van de zijkant van de palm te maken met een duidelijk zicht op de stam .hoogst waarschijnlijk aan de vorm en de grootte bladeren te zien is het een chamaerops.
gr Frans

zo, 11/06/2006 - 17:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik denk dat het een brahea soort is zoals de brahea edulis

za, 17/06/2006 - 13:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zowel Chamaerops als Washingtonia hebben opvallende stekels op de bladsteel, deze prikken dus echt goed door hé.
Als dit niet zo is, of er enkel een gezaagde rand met tandachtige stekeltjes is, zonder dat je je daar echt aan kunt verwonden, heb je te maken met een Trachycarpus fortunei.

De Trachycarppus wagnerianus, waarover eerder sprake, is een vorm die enkel in cultuur voorkomt, misschien niks anders dan een variant van Trachycarpus fortunei.

De laatste jaren is dit geslacht in onderzoek, de plaatsing van dergelijke soorten (zoals T. wagnerianus) is daarom niet heel zeker.

groetjes,

Jan

Onderwerp gesloten