Strelitzia

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 19/06/2006 - 01:58
Anoniem (anoniem geplaatst)

Strelitzia

Ik heb afgelopen zaterdag een strelitzia moederplant gekocht en nou moet ik hem 1 keer in de week een klein beetje water geven en NIET bemesten, alleen op het moment dat ie in bloei staat dan drie keer in de week een beetje water geven en dan wel bemesten.Dit is volgends een gerenomeerd tuinbedrijf.

Maar op neerlandstuin.nl staat :"Elke dag over de kop gieten is een goed gebruik." en iedere week bemesten tot dat ie in september / oktober in hibernation gaat.

Wat is nu waar en wat niet, moet ie elke dag water en hoeveel dan?

alvast bedankt,
peter

ma, 19/06/2006 - 02:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

Is nogal afhankelijk van de standplaats. Staat de plant in de felle zon(wat een Strelitzia graag heeft), dan beslist meer water geven.
Staat ie in de schaduw dan is 1 x per week inderdaad voldoende. Voeding zou ik in het groeiseizoen geven; nooit in de rusttijd(ook al staat de plant in de bloei).
Waarom verkochten ze overigens een "moederplant"? Is dit een plant die uit de vollegrond komt en opgepot is?

ma, 19/06/2006 - 20:58
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi,

Een week of 6 geleden kocht ik een reginae met een klaarzittende bloem tussen de bladstelen. Deze bloem was intussen op volle dikte, en de laatste week was deze stilletjes beginnen knikken.

Gisteren ochtend zagen we een beetje oranje van de bloem komen piepen, ik heb ze toen nog eens flink water gegeven. Toen we terugkwamen van wat boodschappen een uurtje later zagen we dat het eerste oranje puntje al boven was gekomen,
en toen plots:
terwijl we ernaar keken bewoog de bloem opeens, en tot onze stomme verbazing zagen we de bloem op zo'n 20 seconden tijd bijna volledig openvouwen! Nooit gezien zoiets!

Zo stond ie er toen bij, ondertussen is ie nog wat verder geopend.

Groeten Kim

Strelitzia
ma, 19/06/2006 - 23:28
Anoniem (anoniem geplaatst)

Mooi, he! Zo had ik eens een plant waarvan de bloemen elke morgen stipt om half 8 opensprongen. Je kon er werkelijk op wachten.(en de klok op gelijk zetten)
Een pracht foto van je Strelitzia!

di, 20/06/2006 - 20:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een moederplant is een plant die een kweker gebruikt om te enten en om snijbloemen uit te halen, althans dit is mij verteld.

Maar ik ben er nu nog niet uit hoeveel water, blijkbaar is 1x per week voldoende, maar hoeveel moet ie dan hebben?

Groetjes Peter

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag