Wat een groei, zomer/najaar 2006...

33 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 19/10/2006 - 01:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wat een groei, zomer/najaar 2006...

Ik heb wat nieuwe foto's zojuist gemaakt, ik heb mijn tuin even opgeruimd en her en der wat aangeveegd etc...
Ik verbaas me over wat alles is gegroeid, ongelofelijk, mijn agave en mijn opuntia en de musa basjoo is op het nivo van 2005 maar er komen nog maar liefst 6 scheuten bij, die krijgen geen kans meer, maar toch, voor 2007.
Sommige trachycarpussen zijn 30 cm. gegroeid of zelfs meer.

Wat een groei, zomer/najaar 2006...
do, 19/10/2006 - 01:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze agave is groot geworden, in deze zomer...

do, 19/10/2006 - 01:34
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit was 3 jaar geleden mijn grootste trachycarpus, is nu weer aan de groei in zijn 3 zomer in deze tuin, de eerste zomer in 2004 stond deze er net 2 maanden in, overgeplant dus.
Nu heb ik de ruimte en heb ik er 4 met een stam van 2 meter bij gekocht dat was ook het doel immers, maar toch blijft dit meer mijn echte aanwinst, ik kocht deze in 1997 met een stam van 60 cm. in Delft bij tuincentrum Xotus, maar wel toen de oude Xotus nog bestond.
Nu heeft hij een stam van 120 cm.

Wat een groei, zomer/najaar 2006...
do, 19/10/2006 - 01:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Vorige week gekocht, bij tuincentrum 'het Oosten' ik moest toch wat met deze zinken kuip waarin mijn phoenix was omgewaaid.

Wat een groei, zomer/najaar 2006...
do, 19/10/2006 - 01:36
Anoniem (anoniem geplaatst)

Gezicht naar de achtergevel.

do, 19/10/2006 - 01:37
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een andere blik...

do, 19/10/2006 - 01:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wederom een andere blik...

do, 19/10/2006 - 01:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Opuntia die erg mooi is geworden...

do, 19/10/2006 - 01:39
Anoniem (anoniem geplaatst)

De zijtuin...

do, 19/10/2006 - 01:40
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze word werkelijk een joeperd, een van de allergrootste die ik heb 'yuccainfo-icon recurvifolia'...

do, 19/10/2006 - 01:41
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een blik naar de blokhut, je ziet hier weer die bare roots yuccainfo-icon rostrata dubbele stam, maar hopen dat ie het overleeft...

Wat een groei, zomer/najaar 2006...
do, 19/10/2006 - 11:50
Pber

jammer day de foto`s in het donker zijn gemaakt. Ik denk dat ze overdag nog veel mooier uitkomen!
Ondanks het donker ziet het er toch heel mooi uit!

do, 19/10/2006 - 13:28
Frankko123

Je zegt dat sommige trachy's een groei hebben gehad van 30cm of meer maar je zegt ook dat je je 1e trachy in '97 hebt gekocht met een stam van 60cm en dat hij nu een stam van 120cm heeft. Dat is een groei van 6,6 cm per jr. Is dan een groei van 30 cm p/jr niet wat overdreven?

Tuin is prachtig bij the way!

do, 19/10/2006 - 15:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ach ik bedoel 10 cm. per jaar geen 30 cm. per jaar, och stom van me om dat te verwarren.
Nee uiteraard er is geen trachycarpus die hier 30 cm. per jaar zal groeien, echt niet.
Maar hoe lang de stam nu is van mijn eerste grote trachycarpus nu dat weet ik niet zeker hoor, maar ik denk al meer dan 1.20 m.
Maar het klopt dat je gem. uit komt op 6 cm. de eerste 2 zomers hier heeft ie niets gedaan, omdat ik de wortelkluit behoorlijk beschadigd had denk ik, nu trekt ie weer volledig bij.
Berekend tussen 1997 en 2006.
Maar een trachycarpus groeit per jaar zeker tussen de 5 en 10 cm.

do, 19/10/2006 - 17:20
Anoniem (anoniem geplaatst)

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens,
misschien bij jou niet , maar hier groeien sommige trachycarpus fortunei's toch echt 30 cm (aan stam) per jaar.
Natuurlijk moeten ze enkelen jaren na aanplant eerst goed wortelen, maar dan gaat het echt hard met de groei.

groeten,
Wim
https://tinyurl.com/y4hqcuz6

do, 19/10/2006 - 18:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

Lijkt me erg veel, maar oke als het bij jou zo is, zal dat wel?

Bij mij niet in ieder geval, geen 30 cm. absoluut niet.

Wel 7 a 10 bladeren per jaar, maar dat geeft geen stamwinst van 30 cm. bij mij.

do, 19/10/2006 - 18:40
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo,
Als ik zo die fortunei op de foto bekijk, is de verhouding stam tov de kruin niet goed. Veel te weinig bladeren.
Het lijkt erop dat deze een zeer kleine kluit had bij het planten.
Klopt dit?
Als men palmen koopt met zeer kleine kluit dan staat de groei gewoon veel langer stil, dan duurt het jaren voordat de groei weer normaal is.
Kijk maar eens naar het verschil met een van de fortunei's die bij mij in de tuin staan. Dit exemplaar heeft nu al 2 jaar op rij rond de 30 cm per jaar stam aangemaakt.

do, 19/10/2006 - 19:14
lisesi

Heb meerdere trachys fortunei staan in volle grond, de oudere in aanplant zijn dit jaar toch minimum 30 cm gegroeid ...krijgen 2 maal tijdens het groeiseizoen gedroogde koeiemest .

Gr

do, 19/10/2006 - 22:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo nederpalm.nl, ik had al aangegeven dat ik deze boom verplaatst hebt, en deze heb ik in een keer uitgestoken(wortels beschadigd) en verplaatst naar een plek in deze tuin, waar die nu zijn 3e zomer heeft doorgemaakt.
Enorme verschillen zie ik niet, enkel dat jij er meer blad aan laat zitten en ik er alweer wat hebt afgeknipt om de stam meer te zien.
Deze boom is altijd al zo geweest, maar groeide in mijn vorige tuin 'waar die een plek kreeg vanuit de kuip direct in de grond' wel beter dan hier, maar ik denk dat het door de overplaatsing is gekomen, maar hij doet het goed hoor, heeft zeker 10 cm. stam aangemaakt deze zomers en dat is een teken dat hij zich meer met de wortels bezig hield.
Maar jou uitspraak is niet geheel juist, bij intratuin in Almere staan een paar trachycarpus fortunei in een relatief kleine kuip met bladeren die hele lange bladstelen hebben, hoe komt dat dan?

Volgens Hans Prins de kweker van de bekende website 'de groene prins' vertelde mij dat er vele kruisingen zijn, en dat de fortunei en een fortunei niet eens hetzelfde hoeven te zijn, een voorvader kan wel een wagnerianus zijn geweest.

Ik weet het ook niet, alles groeit het een wat sneller dan het ander, ik ben tvreden zo.

gr. Edward

do, 19/10/2006 - 23:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ten eerst e zou ik nooit een fortunei kopen bij een intratuin maar goed.

Bij kwekers plaatsen ze er zwart landbouwfolie in rijen langs.
Of planten ze zo in de grond dat ze allleen van boven licht krijgen.
De trachycarpus wil dan naar het licht toe groeien, hierdoor ontstaan lange bladstelen. Dit doet men om de groei te bevorderen.
Vervolgens worden ze uit de grond gestoken en in een kleine pot gedrukt, scheelt weer in de transportkosten. deze planten heb jij gezien bij intratuin.

Er bestaan geen raszuivere fortunei's of er moet een nog nooit door de mens bezocht stukje natuur bestaan waar er fortunei's groeien.
Ik zie het verschil tussen beide palmen wel degelijk maar goed, ik zou er zo laat in het jaar geen bladeren meer afknippen, dit zet aan tot groei wat je in de winter eigenlijk niet wilt ivm bevriezen.
groet,
Wim

do, 19/10/2006 - 23:40
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb heel wat forums gelezen waarover de groei v/d trachy wordt gedebatteerd en het is altijd hetzelfde. De een zegt max 10 cm en de ander zegt gemakkelijk 30 cm. Vervolgens zegt de een dat 30 cm alleen haalbaar is met veel bijmesten met als gevolg dat de boom minder winterhard wordt. Ik heb mijn palm in ieder geval opgemeten en hij heeft dit jr 8 bladeren aangemaakt en is hooguit 2 a 3 cm gegroeid. Hoeveel bladeren maakt een palm aan per jr als hij 30 cm groeit? Dit moeten er wel veel zijn gezien het oude blad stam moet vormen. Wellicht willen andere forum gebruikers hun groei ook vermelden. Het is mij als startende exotenliefhebber allemaal nog onduidelijk.

vr, 20/10/2006 - 01:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik vind het goed allemaal, ik heb er geen problemen mee ook in de winters niet, en ik vind mijn tuin er mooi bij liggen daar doe ik het voor.

Maar 30 cm. vind ik en daar blijf ik bij erg veel, maar het zal wel zo zijn.
En tja ik vind je foto van de trachy niet meer of meer bijzonder dan die van mij, ik zie het ook niet, moet je niet beledigd zijn.

De kennis delen is zeker positief en nederpalm.nl weet wel waar hij het over heeft dat is zeker.

Die bladeren had ik al eerder afgeknipt, maar goed mijn palmen redden het wel.

vr, 20/10/2006 - 01:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Tja ,nederpalm.nl daar zullen je palm prijzen ook wel naar zijn.(trachy carpus ,20 centimeter,27,50) . Intratuin ,Pijnacker (100 centimeter ! 120 eri).
Bij jouw op aanvraag! oke ,ik vraag jou nu ,wat kosttie bij jou?
in 70 liter pot en 15 eri bezorgkosten bij Intratuin. Kan jij goedkoper of dezelfde prijs,dan kan je morgen komen bezorgen!

vr, 20/10/2006 - 02:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

Edward,
Ik ben helemaal niet beledigd.
Kom een keer kijken zou ik zeggen, je kunt het aan de stammen zien!

harry veel succes bij intra tuin.

vr, 20/10/2006 - 06:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het is ook niet beledigend bedoeld, maar jou tekst is wel een tikkeltje onderwijzend, geeft niet ik lees het graag en alle kennis mix ik door elkaar, wie weet alles kan nuttig zijn.
Mijn ervaringen zijn voor mij de leidraad maar ik kan nog veel leren.
Maar ik weet ook dat jij een handelaar bent in exoten dus je verdedigd enigzins ook de manier van kweken en weet ik veel allemaal, en jij levert uiteraard de palmen wel die goed zijn.
Ik druk mij erg simpel uit natuurlijk, maar uiteindelijk komt het er wel op neer.
Volgens een andere kenner, de eigenaar van 'tropical centre' zou dit exemplaar van mij een goede moeten zijn want deze heeft een dikke stam, zal wel.
Mij maakt het in ieder geval geen fluit uit, ik heb mooie palmen, vind ik.
Maar het kan altijd beter.

Intratuin is doorgaans niet goedkoop, maar soms weer wel, dat verschilt per filiaal en wat ze hebben staan.
Maar nederpalm.nl ook niet, erg duur!

Ik zoek veel op marktplaats, soms slimmer en goedkoper en ook kwaliteit.

vr, 20/10/2006 - 20:56
lisesi

Klopt nederpalm ... gelijk ge zegt iedereen mag komen kijken...ook bij mij , je kan jaarlijks duidelijk zien op de stam hoeveel mijn grootste fortuneis gegroeid zijn , als ik zeg 30 cm dan is dat zeker niet overschat .
Maar is allemaal van zo geen belang ik zie eigenlijk trouwens liever een iets kleinere stam +/- 150 cm , met een mooie gevulde bladkroon ...maar das persoonlijk

gr

Wat een groei, zomer/najaar 2006...
vr, 20/10/2006 - 21:41
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo Lisesi

Die fortunei's zie er gezond uit, verhouding klopt helemaal. complimenten!
Hoe groot waren ze toen je ze planten?
De mooiste exemplaren van mij, waren 50 cm (stamhoogte) toen ik ze planten.

groeten,
Wim

za, 21/10/2006 - 12:35
lisesi

Hoi Wim ,

Moeten om en bij de 40 cm stamhoogte geweest zijn bij het planten , ik probeer verschillende stamhoogtes te hebben in mijn tuin , kan dit wat manipuleren door de bemesting aan te passen .

za, 21/10/2006 - 01:19
rwo

Beste nederpalm,
Wat een onzin, als er ergens een plant te koop staat voor een mooie prijs en de plant ziet er goed uit, heeft een goed wortelgestel, dan moet je hem kopen als je op zoek bent naar die bepaalde plant!
gr.
Ruud

za, 21/10/2006 - 02:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi Ruud, mag ik je uitspraak bijstaan.

Nederpalm.nl eist nogal wat als ik zijn teksten leest, een palm moet aan nogal wat eisen voldoen, tjonge die vind je ook niet zomaar bij intratuin of elders.

Ik tuinier exotisch en al jaren om mijn gevoel, en koop planten budget afhankelijk uiteraard.
Ik koop overal, ik geef mijn eigen oordeel.

Ik ben er erg tevreden mee, zowel een trachycarpus met lange of wat kortere bladstelen, ik kijk niet zo nauw.

gr. Edward

za, 21/10/2006 - 02:58
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi Ruud,

Was vorige week nog bij tuincentrum 'het oosten' er staan nu veel exoten ondanks het jaargetijde, ze hebben een 15 butia capitata's staan voor 39 euro, mooie planten, stam van 10 a 15 cm. totale hoogte denk ik 60 a 70 cm.
Ook veel mooie chamaerops humilis voor 35 euro dacht ik, met ook een stammetje van 10 a 15 cm. totale hoogte toch al ruim een meter, mooie planten.
Er staan ook veel prachtige cycas revoluta's voor 29 euro, diversen afmetingen.

gr. Edward

wo, 25/10/2006 - 14:31
cbsorko

Hallo Edward,

Hoe oud zijn die Yuccainfo-icon Recurv. op foto Nr. 5 ?
Die zijn echt schitterend gegroeit.
Bij mij in de buurt staan er ook een hoop van zulke grote, maar die worden vaak lelijk en worden door houte palen gesteund.

Verders hele mooie tuin zeg !

Groetjes,
Jan

wo, 25/10/2006 - 14:50
cbsorko

Ps, wat de groei van mij trachy's aanbelangt

1 voorbeeld is een geplante trachy in 2001 uit spanje... groeide tot 2004 geen moer.. helemaal niets.. mischien 3 bladeren...
integendeel er werden steeds meer bladeren bruin.
Winter 2004/05 verloor hij alle bladeren, en dacht die is dus dood.
Maar nee in het zelfde saisoen bloeide hij zelfs
en had een groei van ongeveer 25 CM en 20 ! nieuwe Bladeren (incl. speere) .
Dit jaar tel ik er 12 Nieuwe Bladeren en 15 CM groei.

Het duurt gewoon ff (4 jaren) voordat een import palm met kleine kluit bij "ons" in de tuin gaat groeien.
Maar als ie eenmaal groeit, dan gaat het snel !
Deze koste toen der tijd 350 Euro met Ca. 2 Meter stam.

Het is de grotere op het plaatje.

https://tinyurl.com/y5dsx53r

Groetjes,
jan

Wat een groei, zomer/najaar 2006...
Onderwerp gesloten