Wat is dit???

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 10/06/2006 - 00:52
chris781107

Wat is dit???

Mijn oom heeft een palm in de tuin staan en weet dat ik een exotenliefhebber ben.
Ik heb die palm zelf nooit gezien, maar hij liet weten dat hij een stekkie voor me had die alleen nog van de moederplant verwijderd diende te worden..
Ik vroeg of hij een naam van de palm had en een foto, maar een naam had hij niet..
Op de rechterkant van de stam zie je het betreffende stekkie.
Mijn eerste reactie was dat het een Chamaerops was en dat het geen stekkie is, maar gewoon een nieuw stammetje die dus onmogelijk met goed resultaat van elkaar verwijderd kunnen worden.
Ik wil jullie zéker geen woorden in de mond leggen, maar geef even een je mening als je die kunt beargumenteren..

Chris

Wat is dit???
za, 10/06/2006 - 01:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

ow mijn eerste reactie is een chamaerops humilis maar die ziet er toch weet ietsje anders uit..

za, 10/06/2006 - 10:49
Anoniem (anoniem geplaatst)

dit is inderdaad een Chamaerops humilis.
de zijscheuten zijn bijna niet te stekken, 9 van de 10 keer mislukt dat.

zo, 11/06/2006 - 01:49
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het kan kloppen dat deze plant er iets anders uit ziet dan bij de meeste mensen in de tuin.
Mijn oom werkt namelijk bij een kweker, dus de plant overwintert in de kas..
Palmplus, Als we er toch voor zouden kiezen, hoe zouden we het dan het beste aan kunnen pakken?
Kan het ook consequenties voor de "moederplant" hebben?

Overigens wil ik hem aanraden de palm in een grotere pot te zetten om de groei te bevorderen... Mee eens?

Chris

zo, 11/06/2006 - 12:58
Anoniem (anoniem geplaatst)

bij de Chamaerops humilis zijn er zeer veel variateiten Qua blad grote en kleur en stamvormen met of zonder zijscheuten.
als je toch wilt gaan stekken: als de stek wortels heeft die er zo voorzichtich mogelijk verwijderen bij de moeder, ik denk dat er geen wortels aan de zijscheuten zitten om dat de moederplant veel te hoog geplant staat. dan alle blaadjes eraf knippen. onderkant stammetje stekpoeder in stekpoeder dopen. in een zanderig potrgond zetten( 3 delen potgrond- 1 deel zand) en in een niet te grote pot om rotten te voorkomen. grond lichtvochtig houden. het heeft geen schade voor de moederplant. de moederplant kan het beste verpot worden omdat hij ook te hoog staat.(wortels boven de grond).

zo, 11/06/2006 - 14:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hey Chris,
een vraagje heeft deze palm soms stekels op zijn stam?misschien kan je daar eens een foto'tje van maken.
vriendelijke groeten
Kevin

do, 15/06/2006 - 01:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze palm is niet van mij...
Sterker nog, ik heb hem ook alleen nog maar op foto's gezien...
Ik kan er dus niet een foto van maken, we zullen het hiermee moeten doen..

Chris

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag