dendrobium delicatum in de tuin in de scaduw:o

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 09/06/2006 - 20:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

dendrobium delicatum in de tuin in de scaduw:o

kan dendrobium delicatum naarbuiten?
hij staat nl al buiten in de schaduw met 27c, daar kan ie wel tegen he(hoop ik)

vr, 09/06/2006 - 22:04
Anoniem (anoniem geplaatst)

hij staat in zijn woonplaatst ook in de zon, echter hier is de aanvoer van vocht het probleem.....onder een licht bladerdak zou beter zijn.( tak van een boom o.i.d.)...en 's avonds water geven, kan hij de hele nacht van profiteren.

za, 10/06/2006 - 00:32
Anoniem (anoniem geplaatst)

Oeps........'s avonds watergeven lijkt me de kans op rottinggevaar aanwezig! In de natuur worden de planten drijfnat van de dauw die juist 's ochtends optreedt. Door de snel oplopende temperatuur verdampt het teveel aan water snel. De orchideeenwortel is er op ingericht om snel water op te kunnen nemen.

za, 10/06/2006 - 01:19
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik geef ’s morgens water aan de orchideeën die buiten staan.
’s Avonds daalt de temperatuur en kou en nat daar heeft de orchidee een hekel aan.

vrgr

za, 10/06/2006 - 11:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

helaas heb ik hem gisteravond water gegeven, ik heb hem doorweekt gemaakt(ook bij den kingianum)
is dat slecht, hij staat nu evven in de zon
komt hij wel weer bij
ik hoop het zo, hij heeft heel mooi gebloeid.

het grondmengsel is ook verkeerd, wanneer kan ik hem verpotten?
hij heeft nu 2 uitlopers en 3 keiki's

zo, 11/06/2006 - 00:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

Met dit warm weer mag je gerust water geven, ook 's avonds.
Ik zou hem toch niet in de zon zetten, tenzij 's morgens vroeg of 's avonds.
Tijdens de groei genoeg water en mest geven.

vrgr

zo, 11/06/2006 - 23:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

@greenconnection
tijdens een lezing die we hebben gehad bleek dat het in sommige landen s'avonds gewoon stortregende en afkoelde tot wel 10 graden ( op 1000-1500 meter) en toch hebben ze ( met name Masdevallia's)daar geen last van rot...ik denk dat

ma, 12/06/2006 - 01:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ja Adriolo, dat klopt wel. Inderdaad is het belangrijk dat er geen water tussen de scheuten blijft en dat zal in warmere landen zeker sneller verdampen dan in ons klimaat. Vergeet niet dat in het wild de wortels van epiphytische orchideeen vrij hangen en snel drogen. Wij hebben die planten doorgaans in een potje staan, wat veel langer z'n vocht vasthoudt. Je kunt nu eenmaal wel veel, maar niet het klimaat helemaal aanpassen.
Masdevallia' s overigens, houden van die temperatuurverschillen.

ma, 12/06/2006 - 00:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

dankejewel voor de vele antwoorden

Onderwerp gesloten