Doritis ? makkelijk???

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 23/05/2006 - 14:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

Doritis ? makkelijk???

Hallo beste mensen!

Even een vraagje...
Via een marktkoopman maar liefst 3 doritisplantjes gekregen die er eerst tamelijk goed uitzagen, ieder 4 mooie stengels met bloemen eraan EN 'ijzersterk,makkelijk te verzorgen en groeit en bloeit het hele jaar door'.
In de praktijk nogal tegengevallen... alle 3 de exemplaren zijn in erg slechte staat...wat ik ook probeer, ik merk niets van het ijzersterke/groeiende/bloeiende fenomeen. Eerst kreeg ik ze in een normale grondsoort dus niet met houtschilfers maar aangezien alle 3 de plantjes echt doorweekt waren en ook een week lang daarna nog steeds drijfnat waren(geen water gegeven) heb ik na het zien vergelen van de bladeren besloten ze om te potten in een pot met houtschilfers/orchideeenhoutschilfer mix om het nat gaan nu te voorkomen. Echter... met geen resultaat...
Kan iemand mij helpen? Wat voor grond/mix hebben ze nodig? vast orchideeengrond of houtschilfers? veel licht/weinig licht/warm of koud? nog tips/hints waardoor ze weer gaan groeien en bloeien of was dit een fabeltje?

Alvast heel erg bedankt!

di, 23/05/2006 - 15:43
Anoniem (anoniem geplaatst)

Worden op dezelfde manier verzorgd als Phalaenopsis.
Veel licht, geen direct zonlicht, potgrond tussen 2 gietbeurten laten opdrogen.
Als de plant lang drijfnat gestaan heeft moet je controleren of de wortels niet rot zijn. Orchideeëngrond is ok.

di, 23/05/2006 - 23:28
Anoniem (anoniem geplaatst)

okee dat helpt al iets maar moet de doritis per definitie echte aarde/grond hebben of zijn houtschilfers/bark ook goed?

di, 23/05/2006 - 23:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

Geen gewone potgrond, wel orchideeëngrond.

di, 23/05/2006 - 23:58
Anoniem (anoniem geplaatst)

Doritis pulcherrima is nauw verwant aan Phalaenopsis en wordt vaak als kruisingsouder gebruikt, vanwege z'n gunstige eigenschappen. Ze kunnen inderdaad rijk bloeien en zijn niet moeilijker dan Phalaenopsis. Echter die drijnatte kluit zal verkeerd geweest zijn.

wo, 24/05/2006 - 12:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Super! bedankt voor de info, denk dat ik er bijna ben! :-) toch nog(sorry is echt de laatste ;-)) 1 vraagje:
1. hoe voorkom je dat als je orchideeënaarde gebruikt en je geeft dompelbadjes dat de rest van de aarde uitdroogt maar het klompje om de wortels drijfnat blijft? op de 1 of andere manier heb ik het al een paar keer meegemaakt dat de aarde aan de wortels is gaan kleven als 1 natte klomp en niet echt uitdroogde, hierdoor zijn wortels gaan rotten. hoe doen jullie dat?

wo, 24/05/2006 - 13:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dan geef je waarschijnlijk toch te veel water. Je voelt aan het gewicht van de plant wanneer ze water mag hebben. Ze moet zeer licht aanvoelen alvorens water te geven.

Van de orchideeëngrond die ze in de gewone tuincentra verkopen vind ik persoonlijk Substral het beste (te koop bij Aveve). DCM vind ik te veel turf en dat kan gaan samenklitten.

wo, 24/05/2006 - 14:19
Anoniem (anoniem geplaatst)

Kijk! HIER kan ik iets mee! Substral staat op het boodschappenlijstje! Erg bedankt! :-)

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag