Help! Orchidee wordt zwart! (+ foto)

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 05/12/2006 - 12:32
Lenny

Help! Orchidee wordt zwart! (+ foto)

Ik heb enkele weken terug een prachtige Cymbidium Orchidee gekocht. Binnen no time werden echter de mooie gele bloemen zwart (!) en nu zijn ze eraf aan het vallen (je ziet ze op de foto onderaan ook liggen).

Ik heb hem elke week een half kopje water gegeven. Ik weet dat je hem beter uit de pot kan tillen, in een schoteltje water kan zetten met water en hem daarna weer terug in z'n pot doen, maar hij zit met z'n bakje vast in de bloempot. Misschien ligt het dus aan mijn onkundige manier van water geven en is hij verdronken. Toch als ik met mijn vinger voel, voelt het aan de bovenste helft van de aarde behoorlijk droog, maar aan de onderste kant weer nat.

Nu heb ik speciaal orchideeënvoedsel voor hem gehaald, alleen dat moet je geven samen met water en ik heb het idee dat hij nog meer water niet kan verdragen en daarbij heb ik gelezen dat hij vanaf november beter geen voedsel meer mag krijgen.

Verder staat hij bij ons in een lichte woonkamer met geen direct zonlicht.

Hij staat overigens een stukje langs een open deur met schuin tegenover een open rooster. Er kan dus een luchtstroom langs hem af gaan, maar hij staat niet ín de tocht.

Wat kan ik voor hem doen? Hij was zo mooi :(

Bij voorbaat hartelijk dank.

Help! Orchidee wordt zwart! (+ foto)
di, 05/12/2006 - 12:47
greenvingers

Hallo Lenny

Ik denk dat het meer aan de deskundigen ligt dan aan jou.
Ik zal hem uit zijn pot halen,en in nieuwe bark zetten,en eventjes geen water geven.
Hij moet wel in een potje staan,waar gaatjes aan de onderkant zitten hoor!Dat hij het overtollige water kwijt kan.
Het kan ook zo zijn dat het bij degene waar U hem heeft gekocht wat fout is gegaan!
Susses !
Carla

di, 05/12/2006 - 13:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Je mag tijdens de bloeiperiode geen voeding geven, dit doe je wanneer de nieuwe scheuten beginnen te groeien. De plant ziet er in ieder geval niet slecht uit. Wanneer de bloemen uitgebloeid raken kunnen ze ook bruin worden. Bloemen van Cymbidium blijven wel wekenlang goed maar mag je niet vergelijken met de bloeiperiode van Phalaenopsis die maandenlang aanhouden.
Je mag de bloemstengels afknippen en de plant verpotten in een geschikte pot, kan je meteen het wortelstel bekijken.

vrgr

di, 05/12/2006 - 13:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zo aan de foto te zien is er niet zo veel mis, behalve dan dat de plant is uitgebloeid. Bij Cymbidiums verkleuren de bloemn dan inderdaad naar donkerbruin/zwart. Orchideeen en zeker Cymbidiums bloeien lang, zo lang dat er vaak gewacht wordt tot zelfs de laatste (bovenste) bloemen open zijn, dat levert meer geld op (maar korter bloeiplezier).
Verwijder in ieder geval de uitgebloeide bloemen. Sommige orchideeen reageren op bevruchte bloemen door de rest ook te laten vallen. Dezelfde reactie kan ook door rijp fruit veroorzaakt worden.
Ik zou verder met verplanten wachten tot april. Na het verplanten de tuin in / balkon op en op een beschutte plaats laten overzomeren. Kan de plant in de herfst weer naar binnen en wellicht weer bloeien.

Ruud

di, 05/12/2006 - 14:21
Lenny

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik begrijp alleen één ding niet: Jolanda zegt dat de Cymbidium niet echt lang bloeit, althans niet zo lang als een Phalaenopsis, en Rdb zegt juist dat Cymbidiums wél lang bloeien.

In ieder geval was hij toen ik hem kocht waarschijnlijk al aan het einde van zijn bloeiperiode want toen ik hem kocht waren inderdaad alle bloemen, ook de bovenste, al helemaal open.

Als ik het goed begrijp lees ik in al jullie reacties terug dat ik hem moet verpotten, de een zegt nu en de ander na de winter, maar waarom moet dit überhaupt?

Ook lijken jullie het er over eens te zijn dat hij nu sowieso geen voedsel nodig heeft.

Waarom en waar moet ik de bloemstengels afknippen?

Verder heeft de plant niet de mogelijkheid om (beschut) buiten te staan, is dat erg?

Kan het ook zijn dat hij te weinig (goede) lucht krijgt (ik woon midden in de stad)?

Ik zal vanavond eens aan mijn vriend vragen of hij hem uit zijn bloempot kan krijgen. Dan kan ik kijken of er gaten aan de onderkant van zijn bakje zitten om uit te lekken en dan kan ik er wat stenen onder leggen zodat er ruimte is om uit te druppen en hij niet zo snel verdrinkt.

In ieder geval, er is dus nog hoop voor mijn zorgenkindje? ;)

di, 05/12/2006 - 14:58
Anoniem (anoniem geplaatst)

Cymbidiums bloeien wel lang maar niet zo lang als Phalaenopsis, die bloeien bijna onophoudelijk. De bloemstengels knip je helemaal tot vanonder af.
Als hij in een pot staat zonder gaatjes vanonder is het beter hem te verpotten, dat is beter voor de watergift. Je kan hem natuurlijk ook binnenhouden in de zomer als het niet anders kan.

vrgr

di, 05/12/2006 - 17:42
Lenny

Oke, dus als hij nu al in een pot met gaatjes staat hoeft hij niet verpot te worden?

En bedoel je dat ik de bloemstengel helemaal tot aan de aarde af moet knippen? Dan kan hij toch nooit in één jaar weer zo hoog worden?

di, 05/12/2006 - 19:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Volgend jaar krijgt hij een of meerdere nieuwe bloemstengels aan de nieuwe scheuten en die worden wel degelijk zo hoog in 1 jaar tijd.
Een uitgebloemde bloeistengel sterft af.

vrgr

di, 05/12/2006 - 20:28
Lenny

Oke. Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar ik heb er niet zo'n verstand van. U zei dat er dan nieuwe bloemstengels uit de scheuten komen. Maar die scheuten bevinden zich nu dus nog ergens in de aarde?
En krijgen we dan volgend jaar meer bloemen? Want volgens mijn schoonmoeder kan je aan het aantal bloemen zien hoe oud hij ongeveer is (?).

di, 05/12/2006 - 21:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het aantal bloemen heeft niets met de leeftijd te maken, wel met een al of niet goede verzorging.
Elke pseudo-bulb (dat is de knol met de lange bladeren) maakt een bloemstengel die je na de bloei afknipt want deze sterft af, de oude pseudo-bulb zal ook de bladeren verliezen maar er zullen nieuwe scheuten (speudo-bulben) gevormd worden. De oude moet wel nog blijven staan omdat de nieuwe scheuten hieruit nog voeding halen.
Velen klagen dat ze de planten niet terug in bloei krijgen, nochtans is het niet moeilijk bij een juiste verzorging. Aangezien de Cymbidium sterke forse planten zijn moeten ze tijdens de groeiperiode veel water en mest krijgen (dat wordt nogal eens vergeten), vanaf mei kunnen ze naar buiten tot eind oktober. Wanneer de temperatuur onder de 10° komt komen ze weer naar binnen.
Tegen die tijd zijn de nieuwe pseudo-bulben afgerijpt en zullen ze de bloeistengels hebben aangelegd, je zet ze dan indien mogelijk in een onverwarmde kamer. Wanneer de bloemen opengaan kunnen ze in de kamer waar je wekenlang kan genieten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

vrgr

di, 05/12/2006 - 21:48
Lenny

Hmm oke! Erg bedankt voor de informatie.

di, 05/12/2006 - 21:56
greenvingers

Lenny

Weet je wat je ook is kan doen!
op google kijken,dan kom je een heleboel teweet over je orchidee!
succes!
carla

wo, 06/12/2006 - 21:28
indigo

Hoi

Is dat geen volledig gele cymbidium? Ik heb er zo een paar maanden geleden ook een gekregen. Op de eerste bloemstengel waren al enkele bloemen open, op de andere 4 bloemstengels zaten ze in de knop. Die zijn na een tiental dagen open gegaan. In totaal heeft de cymbidium een kleine maand gebloeid, toen werden inderdaad ook alle bloemen zo bruin/zwart.

Mijn plant had opvallend veel kleverige vochtdruppels. Een lid van de orchideeënclub zei dat dat waarschijnlijk kwam door een overvloed aan mest bij het opkweken van de plant.

In ieder geval droogde mijn cymbidium ook erg snel uit. Ik gaf hem uit noodzaak (lees: megaplant) ook rechtstreeks water zonder de pot eruit te halen, maar het was een kleine pot in een diepe pot, dat kon helemaal geen kwaad voor de wortels.

Na een kleine inspectie van de potgrond heb ik besloten om onmiddellijk na de bloei te verpotten. De plant groeide zeker 5 cm boven de potrand uit en zat muurvast in zijn plastic pot. Die heb ik helemaal moeten openknippen. Toen bleek dat die pot propvol wortels zat, er zat amper nog wat grondmengsel in. Heb hem dus verpot in die grotere pot. Nu een maand verder doet ie het prima, hij droogt minder snel uit en heeft al 3 scheuten gevormd.

Groetjes
indigo

do, 07/12/2006 - 10:56
Lenny

Hmm oke! Ik probeer hem vanavond uit de pot te krijgen en dan zal ik ook eens proberen te inspecteren.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag