stengels worden geel

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 18/05/2007 - 17:32
Youandi25

stengels worden geel

Een van mijn phaelanopsis doet het niet zo goed. Er zaten 2 stengels aan met bloemen, waar er 1 helemaal geel werd nadat de bloemen eraf waren gevallen..Die stengel heb ik toen helemaal verwijderd omdat hij door liep tot onder. Nu is deze week bij mijn 2de stengel de laatste bloem eraf gevallen en nu begint die ook al geel te verkleuren. Ik dompel hem elke week onder en mijn andere orgideeen doen het wel goed. Nu heb ik gister even de wortels gecontroleerd en zag dat er minstens 5 stuks helemaal rottig bruin waren en heb die dus verwijderd. Heb er nieuwe bark in gedaan. Weet iemand wat er verkeerd gaat met deze phaelanopsis...Wat doe ik fout? Teveel aan water msischien? en als bijde stengels eraf zijn komt er dan nog wel een nieuwe stengel aan? De bladeren doen het wel heel goed, zijn stevig en er komt alweer een neiuwe aan.

vr, 18/05/2007 - 18:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Op een afstand blijft het moeilijk oordelen maar de verrotte wortels suggereren te nat of te oude bark. Over die bloemstengls hoef je je geen zorgen te maken. De plant maakt over een paar maanden wel nieuwe.

Ruud

vr, 18/05/2007 - 18:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoogstwaarschijnlijk door te veel water. Tussen 2 gietbeurten moet het substraat volledig kunnen opdrogen. Het beste voel je dit aan het gewicht van de plant wanneer je water moet geven en elke week dompelen hoeft niet.
De 2'de stengel knip je ook af en de plant geen voeding geven tot je ziet dat ze terug begint te groeien.

vrgr

vr, 18/05/2007 - 20:59
sanne1985

Was de plant gewoon uitgebloeid of weet je zeker dat het door het eventueel te veel water geven komt zoals de anderen aangeven.
Want dat een tak geel wordt na het bloeien is wel normaal.

vr, 18/05/2007 - 21:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

Rotte wortels zijn wel het gevolg van teveel water.

vr, 18/05/2007 - 21:28
sanne1985

Ja precies, maar misschien is de plant gewoon uitgebloeit?
Ik weet niet hoelang ze 'm al heeft.
Want dan is het normaal dat de stengels geel worden. Heb je de wortels al gecontroleerd?

vr, 18/05/2007 - 23:30
Youandi25

Bedankt voor de reacties....Ik denk idd dat het dan komt door te veel aan water, vanwege die paar rotte wortels wat ik eraf heb geknipt. Ik zat er zelf ook al aan te denken, maar omdat mijn andere planten het wel gewoon goed doen, dacht ik dat het misschien toch een andere oorzaak had. Bedankt !

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag