wortels phalaenopsis

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 29/03/2007 - 19:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

wortels phalaenopsis

Hallo allemaal,

Is er een wezenlijk verschil tussen 'lucht'wortels en de grondwortels van een phalaenopsis? Bij het verpotten heb ik namelijk een aantal 'luchtwortels' ook tussen de orchideengrond gedaan omdat bijna alle grond wortels rot waren...kan dit? Of moeten deze wotels boven de grond blijven.
Ik heb het hele forum doorgespit maar geen antwoord gevonden op deze vraag.

Tevens heb ik begrepen dat het na het verpotten normaal is dat de bladeren verschrompelen, hoe lang blijft dit normaal? (ze moeten er toch weer een keer gezond uit gaan zien?)

do, 29/03/2007 - 20:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wat de wortels van de Phalaenopsis betreft, deze heeft slechts 1 soort wortels en die mogen in het substraat, er zullen ook wortels buiten de pot groeien.
Op deze site vind je een goede uitleg om enkele misverstanden uit de wereld te helpen:

https://tinyurl.com/yycdn7ru.

Dat de bladeren bij het verpotten zouden verschrompelen is helemaal niet normaal, dan scheelt er iets met de plant.

Als de wortels in de pot rot waren heeft de plant te veel water gekregen.

vrgr

do, 29/03/2007 - 21:19
MARIEK

Hoi Joanna,

Deze zin vond ik op de volgende site:
https://tinyurl.com/y5e5zmb6

"Houd er rekening mee dat de orchideeën na het verpotten wat kunnen verschrompelen of blad laten vallen."

Vandaar dat ik dacht dat het normaal was....

do, 29/03/2007 - 21:37
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dat is een zeer algemene uitleg waar ze nogal van de hak op de tak springen, dat je soms niet meer weet over welke soort ze het hebben.
Verschrompelen van het blad of blad verliezen geldt in geen geval na het verpotten van Phalaenopsis. Een gezonde plant blijft er dan ook gezond uitzien, integendeel ze zal er nog op vooruit gaan.
Soms verliest ze wel eens een oud blad maar dat heeft niets met verpotten te maken.
Na het verpotten van orchideeën met bulben zoals Cambria, Odontoglossum, Cymbidium enz.., kunnen deze wel blad verliezen van de oudere bulben.

vrgr

Onderwerp gesloten