Aanleg boomgaard op 100 m2?

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 26/10/2010 - 13:04
Elene

Aanleg boomgaard op 100 m2?

Hallo,
Wij zullen zo rond volgend jaar een volkstuintje krijgen van 100 m2.
Het leek me een leuk idee om er een boomgaard/fruittuin van te maken, met onder andere kweeperen, walnoten, appels, peren, pruimen en divers kleinfruit (eventueel onder de bomen) zoals aardbeien, frambozen, bramen, bosbessen, kruisbessen, hazelnoten... Maar wat ik me nu wel afvraag is, hoeveel fruitbomen kan een mens kwijt op 100 m2? Kunnen de kleinfruitstruiken rondom onder de bomen staan? Is mijn ideetje wel uitvoerbaar, of kan ik toch beter een klassieke volkstuin opzetten? Zijn hier mensen met tips voor mij, of links naar websites, met aanwijzingen voor de aanleg van een boomgaard? Alvast enrom bedankt!

di, 26/10/2010 - 18:39
guy_fruit

Je kan best eerst een lijstje maken van wat je zelf graag eet.
Het snelste in productie is kleinfruit, maar het is geen goed idee om dat onder of naast bomen te planten!
Een combinatie van fruitplanten en groenten & kruiden lijkt me het beste.
Kies zoveel mogelijk rassen die weinig ziektegevoelig zijn en die vroeg productief zijn.
Twee nuttige link:
https://tinyurl.com/y4s2sxkv
en
www.houtwal.be

Lees ook de andere berichten hier eens na!

Guy

di, 26/10/2010 - 21:20
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zou ook kijken naar hoe hoog de fruitbomen worden want sommige tuinders hebben een hekel aan bomen blad/schaduw.Vinden ze niet leuk voor hun eigen tuin.Ga in overleg met de mensen wat je erin zet Veel plezier ermee!

di, 26/10/2010 - 22:38
lijsterbes

Houd er wel rekening mee dat de walnoot pas naar jaren vrucht zal gaan dragen. De boom kan wel vierhonderd jaar worden, maar zo als de stand van de medische wetenschap er nu voor staat haalt een mens dat niet.
De walnoot schijnt ook geluk te brengen.
Het planten van hazelnoten vind ik persoonlijk onzin. Hazelnoten kan men overal in het openbaar groen vinden. Het blijft wel een persoonlijke keuze.

wo, 27/10/2010 - 15:41
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb naast mijn moestuin een kleine boomgaard van 7 x 10 meter. We hebben er alleen laagstammen op staan. Momenteel een handpeer en stoofpeer en een appel. De bedoeling is om er de komende tijd nog 3 laagstammen bij te plaatsen. Dan is de boomgaard wel vol (en wordt grasmaaien een crime [ bukken en kruipen onder de bomen ed]).Hou voor elke boom een cirkel aan met een straal van 2 meter (dus de doorsnede van de cirkel met de boom als middelpunt is dan 4 meter).Je zit dan de andere bomen niet in de weg. Dit geldt uiteraard alleen voor LAAGstammen. Je zou rondom de boomgaard dan wat kleinfruit kunnen planten aan de rand van de boomgaard.
Je krijgt dan natuurlijk wel schaduw op planten die eigenlijk veel zon nodig hebben.
gr
hans

wo, 27/10/2010 - 18:02
mun

Mijn bessenstruiken (rode-, zwarte-, witte- en kruisbessen) staan in de schaduw van twee grote treurwilgen.
Ik heb ieder jaar een overvloedige oogst, misschien minder dan als die twee reuzen er niet zouden hebben gestaan, maar dat weet ik natuurlijk niet.

wo, 27/10/2010 - 23:49
rubo

Als ik de vraag zo lees ga ik er vanuit dat je de tuin op een volkstuinencomplex krijgt. In dat geval het volgende:

Ik denk niet dat je buren er blij van worden.
Zit je met je tuin aan de rand dan zou ik ze aan deze kant van je tuin planten dus tegen de rand van het complex aan.

do, 28/10/2010 - 12:20
Elene

Iedereen tot nu toe bedankt voor de antwoorden, ik neem alle goede raad mee bij het ontwerpen van de (inderdaad) volkstuin.
We zijn er inmiddels niet meer zo zeker van dat hij helemaal in een boomgaard veranderd zal worden... Deels waarschijnlijk, en deels groenten. Alleen bomen zullen de buren inderdaad niet zo op prijs stellen vrezen wij, al gaat het om laagstammen.

do, 28/10/2010 - 20:55
Bert51

even een zijpaadje in ...... vraag aan mun.
Welke soorten kruisbessen heb je staan en wat beveel je aan?
groet,
Bert

do, 28/10/2010 - 21:21
mun

Ik heb Invicta en Hinnonmäki Röd. Ik vind de Invicta de lekkerste.

vr, 29/10/2010 - 23:49
Bert51

bedankt,
Bert

za, 30/10/2010 - 00:49
phil2

Vergeet niet de gemeentelijke reglementering na te zien ivm plantafstand
ten opzichte van de perceelgrens om later geen problemen met de buren te krijgen.(bij ons is plantafstand bomen min. 2m en struiken min.0.5m)
hier een beetje uitleg indien je in Nederland woont
https://tinyurl.com/37gn6mn
Mvg Philip.

wo, 08/12/2010 - 20:08
kamperfoelie

Hallo,

Je kunt ook kiezen voor een fruithaag, als je laagstamboompjes neemt kun je de plantafstand veel kleiner houden en dus meer boompjes op een kleiner oppervlak kwijt. Ik heb zelf een volkstuin van een kleine 60 vierkante meter, die heb ik in het midden gescheiden door een smal pad met aan weerskanten weidepalen en bamboestokken overdwars erlangs. Ik heb daar door elkaar 10 verschillende fruitboompjes, bessenstruiken , bramen een japanse wijnbes en verschillende soorten frambozen geplant. en tuinburen hebben zo geen last van ev. schaduw. Het enige nadeel is dat er veel door de vogels wordt opgegegeten omdat ik geen fruitkooi heb of netten gebruik.
Veel succes!

Groet, Mariska

do, 09/12/2010 - 11:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Vraag nou allereerst eens om het regelement van de volkstuinvereniging en bedenk dat 100 m2 niet groot is en dat er van je verlangd wordt dat je rekening houdt met je buren.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag