Appelboom op terras?

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 03/01/2008 - 15:35
kieky64

Appelboom op terras?

Hallo,

Ik wil graag een appelboom (met eetbare appels) op mijn dakterras. Nu heb ik wel eens gehoord dat er ook mini-appelbomen zijn. Weet iemand hier iets van? En waar kan ik die dan kopen?
Ik heb heel de dag zon op mijn terras.

Groetjes, Ingrid

ma, 05/03/2007 - 21:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ingrid, bij de meeste tuincentra zijn kleine fruitboompjes te koop.

Voor op een dakterras heb je dan een flinke kuip nodig, zo groot als een cementkuip met onderin een paar gaten voor waterafvoer en een voedingsbodem waar klei doorheen zit.
Ik woon ik de Betuwe, waar vroeger bijna allemaal hoogstamboomgaarden waren, maar waar je nu alleen nog maar grote boomgaarden ziet met kleine boompjes waarvan men kan plukken zonder ladder.
Kleine boompjes worden echter ook groot en zo'n boomgaard wordt dan ook weer gerooid als er zonder ladder niet meer te plukken valt. En dat zal jou dus ook overkomen.
Maar op een dakterras, als het sterk genoeg is, moet wel kunnen en ook met snoeien kan je wel wat bereiken.
Frans

di, 06/03/2007 - 17:06
snuffelter

Hoi Ingrid,

Als jij een boom bedoeld zoals Frans hierboven beschreven hebt weet je nu voldoende maar misschien bedoel je echt zo'n mini boompje (dwergfruit). Zelf heb ik een perzik boompje gekocht bij intratuin. het boompje is maar 80 cm hoog maar de vruchten waren vorig jaar van normale grootte als in de winkel. Zeg er wel even bij dat ik 't boompje pas op het einde van oktober gekocht heb bij een opruiming want het 'schatje' kostte eigenlijk 40 euro en dat vond ik veel te veel. Ik behandel hem/haar hetzelfde als een laagstamboom,

Succes Pauline.

wo, 25/04/2007 - 21:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bij Aveve in vlaanderen,als dit niet te veraf is, dwergbompjes zoals Appel, peer en perzik voor iets meer dan 19 euro

do, 03/01/2008 - 00:05
Anoniem (anoniem geplaatst)

Heel veel nuttige info over dakterrassen vind je op dak-terras.pagina.nl

groeten,

Petar

do, 03/01/2008 - 11:32
loes119

ik heb zelf een laagstamappel,welliswaar in de volle grond maar dat maakt voor de grootte niet uit,die zo`n 10 jaar oud is.door snoei is hij klein gebleven,ongeveer 90cm.zoek een boompje waarvan de takken zich rondom op zo`n 60 cm (iets meer kan natuurlijk ook)bevinden.bij de jaarlijkse snoei kort je de takken behoorlijk in,op een naar buiten of beneden wijzend oog.let wel op de bloemknoppen!ook in de zomer kort ik wel twijgen in,daar waar geen fruit hangt worden soms te lange takken gevormd.op deze manier heb ik een mooi compact boompje(golden delicious)dat erg weinig plek inneemt en toch elk jaar 15 tot 25 mooie grote appels voortbrengt.overigens kan je beter een ander ras nemen want golden delicious rijpt erg laat in het najaar,soms pas als er al vorst is!
en vergeet vooral bij zo`n klein boompje de boompaal(bezemsteel)niet.

do, 03/01/2008 - 15:35
treblan

Beste,
ik woon in Antwerpen en kan u wel een mini-appelboom verkopen. De boompjes
zijn gesnoeid in leivorm (takken groeien horizontaal,4 lagen) en zijn ca 150/175 cm hoog.Ze staan in een plastiek pot van ongeveer 25 cm. Ik heb over: 1 rubinette,1 jonagold,1 golden delicious en 1 pinova. (zie prikbord)
(ik ben geen tuincentrum,vandaar de lage prijs)
mvg

Onderwerp gesloten