Appelboompje

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 01/10/2006 - 01:37
Anoniem (anoniem geplaatst)

Appelboompje

Hallo,

ik heb een appel- en een perenboompje van ongeveer 70 cm. Ik zie dat ze niet veel bladeren hebben. Ik heb deze boompjes kortgeleden gekocht. Mocht ik er appels aan willen hebben, danmoet ik mijn appelboom bestuiven. Hoe moet ik dat doen?

HOe zit dat trouwens met mijn peren?

zo, 01/10/2006 - 12:20
Anoniem (anoniem geplaatst)

In theorie zou u een heel klein appel of perenboompje zelf kunnen bestuiven met een kwastje met stuifmeel van een andere boom.

Wat van belang is, dat is om de naam te weten van het ras, dus hoe je boompje heet.
Men heeft door de eeuwen heen uitgevonden dat bepaalde soorten elkaar niet alleen gunstig beinvloeden, maar ook bestuiven.

Die kennis heeft men ondergebracht in bestuivingstabellen.
Ik probeer hier zo.n tabel te plaatsen van appel en peer om u enige indruk te geven van hoe dat in de praktijk werkt.

Als er bij u in de buurt ook fruitbomen zouden staan dan zou het best kunnen dat u toch gewoon vruchten krijgt.

Met vriendelijke groet,
Frans.

Appelboompje
zo, 01/10/2006 - 15:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

dankuwel

maar de sheet die u daar heeft is vrij onduidelijk om te lezen. kunt u het niet op een of andere manier vergroten?

En moet ik met een kwastje over de bloemen van een andere appelboom
en dan over mijn eigen? of hoe zit dat nou

zo, 01/10/2006 - 17:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ja, met het stuifmeel van een andere boom zou u in theorie de bloesem van uw boompje kunnen bestuiven. maar in de natuur wordt dat door bijen en andere insecten en door de wind gedaan.

U kunt echter niet zeggen hoe uw boompjes heten en dan heeft u aan die tabel ook niets. De tabel werkt met soortnamen en nummers en achter elke soortnaam staan een aantal nummers van bomen die als bestuiver kunnen dienen. Er zijn er ook bij die geen andere boom in de buurt nodig hebben omdat zij zelfbestuivend zijn.
Het is voor mij ook teleurstellend dat het geplaatste niet te lezen is, met zelfgemaakte digitale foto's gaat het beter dan met een gescande tekst uit een boekje. Maar als u erop staat om die tabel te hebben dan kan ik die wel als Word document in een bijlage bij een e-mail aan uw adres sturen.
Frans.

Onderwerp gesloten