geënte tomaten

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 17/07/2006 - 13:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

geënte tomaten

Gisteren een opentuin bezocht waar we geënte tomaten hebben gezien.

Weet iemand waar deze te verkrijgen zijn?

Dank voor uw reactie.

ma, 17/07/2006 - 16:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo,
in België ken ik enkel "Het Vlaams Zaadhuis" in Waarschoot dat deze planten levert op bestelling ( moeten wel afgehaald worden); ook komkommers, meloenen, artisjok en paprika's zijn als geënte planten te koop.
Heb dit jaar ook in twijfel gestaan om deze te bestellen, maar waren tamelijk duur: tomatenplanten met één stengel 2,15 €, met twee stengels 2,80 €
Deze planten blijken volledig ziekteresistent te zijn.
Groeten,
Paul

ma, 17/07/2006 - 17:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hier heb ik een vraag over.

Jarenlang heb ik tomaten geteeld als hobby in een ruime kas van 3x6 meter.
Ik heb bij mijn weten nooit aardappelziekte in mijn tomaten gehad, maar wel dat ik alles moest ruimen omdat het glibberde van de witte vlieg.

Bedoelt u nu dat geëntte tomaten ongevoelig zijn voor de z.g.n. aardappelziekte? En zijn ze dan ook minder gevoelig voor aantastingen van de witte vlieg?
Dat is mijn vraag.

Zo las ik kortgeleden op de website van Diana's tuin, dat je tomaten behoort te kweken in losse vruchtbare grond met een mulchlaag,
En inderdaad heb ik dat een paar jaar gedaan op aanraden van een kennis. Ik gooide zelfs al het afgemaaide gazongras tussen de tomatenplanten als een deken en ik had gezonde planten tot tegen het dak aan en prachtige lekkere tomaten.

Nadat een deel van het gazon weg was ben ik daarmee gestopt en stonden de tomaten gewoon in de kale grond. Toen is de ellende met de witte vlieg begonnen. Kennelijk hadden mijn tomatenplanten het niet naar de zin en werden zij ziekelijk kwetsbaar zodat de wittevlieg kon toeslaan.

Is dat aannemelijk?

Wie ook eens wil kijken op Diana's tuin, wat zeer de moeite waard is, type www.freewebs.com/ruudendiana/index.htm
Frans.

ma, 17/07/2006 - 17:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo,
volgens de catalogus van de zaadhandel zijn deze planten resistent aan "fusarium, kurkwortel, verticilium en tomatenmozaïkvirus".
Verder heb ik enkele jaren geleden zelf komkommers geënt, op aanraden van deze zaak; had er toen zelfs enkele zaden bijgekregen van een pompoensoort als moederstam. Het is wel een heel karwei om dat te doen, maar het resultaat was uitstekend!
Catalogus van het bedrijf kan aangevraagd worden via hun website: "www.vlaamszaadhuis.com"
Paul
ps: ik maak geen reclame voor deze zaadhandel; wel ben ik al jaren een tevreden klant bij hen.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag