wanneer augurken afplukken

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 16/06/2006 - 18:34
Anoniem (anoniem geplaatst)

wanneer augurken afplukken

ik heb een augurkenplant in mijn serre staan, daar zijn augurken aangekomen waarvan de grootste ongeveer 10 cm lang is.
mijn vraag is waneer mag ik deze afplukken?
weet hier iemand een antwoord op? alvast bedankt

vr, 16/06/2006 - 20:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

Augurken worden zelden rauw gegeten en meestal ingemaakt in het zuur.
Ze zijn te koop in alle maten varierend van 5 - 15 cm.
Het nadeel is dat je dan een hoeveelheid moet hebben die de moeite loont, maar dat is soms weer moeilijk omdat je ze geplukt niet lang kan bewaren en zij niet van de koelkast houden. Ze groeien echter snel en in drie dagen heb je er dan wel genoeg voor een pot.
U kunt dus nu gaan plukken. Pluk echter voorzichtig, want de ranken zijn zeer kwetsbaar.
Succes,
Frans.

vr, 16/06/2006 - 23:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

HEEL HARTELJK BEDANKT FRANS,
ik dacht dat die te eten waren als komkommers, je ziet ik bn een volledige leek, die nog maar juist verhuisd is en die wat heeft geplant. volgend jaar maar komkommers zetten zeker?
groetjes

zo, 18/06/2006 - 16:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

Niet doen! Iedereen heeft komkommers, maar wie maakt er nu nog zelf augurken in?
M'n moeder deed dat vroeger, echt heerlijk. Azijn, suiker en alle kruiden die jezelf lekker vindt. Helaas herinner ik me moeders recept niet meer, maar er zijn vast nog wel (basis)recepten te vinden.
Succes.

za, 24/06/2006 - 13:04
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit is een hongaars recept om augurken in te maken.

Voor het vullen van een 3 liter pot:

Augurken 2 kg (10 tot 12 cm)
Verse dille een paar stengels evt met bloesem
Witbrood 1 snee
Knoflook 2 teenjes
Zout 1 eetlepel

De augurken eerst in een kom met lauwwarm water leggen zodat de zandresten kunnen zinken. Bijde topjes worden eraf gesneden en het ontblote vruchtvlees krijgt kruislings een snee. Proef de augurken wel eerst of ze goed zijn want een verkeerde augurk kan de hele pot bederven. Breng 1 liter water met het zout aan de kook en laat dit 5 minuten afkoelen. Vul de boden van de wekpot met de helft van de dille en 1 gepelde in plakjes gesneden teen knoflook. Vul de pot tot de helft met de augurken. leg hierop de rest van de dille en de in plakjes gesneden knoflook en dek het af met de snee witbrood. Giet nu het zoute water er op tot de augurken onderstaan en het brood doorweekt is. Sluit de pot af met een deksel of gaas en zet het in de de vensterbank. Het liefst in de velle zon. Na 3-4 dagen zijn de augurken voldoende gegist en kleurt het water melkwit enigsinds troebel.
Proef altijd eerst een augurk of het echt wel klaar is. Hij moet aangenaam zurig smaken en vooral niet de zacht zijn. Hij mag zijn beet niet verliezen.
Verwijder het sneetje brood en spoel de augurken onder de koude kraan. Verdeel ze over kleine glazen potten en giet het gistwater erbij door een fijnmazige zeef. De augurken zijn in de koelkast minimaal 3 weken houdbaar.

Als je van wat pitiger houdt kan je ook nog een stuk ui, wat geschilde mierikswortel, basilicum en/of majoraan toevoegen

Echt de moeite waar om te proberen. Lekker!

do, 22/06/2006 - 22:00
Anoniem (anoniem geplaatst)

hallo, ik ben hier eens terug, ik heb een paar augurken geplukt en zo opgegeten
ZALIG!
hele lekkere augurken van +10cm
ik had er eentje geplukt in de serre, tegen dat ik binnen was was hij al op.
dat noem ik dus genieten van uw moestuin
vele groetjes en alvast bedankt voor de reacties!

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag