Medinilla

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 09/02/2007 - 19:22
Nance

Medinilla

Ik heb ongeveer 2 maanden terug een Medinilla Pinatubo (als ik het goed onthouden heb?) gekocht, het was een heel mooi gedrongen plant, veel mooier dan de gewone.
Er zaten 4 knoppen die nu helemaal open zijn.
Maar wat zo raar is is dat alleen de grote schutbladeren van de bloemen er zijn en helemaal geen trosje eronder.
We baalden dus, maar goed, ik dacht dus heel de tijd dat het aan die varieteit lag.
Maar laatst kwam ik bij een bloemenzaak waarbij gewone Medinilla's stonden en 1 ervan was ook al ver open en ook al geen tros.
En voor degene die denken dat ik geen geduld heb, fout.
Er komt echt geen tros uit.
Ik zal snel proberen een foto er van hier te plaatsen.
Maar mijn vraag is dus, weet iemand hier hoe dit kan en komt dit vaak voor bij Medinilla's?

vr, 09/02/2007 - 19:55
hanninkj

Kijk op https://tinyurl.com/y3ge7y53 dan zie je dat elke tros bloemen heeft.

vr, 09/02/2007 - 21:32
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wel verwonderlijk! Er zijn wel Medinilla soorten zonder schutbladeren, zoals bij Medinilla myriantha en Medinilla cumingii, maar zonder bloemen is mij niet bekend. Ook de term 'pinatubo' kan ik niet plaatsen. Voorstelbaar is dat de plant in de winter wat minder bloemen zou maken, maar geheel zonder is vreemd.
Graag een foto!

zo, 11/02/2007 - 19:01
Nance

Hier de eerste foto:

Ik heb de plant hier even op de grond gezet om een duidelijke foto te kunnen maken, maar normaal staat ie op de vensterbank, niet boven de centrale verwarming, we stoken nl op hout en de kachel staat er zeker 5 meter vandaan.

Medinilla
zo, 11/02/2007 - 16:50
Nance

De 2e:

Medinilla
zo, 11/02/2007 - 16:50
Nance

De 3e:

Medinilla
zo, 11/02/2007 - 16:52
Nance

Zoals je ziet, misschien wel een bloempje, maar toch niet zo'n mooie grote tros die de planten normaal gesproken wel hebben :-((

Medinilla
zo, 11/02/2007 - 16:57
Nance

En hier 2 linken die verwijzen naar de Medinilla magnifica "Pinatubo"

https://tinyurl.com/yywj64vk

https://tinyurl.com/y53ffbxw

zo, 11/02/2007 - 20:27
anoniem (anoniem geplaatst)

Het lijkt er op dat de plant nauwelijks mest heeft gehad. Geef de plant eens na de bloei mest ter bevordering van knoppen en bloemen 10:30:20(N:P:K). Mijn Medinilla krijgt volop mest waardoor hij goed groeit en krachtige bloemen geeft.
Bij kwekerijen wordt vaak groeiremmers torgepast en dit kan invloed hebben op de bloem maar niet altijd!

vr, 16/02/2007 - 18:12
Nance

Oke, maar ik had gekocht in knop dus dan zou hij bij de kweker te weinig mest hebben gehad, lijkt me niet erg waarschijnlijk maar wel mogelijk natuurlijk.
Maar dan nog wat vreemds.
Ik was laatst bij een tuincentrum en zag daar Medinilla's.
Wij natuurlijk gaan kijken hoe die er bij stonden.
En raar hoor, er stonden planten met mooie bloemen en planten met zowat niks zoals hierboven op de foto's.
Ze waren allemaal evenver qua bloei en ik ga er dan ook vanuit dat ze van dezelfde kwekerij komen. Dus zelfde temperatuur, evenveel water, even hoge lv, evenveel mest.
Ik snap het dus niet.......

vr, 16/02/2007 - 23:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

Inmiddels heb ik dezelfde planten op een beurs gezien en wel met bloemen, zij het niet veel. Het lijkt me, of een eigenschap, of het is de tijd van het jaar, die invloed heeft op de bloemknopvorming.

vr, 16/02/2007 - 22:22
hanninkj

Mijn Medinilla bloeit altijd in maart t/m eind mei met zeker 20 bloemen. Het is gewoon een kwestie van juiste voeding en plaats.

zo, 18/02/2007 - 00:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

Misvorming kan het ook zijn, dit zie je ook bij orchideeën.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag