medinilla stekken hoe?

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 22/05/2007 - 14:41
milaa

medinilla stekken hoe?

Goedendag,

Ik heb een medinilla plant.
Het is een 3 knops medinilla. Ik de medinilla vorig jaar juli gekocht,
Ze waren toen in de bloei.
het is nu april 2007 en er zijn nog steeds 2 bloemen aan.
Ik zou graag de medinilla willen stekken.
Maar hoe doe ik dat?
Moet ik de oude bloemen weghalen of vallen ze er zelf af?

En het stekken,vanwaar snij ik de tak af.
Ik weet niet welk deel van de plant ik moet snijden bij het stekken.

Bij voorbaat dank.
mila

di, 22/05/2007 - 16:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo Mila, ik kan je niet direct antwoord geven op je vraag maar wil je wel een compliment geven dat je ueberhaupt de medinilla al zo lang in bloei hebt. Ik heb verleden week mijn 4e exemplaar gekocht en hoop nu toch echt dat ik hem overhoud. Op een of andere manier gaat het bij mij steeds mis. Maar ik laat me niet onder krijgen en ga het weer proberen. Kun je me vertellen hoe jij de plant verzorgt, mn het watergeven en waar staat ze het hele jaar door?

Dank je en groet,

Elly

di, 22/05/2007 - 21:20
hanninkj

Het is echt niet zo'n kunst want mijn Medinilla is ca. 8 jaar oud en heb hem al 2x moeten snoeien. Koop een Medinilla altijd zomers and is een mislukking verzekerd!
zie https://tinyurl.com/y6z8n7f4

do, 24/05/2007 - 18:54
milaa

Beste Elly,

Ik doe niet echt veel met de medinilla.
ik geef hem om de 1.5 week een glas water.
en heb hem gewoon in de woonkamer staan.
( in een hoekje.)
Ik denk dat het met de tempratuur te maken heeft.
Dat de medinilla het goed bij me doet.
het is altijd ongeveer 21 graden bij mij thuis.
verder laat ze als het mooi weer is lekker even in de zon staan in de tuin en sproei hem dan lekker nat met de tuinslang.
En ik heb ze maar 1 keer een beetje mest gegeven sinds ik ze heb.
en een beetje nieuwe aarde/potgrond bijgedaan.

Ik hoopp dat het ook bij jou binnenkort goed zal gaan bloeien.

groetjes sharmila

zo, 27/05/2007 - 20:48
anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo Mila,

Dank je wel voor je advies, ik heb goede hoop dat het dit keer gaat lukken. Ik zal m.n. het watergeven reduceren tot 1 keer per week en regelmatig sproeien. Ik heb ook waterbakjes op de cv staan. Het moet lukken.

Dank je wel, groetjes
Elly

di, 19/06/2007 - 14:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb afgelopen najaar een prachtige medinilla gehad. Kort nadat ik hem kreeg vielen de bloemen eraf. Ik dacht dat het nu gedaan zou zijn, en zette hem zo zonnig mogelijk. Ten slotte heb ik hem op een klein kamertje voor een klein raam gezet en tot mijn grote verrassing ging hij een paar weken geleden weer bloeien. Alleen zag ik dat er allemaal witte stipjes op de bladeren zaten. Na een paar weken leek het bij de bloeiknoppen wel of er een of andere schimmel op zit. Ik weet niet of dit nou een ziekte is, of dat het groeisuikers zijn, hij ziet er behoorlijk aangedaan uit, maar ondanks dat komen er nieuwe bloemen uit de bladeren. Ze zijn wel flets van kleur, niet zo mooi roze als toen ik hem kreeg.
Weet iemand of dit een ziekte is en wat ik eraan kan doen?

Onderwerp gesloten