oude Anthurium snoeien en verpotten

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 17/10/2006 - 00:36
TiesieNogEens

oude Anthurium snoeien en verpotten

Ik moet een oude verwaarloosde Anthurium redden. Hij heeft 5 stammen van 25cm lang alvorens het blad begint met ogenschijnlijke luchtwortels, wonder boven wonder bloeit hij heel uitbundig.
Mag ik hem gewoon afknippen met een deel van die (lucht)wortels en terug oppotten, of zijn dat echte luchtwortels die niet ondergronds mogen.
Zo zou ik vijf mooie planten kunnen hebben ipv één lelijke draak.

di, 17/10/2006 - 01:41
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het kan wel, want zo gebeurd het in de kassen ook wel eens, maar kameromstandigheden zijn voor zo'n afgeknipte plant niet ideaal.
Ik zou het eerst eens met 1 van de vijf proberen; lukt het niet, dan heb je er altijd nog 4 over.
Wel een aantal weken een plastic zak over de "stek", om de verdamping te beperken. En houdt de plant uit de zon en licht vochtig.
Succes!

di, 17/10/2006 - 10:23
vwcabrio

Zou stekpoeder missschien de boel bevorderen? (hoewel ik de plant niet ken, dus misschien niet bruikbaar)

di, 17/10/2006 - 21:11
TiesieNogEens

Thx Frank en Greenconnections. Stekpoeder zal ik niet nodig hebben, ik heb meer wortels dan plant! En volgens het motto "Live dangerously" heb ik ze alle vijf tot aan de basis afgeknipt. De moederplant uit zijn pot gesneden, alleen wortels zonder grond gevonden, dan begraven in half turf en half potgrond, gladpak erover en wachten maar. De vijf stekken waren veel te lang (25cm) dus stuk afgeknipt. Stukken ook begraven in pot met gladpak, en de toppen in een mooie pot geplant.
Die toppen geef ik terug aan hun beul (met instructies) de rest houd ik in de hoop dat alles pakt dan heb ik er nog 8 voor mezelf.
En het is een mooie bloem, heel binkend met oud-roze meelstam en witte schutbladeren met een roze zweem.
Thx mannen, zonder jullie zou ik het niet gedurfd hebben.

En welke dief heeft mijn nickname gepikt? nu moet ik mij melden met Tiesie1 ipv Tiesie.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag