Wie kent deze plant?

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 17/01/2007 - 19:17
1077244

Wie kent deze plant?

Ik heb een kamerplant, maar ik kan nergens vinden hoe de plant heet.

De bladeren zijn lang, smal en lopen spits toe.

De plant bloeit af en toe. De bloemen komen uit een knop die in het blad gevormd wordt. Uit elke knop komen tussen de 2 en 6 bloemen. Elke bloem bloeit een dag. De totale bloeiperiode van de plant is ongeveer twee weken. Als de plant uitgebloeid is, groeit er op de plek van de knop een jonge plant. Die kan afgeknipt en weer opgepot worden.

De bloem doet wat aan een irisinfo-icon denken en ziet er "tropisch" uit. Drie grotere witte bladen met hierop drie naar binnen gekrulde bladen die aan de buitenkant helder blauw-wit gestreept zijn en aan de binnenkant geel-bruin gestreept. In het midden van de bloem staan drie "pluimpjes" omhoog. Deze zijn wit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen de naam van deze plant te vinden.

Wie kent deze plant?
wo, 17/01/2007 - 19:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik vind de foto wat onduidelijk wat de bloemen betreft. Het lijkt op een Neomarica gracilis of caerulea.

Kijk eens op de afbeelding zoeker van Google onder Neomarica, dat vindt je ze allebij.

Ruud

wo, 17/01/2007 - 20:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het is Neomarica caerulea.

wo, 17/01/2007 - 20:19
Anoniem (anoniem geplaatst)

Sorry, was niet ingelogd. Neomarica gracilis heeft veel smaller blad, dus het is N. caerulea. Leuke sterke plant!

do, 18/01/2007 - 13:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze plant heeft de naam graslelei en kan erg veel stekken geven deze stekken komen voort uit de bloempjes die op de foto staat
en daar komen de nieuwe stekken uit deze kun je er als ze groot genoeg zijn eraf halen in weer in een nieuwe pot zetten hoeft niet perse eerst wortel aaan te zitten .
wel op een lichte plats zetten voor het raam bijv.
Spreek uitervaring .
Er komen er ontzettend veel stekken aan dus wel uitkijken want anders kun je er een plantenwinkeltje mee beginnen.
Succes ermee.

do, 18/01/2007 - 13:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoewel het blad er wel iets op lijkt is dit geen graslelie, dat is de Chlorophytum comosum. Heeft heel andere bloemetjes.

Ruud

ma, 02/04/2007 - 23:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het gaat echt om Neomarica gracilis, Nederlandse naam (officieus): Lopende irisinfo-icon. N. caerulea heeft blauwe bloemen.

De schicht aan het eind waarvan de bloemen bloeien, buigt helemaal naar de grond. De schede vanwaaruit de bloemen ontspringen stekt zichzelf dan tot een nieuwe plant en zo 'loopt' deze iris van z'n oorsprong vandaan.

Je vindt verschillende informatieve sites onder Neomarica gracilis.

Gertie Papenburg

Onderwerp gesloten