Overleven mijn grove den en kerstboom?

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 26/05/2007 - 00:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

Overleven mijn grove den en kerstboom?

Ik heb van het voorjaar een grove den en een kerstboom van mijn ouders tuin in de onze gepoot.

Nu zien ze er niet goed uit en vraag ik me af of ik nog geduld moet hebben of dat ze dood gaan.

De grove den heeft bij mijn ouders in de tuin al uitlopers gekregen. Deze hangen nu slap naar beneden. Ook de oude naalden lijken wat ingedroogd. De naalden zijn niet bruin en vallen niet uit. De den is ongeveer 1 mtr hoog. Hij staat nu ca. 2 mnd bij ons.

De kerstboom was een aantal jaar geleden met pot en al in de grond gezet (wie doet dat nou). Die pot is nu verwijderd en hij heeft sinds 3 mnd een ander plekje, in de zon. Maar hij krijgt nu nog steeds geen uitlopers en zijn naalden beginnen iets uit te vallen. Hij is niet bruin. De kerstboom is ca 2,5 mtr hoog.

Wie me kan helpen, heel graag en vast heel erg bedankt! Ik wil de bomen heel graag houden.

za, 26/05/2007 - 00:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Heb je de verplantte bomen wel genoeg water gegeven? De afgelopen tijd is er erg weinig regen gevallen en de ondergrond is in en in droog. Leg de slang maar een paar uur bij de wortels!

zo, 27/05/2007 - 17:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb de bomen vanaf het verpoten telkens veel water gegeven en het verbeterd maar niet.
Overigens heb ik de tuinslang er dan niet een paar uur bijgelegd maar eerder een half uur. Maar dat wel om de paar dagen en toen met die droogte elke dag.

Wat ik me afvraag is of de bomen uitdrogen omdat ze niet meer goed werken, aan het afsterven zijn. Wanneer is een boom niet meer te redden en wanneer kan hij er nog bovenop komen?
Hoe kan ik het zien?

zo, 27/05/2007 - 18:32
Anoniem (anoniem geplaatst)

Tja, als alle naalden eraf zijn, dan is er niet veel meer te redden.

ma, 28/05/2007 - 04:51
leonardo48

Ik denk dat met name de kerstboom, gezien het feit dat hij in een pot heeft gestaan en toch al 2,5 meter hoog is, een te kleine kluit heeft kunnen ontwikkelen om zich staande te houden, vooral omdat we een heel warm voorjaar hebben gehad. Misschien was het beter geweest om hem in een wat schaduwrijkere omgeving te plaatsen. Nu moet hij vanuit de kleine vorm van de kluit, die wel heel compact moet zijn, al zijn voeding en water opnemen en dat lukt hem blijkbaar niet goed. Normaal gesproken is het volume boom boven de grond ongeveer gelijk aan het volume onder de grond, en dat evenwicht lijkt me hier te zeer verstoord.
Veel water blijven geven lijkt mij het enige dat je kunt doen, op de kluit maar ook er omheen, in de hoop dat de kerstboom alsnog zijn kluit gaat uitbreiden.

Ik denk dat de grove den een betere prognose heeft, omdat hij kleiner is en de verhouding boom/wortelkluit dus misschien gunstiger. Je zegt zelf ook dat hij zijn naalden niet verliest. Ook hier: veel water blijven geven.

Maar misschien hebben anderen nog een goed idee?

Onderwerp gesloten