Hydro-elektriciteit

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 29/04/2007 - 11:52
Orti

Hydro-elektriciteit

Beste mensen,

ik wil een flinke beekloop aanleggen en heb daarvoor ook een flinke pomp nodig.
Daar ik het ook belangrijk vind om met mijn natuurlijke tuin het milieu zo veel mogelijk te besparen, ben ik op zoek naar een manier om energie voor de pomp op te wekken.
Als ik een beekloop aanleg heb ik natuurlijk stromend water en zou ik eventueel hydro-elektriciteit kunnen opwekken middels een watermolen.

Heeft iemand hier ervaring mee of zelf al eens uitgeprobeerd ?

groetjes

Hans

Hydro-elektriciteit
zo, 29/04/2007 - 14:16
Tommeke

Het is belange niet zo simpel als jij het voorstelt hoor ken je iets van elektriciteit ?

zo, 29/04/2007 - 17:16
w.wigman

Tja, wat jij wilt kan wel, maar je komt dan wel een aantal uitdagingen tegen.

Bij een pomp van 230 V, moet je het waterrad aan een motor/generator koppelen met reductor.

Als je dan wilt dat de opgewekte spanning synchroon loopt, kun je net zoals in de windmolentechniek het waterrad eerst aandrijven en dan de waterkracht alles over laten nemen, waardoor synchronisatie met het electriciteitsnet een feit is.

Alleen je zult een aardige technische achtergrond op het gebied van elektrische energietechniek hiervoor moeten hebben.

Een andere optie is een installatie gebruiken die op zonnenergie kan werken en dan het rad er op aansluiten. De uitdagingen blijven toch wel redelijk hetzelfde.

Het is te doen, maar niet door een leek (weet ik niet of je dat bent natuurlijk)

zo, 29/04/2007 - 17:28
w.wigman

Ik he nog even voor je gezocht, Solar bijvoorbeeld heeft pompen op 12 volt voor een zonne-energie systeem, mischien kun je het waterrad dus met reduktor een generator laten aandrijven, die of 230 V geeft en dit vorm je dus om naar 12 V gelijkspanning. Of je neemt een generator die meteen 12 volt afgeeft (dynamo van auto bijvoorbeeld)

Ik kan me voorstellen bij een autodynamo, dat je dan meteen kunt aanlsuiten op een pomp, omdat deze ongeveer 12 volt gelijkspanning afgeeft.

Het blijft zoals eerder aangegeven wel een uitdaging :P

zo, 29/04/2007 - 17:36
w.wigman

nog een andere link

https://tinyurl.com/y6fpws7w
https://tinyurl.com/y2pk3cpq

Voor de rest even goochelen naar solar vijverpomp, dan krijg je vanzelf veel informatie

zo, 29/04/2007 - 18:50
Sjuul

Is niet zo gemakkelijk met een auto dynamo, deze is altijd wisselspanning, en zet deze om in gelijkspanning.
Om dat te kunnen bereiken zal er een konstant vast toerental aanwezig moeten zijn, dat is niet het toerental van de motor.

zo, 29/04/2007 - 21:30
w.wigman

Sjuul, hier ben ik het toch niet met je eens.

Ten eerste hebben de meeste dynamo's een ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar.

Ten tweede het toerental van de auto is ook niet constant, hierdoor is de spanningsafgifte ook niet constant, maar altijd in de buurt van de 12 volt (met als ik het goed heb +/- 1 Volt).

Sterker nog in denk dat als je een goede overbrenging weet te vinden dat het toerental van het waterrad constanter is dan die van een auto en daardoor een veel minder fluctuerende spanning zal afgeven.

Ik zeg ook niet dat het ff te maken is, ik geef alleen wat ideëen om mee te spelen.

zo, 29/04/2007 - 22:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

je kan ook je rad een pomp aan laten drijven zonder er eeerst stroom van te maken

zo, 29/04/2007 - 22:36
w.wigman

Ja, dat kan ook.

Mischien nog wel een veel beter idee.

zo, 29/04/2007 - 23:29
gompie

Je moet er rekening mee houden dat als er bv 10 liter water naar beneden gaat je maximaal maar 9 liter of nog minder met die energie omhoog kan pompen. Tevens moet je bedenken als je eerst electiciteit gaat op wekken nog meer verlies hebt. Je zal moeten zoeken naar een duo oplossing met zowel waterkracht plus electro of windt of zonne energie.
succes

ma, 30/04/2007 - 10:55
Sjuul

W.wigman dat weet ik dat er een spanningsregelaar en vermogensdioden inzitten dit terzijde.

Wat ik aanhaalde dat het niet zo éénvoudig is, berust op de werking van de dynamo (alternator).
De dynamo moet een bepaald vast toerental hebben om zeker 2/3 van maximaal laadvermogen te kunnen geven, dit is al bij gevolg het stationair draaien van de motor. Maar het toerental van de motor zoals ik al eerder vermelde is hier niet van toepassing, het is het aantal omwentelingen die de krukas maakt wat bepalend is voor de dynamo om zijn laadstroom af te geven.
Op de krukas zit een poelie en op de dynamo, er moet dus een juiste overbrenging zijn om de werking van de dynamo tot zijn maximum vermogen te laten komen, voor de meeste dynamo's ligt dit tussen de 15 á 1800 omwentelingen per minuut.
Wanneer dan ook nog ééns de poelie's in formaat wijzigen groter/kleiner wordt ook het aantal omwentelingen groter/kleiner.

Dat het toerental van de auto ook niet constant is klopt, maar daar is juist de spanningsregelaar voor, deze bepaalt of er laadspanning gegeven moet worden of niet, deze doet niets anders dan aan en uit schakelen en kan wel een 15000 keren per seconde gebeuren afhankelijk van de belasting. Alvorens dit gebeurt of er laadspanning gegeven moet worden is deze spanning al gelijkgericht door vermogensdioden.

Tot slot was mijn vermelding niet de bedoeling om te zeggen dat het onmogelijk is om te realiseren, maar meer de gedachten gang waarmee je kunt spelen.

ma, 30/04/2007 - 10:57
w.wigman

Het verhaal van Gompie zit een beetje verstopt in mijn adviezen, maar daar moet je inderdaad rekening mee houden.
Je hebt altijd verliezen met het opwekken. Zowel mechanisch als ook elektrisch. Dus je zult er altijd meer energie in moete stoppen, dan dat het rad kan opwekken.

Als je het dan toch energie vriendelijk wilt doen, doe het dan in een combinatie van het waterrad en zonne-energie.

ma, 30/04/2007 - 14:13
w.wigman

Sjuul, je hebt gelijk, wat betreft de spanningsregelaar, maar daar zou je in dit geval een stukje electronica voor kunnen maken.

Wat ik bedoelde met de dynamo, is de dynamo in combinatie met een tanwielkast, waardoor er wel een constant hoog toerental te bereiken is.
Eigenlijk het ongekeerde wat er gebeurd bij bijvoorbeeld de aandrijving van een transportband.

Goed over een ding zijn we het eens, het kan maar niet eenvoudig (hoewel dat natuurlijk ook weer een relatief begrip is).

(Ik vraag me trouwens af of de moderne dynamo's nog steeds werken met een spanningsregelaar die simpelweg uitschakelt, of dat het een stukje elektronica is geworden dat de spanning up of down pult.)

Toch is het denk ik gemakkelijker dan proberen 230v op te wekken, omdat je nog altijd zit met de synchronisatie met het elektriciteitsnet.
Mischien dat een regelaar die gebruikt wordt om zonnepanelen terug te laten leveren gebruikt kunnen worden, maar dan wordt het meteen weer erg duur en vergt ook enkele aanpassingen.

In ieder geval heeft men de nodige kennis van elektronica en mechanica of elektrische energietechniek en mechanika nodig.
(mm, mischien ga ik er zelf nog wel mee experimenteren).

wo, 02/05/2007 - 20:20
Orti

Jezus, wat een reacties.
Ik dacht stel eens een simpele vraag, hahahaha.
Vind het wel klasse dat er zoveel mensen op reageren.

Er worden zaken genoemd die zo klaar zijn als een klontje.
Je zult inderdaad energie er aan moeten toevoegen, omdat er altijd verliezen zijn door weerstand e.d.

Wat ik ook het beste idee vind is dat van een dynamo van een auto samen met een pomp van Solar.

Eigenlijk simpel gezegd moet je d.m.v. de dynamo een accu vullen.
Deze accu wordt af en toe bijgetankd door een adapter aangesloten op het electriciteitsnet.

Vraag me niet hoe of wat, deze vraag ga ik eens voorleggen aan een electriciën.
Als deze me hier antwoord op kan geven dan horen jullie het via dit forum.
Zou er iemand anders in slagen of nog meer ideeën hebben dan hoor ik dat graag.

Super, klasse, sjiek.

groetjes

Hans

do, 03/05/2007 - 22:28
w.wigman

Hans,

je slaat de spijker op zijn kop.

Een ander mogelijkheid is een ruitenwissermotor gebruiken, die heeft de overbrenging er al inzitten. Ik weet alleen niet zeker of ze als generator te gebruiken zijn. Dat weet Sjuul mischien wel te vertellen.

Bij conrad vondt ik dit https://tinyurl.com/yyoabapx
of
https://tinyurl.com/yyoabapx
alleen wel wat prijzig in de aanschaf.

Als ik naar de databladen kijk bij conrad lijken de motoren in de links hierboven gewoon op ruitenwissermotoren.

do, 03/05/2007 - 22:24
Cumulus

Hoi,

Om hydro electriciteit op te wekken kan je misschien eens kijken naar gewone windmolens die ze bij oa de Conrad verkopen om stroom op te wekken. Als je zo'n molen op zijn kant legt en de wieken tot in het water laat komen zou het water de werking van de wind moeten overnemen en heb je een kleine hydrocentrale. Je kan dan best de wieken een beetje ombouwen zodat ze maximaal energie opnemen van het stromende water.

Nadeel is wel dat de garantie zal vervallen vermits een windmolen daar in principe niet voor gemaakt is. Een kant en klare hydrocentrale(tje) kopen is een betere oplossing maar ik bet***el of zoiets al commercieel wordt aangeboden.

Maar dan heb je nog niks om het water aan het stromen te krijgen, de stroom uit je molen terugwinnen om de waterpoimp aan te drijven zal niet lukken omdat je met wrijvings, omzettings en weerstandsverliezen zit waardoor je steeds minder energie over houdt en de centrale dus uitvalt.

Het eenvoudigste lijkt me gewoon een vijverpomp die wordt aangedreven door een zonnepaneel...

do, 03/05/2007 - 22:30
w.wigman

Of juist een combinatie van zonnenenergie en waterrad.

Iets compleet kopen is natuurlijk lang niet zo leuk als zelf bouwen.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag