jonge Koi?

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 28/07/2003 - 11:36
Anoniem (anoniem geplaatst)

jonge Koi?

Ik heb een vijver waarin goudwindes, goudvissen en koi's bivakkeren. Nu hebben wij sinds kort allemaal jonge visjes ontdekt. De kleuren zijn over het algemeen zwart en eentje is zwart met iets van rood erin. We hebben een paar apart gezet in een mandje. Wie kan mij vertellen wat dit voor vissen kunnen zijn en wat we verder moeten doen?

Sandra

ma, 28/07/2003 - 21:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het kunnen jonge visjes zijn van alle drie de soorten die je opsomde. Je kan ze gewoon in de vijver laten, de sterkste zullen wel overleven en de drie opgesomde soorten zijn geen specifieke roofvissen, dus ze zullen ze wel niet allemaal opeten. De Japanse koi zijn gesteriliseerd, maar Europese koi kunen kweken.
Ik weet niet welke de kleur is van jonge goudwindes, maar ik denk dat ze direct oranje zijn. Goudvissen hebben eerst een jaartje een wilde donkere kleur. En ik denk dat koi ook direct gekleurd zijn. Wij hebben vroeger ook al eens jonge koi gehad. Sindsdien nooit meer. Onze goudvissen kweken echter elk jaar.
Pieter

do, 16/10/2003 - 01:47
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nog even een (late) reactie op je bericht. Het is niet waar dat Japanse koi steriel zouden zijn, ze krijgen net zo goed nakomelingen als de Europese of Israelische koi. ik ben wel benieuwd hoe zo'n verhaal de wereld in komt?
De jonge visjes zijn in ieder geval geen goudwindes, aangezien deze na de geboorte al snel oranje kleuren (en nooit rood), bovendien is de kleur vlak na de geboorte grijsblauw...
Het zouden koi kunnen zijn of goudvissen. het meest waarschijnlijk is dat het goudvissen zijn, deze zijn zwart na de geboorte en na 1 tot 2 jaar verkleuren ze naar oranje, rood, oranje, grijs, blauw of wit. Ook vlekkenpatronen komen voor en sommigen blijven eeuwig (figuurlijk bedoeld) zwart.
Koi hebben na de geboorte meteen kleur. Maar aangezien er een grote neiging is naar de oervorm (de karper) zijn er veel babykoi die zwart zijn en dus ook blijven. de Japanse term voor deze 'varieteit' is Magoi. Die rode vlek kan ook bij koi voorkomen.
Het verschil tussen koi en goudvissen is het duidelijkst te zien aan de baardharen. Koi hebben ze wel, goudvissen niet. Wellicht ijn ze nu groot genoeg om dat te kunnen waarnemen?

ik zou het leuk vinden als u nog even laat weten wat het (lijken te) worden

Hieronder nog even een plaatje van de oervorm van de goudvis, de giebel (Carassius auratus var. gibelius), oftewel de goudvissen die zwart blijven.

mvg

jonge Koi?
zo, 08/02/2004 - 13:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit zijn meestal goudvissen die blijven een jaar lang zwart en na een jaar gaan ze verkleuren naar oranje of naar de kleur van de ouders

wo, 17/03/2004 - 23:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

het is echt bulshit dat een koi uit japan steriel is tuurlijk is dat niet zo bij al die miljoenen visjes tjup alles eruit en weer dichtnaaien grappemakers en waarschijnlijk zijn net jongen van de goudvis die zijn ook zwart koi's kweken niet snel in een vijver maar soms lukt het wel

zo, 10/04/2005 - 14:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dat koi uit Japan steriel zijn is goed mogelijk. Dit gebeurt echt niet operatief! In landen als China doen ze dit al jaren door middel van toevoeging van bepaalde stoffen aan het voer. Door deze stoffen worden de meeste vissen onvruchtbaar. Het is mij bekend dat dit het geval is met bepaalde aquariumvissen, maar met Koi weet ik het niet zeker. Uiteraard zij ik ook dat de meeste vissen onvruchtbaar worden, dus lang niet allemaal.

Onderwerp gesloten