kois

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 05/08/2006 - 22:55
visvriendje

kois

hallo sjuul had inderdaad nieuwe vissen bijgezet heb er nog 1van over en heb tot hiertoe nog geen vis dood je weet wel van die kieuwherpesvirus begin nu zelf al te tweifelen of het dat zou zijn mheb er nu wel een zonnebaars opgezet voor die parasieten durf er geen medicatie indoen wieweet wat er dan gebeurt probeer het nu op natuurlijke basis en hout vasthouden he! alvast bedankt voor de sympatieke steun heb er nog 7 kois over en die vertonen tot hiertoe geen abnormaal gedrag

zo, 06/08/2006 - 14:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo Visvriendje,

Nou ik was even aan het denken want het is al een tijd geleden en toen viel de euro.
Maar ik kom er even niet uit omdat je in de 1ste regelzegt ik heb er nog 1 van over en in de laatste heb je er nog 7 over die geen abnormaal gedrag vertonen.?

Het is niet Kieuw maar Koiherpesvirus.

De zonnebaars zal echter niet helpen tegen KHV de Koi blijft drager van het virus en zal zich imuun moeten maken hiervoor.
Wil echter niet zeggen dat er geen uitbraak meer zal plaats vinden, het risico zal altijd aanwezig zijn.

Dat je tweifelt of het wel KHV betreft daar kan ik ook geen antwoord opgeven, maar de diagnose vermeld mogelijk KHV en kun je er eigenlijk wel van uitgaan, want de symptomen die een Koi vertoont die het KHV heeft is te veel om op te noemen en heb ik er in mijn vorig bericht enkele opgenoemd.
Ook het bloeden uit de kieuwen wat je vermeld duidt veel op kieuwnecrose en is het gevolg van het koiherpesvirus.
Karperluis zou ook voor het virus kunnen zorgen en heb je ook gekonstateerd.

Een zeer verstandige keuze om geen medicatie meer toe te dienen, het werkt enkel nadelig voor de Koi en wekt stress op.
Jij kent als geen ander het gedrag nu van de Koi, observeren zul je moeten blijven doen.
Een zieke vis altijd in quarantaine zetten en niet de vijver behandelen, het risico is veel te groot dat er meerdere vissen zullen sterven, koi is nu éénmaal overgevoelig voor stress.

Veel goede moed en sterkte ermee,

Sjuul.

zo, 06/08/2006 - 16:56
Anoniem (anoniem geplaatst)

hallo sjuul ik heb er maar 1 over van de 3 nieuwe dat ik gekocht had maar die hebben wel meer als een week in quarantaine gezeten met een ontsmettingsmiddel dus dan is het nu gewoon afwachten op volgende slachtoffer oharme die vissen ben er wel het hart van in dat ik ze niet kan helpen zou er dan een verschil zijn tussen japanse koi of israelische kwa immumgestel en zou het ook niet te maken kunnen zijn met die hittegolf want soms was de w atertemperatuur bijde28gr en hebben we vers water toegevoegt wat kunnen we dan nu nog doen als de winter voor de deur staat en moeten we de vijver dan volledig ontsmetten en hoe?want als we volgend jaar terug koi s willen kunnen die tch nie in dat water want het is besmet kun je me daar iets over uitleggen bedankt alvast

zo, 06/08/2006 - 20:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

Visvriendje het is inderdaad machteloos toe kijken en probeert men toch in allerlei vormen en daaden de vissen er weer bovenop te krijgen, toch helaas zonder succes.

Betreft de watertemperatuur daarin kan ik alleen maar zeggen dat het KHV al uitbreekt bij een temperatuur van 18 tot 28° celsius of hoger.
Je hoeft jezelf dus geen verwijten te maken dat je water ververst hebt bij hogere temperaturen, het virus was al aanwezig bij 1 van de koi die het al bezat.

Een zeer goede vraag over het ontsmetten!
En is natuurlijk de vraag of heel het koi bestand is komen te overlijden.
Ontsmetten kan dan op 2 manieren bij een 100% overlijden van de biotoop.
1) Volledig ontsmetten van de vijver en filter met een flinke overdosis kaliumpermanganaat ofwel chloor de bekende gele fles 2 liter per 1000 liter water, en zorgvuldig reinigen van de vijver en filter, randen, oevers noem het maar op.
Maar hier ben ik geen voorstander van want je bent toch terug bij af vanaf het begin.
Dan is nummer 2 beter en milieu vriendelijker.
2) Vijver laten leeglopen en filter en deze zeker 1 maand volledig droog laten staan, ik raad twee maanden aan en terug beginnen vanaf 0.

Maar als er overlevenden zijn is het aan te raden om 8 weken te wachten alvorens nieuwe koi uit te zetten. Maar er is een MAAR.
De nieuwe koi moet je zeker een quarantaine periode geven van 6 tot 8 weken..
Hiermee wil ik zeggen dat als je vier nieuwe koi hebt aangeschaft die niet bij de koi bij moet plaatsen die het khv heeft overleeft, nee dan dien je de 4 koi zeker 4 tot 6 weken in quarantaine te zetten, als blijkt dat er geen abnormale verschijnselen zijn kun je 1 van de 4 nieuwe koi wat in quarantaine heeft gezeten uitzetten in de vijver samen met die wat het KHV heeft overleeft..
Blijkt dan na twee weken dat er geen problemen zijn ontstaan of gekonstateerd dan kun je de overige drie koi uitzetten in de vijver.

Visvriendje het herpes virus doodt niet de koi, maar het zijn de secundaire infectie's die de koi oploopt bij dit virus, te denken aan bacteriële en parasitaire infectie's.
Vergelijk dit met een koortslip die komt altijd terug bij de mens als onze weerstand is verzwakt.
Het herpesvirus slaat toe wanneer de weerstand van de koi verzwakt is.

Het klinkt misschien cruw wat ik nu ga zeggen, kanker bestaat ook in verschillende vormen bij de mens, toch zijn er nog altijd mensen die kanker hebben gehad en het overwonnen/overleefd hebben van deze verschrikkelijke ziekte.

succes,

groet,

Sjuul

zo, 06/08/2006 - 23:40
Anoniem (anoniem geplaatst)

bedankt voor de informatie maar heb nog een vraagje er zitten ook goudvissen een zeelt en steur in die dragen toch ook die ziekte op zich want die zwemmen toch ook in dat besmet water daar kom ik niet goed uit ,heb al op het net gezocht maar het enige dat er staat is dat deze vissen dat niet kunnen krijgen ikweet het ook niet meer heb me al boek van koidokter lammes bestelt voor nog infomoeten die vissen daar dan ook allemaal uit?groetjes

ma, 07/08/2006 - 11:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Klopt die vissen zijn gevrijwaard van het khv, khv bestaat en komt alleen voor bij de Koi.

groet,

sjuul

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag