KOUD WATER IN DE VIJVER

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 14/11/2006 - 01:53
PvdM

KOUD WATER IN DE VIJVER

Hallo forum bezoekers.

Ik heb gemerkt dat er in diverse posts op dit forum wordt gepraat over pompen in de winter aan/uit/hoogte, luchtstenen in de winter aan/uit/hoogte, filters aan/uit, warm en koud water in de vijver.

Misschien een idee om deze discussies te centraliseren zodat we misschien een bepaalde consensus kunnen bereiken. Onze eigen "standaard"!

Mijn mening is de watercirculatie zoveel mogelijk te beperken omdat anders "warm" en koud water gemengd worden. Maar dit is eigenlijk niet wat we willen want we willen het water in beweging houden om bevriezing te voorkomen.

Door de luchtstenen hoog in het water te hangen (25cm), is daar het zuurstofrijkste water maar hier is ook gelijk weer het koudste water. Nu lost zuurstof makkelijker op in koud water dan in warm water.

Hoe groot is het temperaturverschil eigenlijk tussen het diepste punt van de vijver en het water oppervlak?

Je mag je ook nog eens afvragen of koud water niet naar de bodem zakt. Immers warme lucht stijgt toch ook op? Zou dit ook met water het geval zijn? Waarom niet eigenlijk?

Groeten,
Peter

di, 14/11/2006 - 05:23
Sjuul

Kijk daar komen we op een PUNT en dat zal iedereen zich wel af vragen! Peter, want warm water stijgt inderdaad en het koude water zakt naar de bodem.
Dus als we dat dan zo gaan bekijken dan zou in werkelijkheid EERST het water op de bodem moeten gaan bevriezen, en komen de vissen naar een aantal dagen later boven zwemmen.

Wie natuurkunde heeft gehad op school weet dan ook dat een vloeistof wat kouder wordt krimpt, en steeds zwaarder wordt totdat de vloeistof gaat kristaliseren en hard wordt.
Bij WATER is dit niet het geval en ook geen sprake van, water bereikt zijn grootste dichtheid en zwaarste punt bij 4°C om precies te zijn is dit 3,96 °C.
Water dat KOUDER is dan wat ik hierboven heb vermeld is lichter en ijs ook, daarom dat IJS ook op het water drijft.
Konklusie is dan weer dat het water onder het ijs warmer is.
Water heeft dan ook drie eigenschappen: als Vloeistof is het water, als vaste stof is het (IJS) en als we het verwarmen tot dat het kookt wordt het gasvormig (DAMP).

groet,

Sjuul.

wo, 15/11/2006 - 00:18
PvdM

OK Sjuul,

Je hebt gelijk. Water is een vreemd goedje. Mijn natuurkundelessen zijn alweer zo'n tijd geleden maar je hebt gelijk. Vandaar die 4 graden grens. Daar staat me vaag nog iets van bij.

Dit is allemaal van toepassing mist het water niet in beweging wordt gebracht. Als het filter blijft lopen en de luchtstenen staan aan, breng je toch een circulatie in het water en krijg je één gemiddelde temperatuur in het water toch?

Groet
Peter

do, 16/11/2006 - 09:05
Sjuul

Bewegend water neemt sneller zuurstof op dan stilstaand water, koud water bevat meer zuurstof dan warm water.
Stilstaand water bevriest sneller dan bewegend water.
Zolang er nog geen ijs ligt, is de diepte van het water van groot belang. Hoe dieper het water hoe langer het duurt voordat de gehele watermassa afkoelt en er bovenin het eerste ijslaagje kan worden gevormd.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag