mischien zieke goudvis

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 07/07/2006 - 17:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

mischien zieke goudvis

Ik heb een aantal dagen geleden een vijverbak (1x1x1 m) met filter en pomp ingericht. Sinds gister heb ik er 16 goudvissen inzitten. Eergister heb ik er 5 ingedaan: 3 shubunkins, 1 sarassa en 1 sarassa komeetstaart. En gister heb ik er nog een elftal gewone goudvisjes bij gedaan. Deze zijn wel wat kleiner dan de andere 5.
Nu is er 1 zo'n gewoon goudvisje, de allerkleinste, niet helemaal lekker. Gister zwom hij vooral bovenin en at hij nog wel wat. Maar hij zwom niet met de groep andere goudvissen mee. Vandaag ligt ie alleen maar stil vlak boven de bodum en vlakbij de pomp. Ik heb eens goed naar het beestje gekeken en heb ontdekt dat er van zijn staartvin een stukje af is en het is gespleten. Verder ziet alles er nog normaal uit. Ik heb het zieke visje nu wel apart gedaan want ik weet niet of het een besmettelijke ziekte heeft. Weet iemand wat ermee aan de hand is en wat ik er aan moet doen?

groetjes janneke

ps: De andere goudvissen zijn allemaal wel goed gezond.

za, 08/07/2006 - 09:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

een vis die een stukje mist uit vinnen of de staart vin, duidt meestel op vinrot en is besmettelijk.

Je bent al te vlug geweest om vissen uit te zetten, waar je vissen afkomstig van zijn is niet hetzelfde water als wat je zelf hebt.
Ten tweede weet je niet of de waterwaarden in orde zijn.
Derde punt nieuwe vijvers beschikken niet over voldoende Co2.
Vierde punt ! Natuurlijk geen vloeibare bacteriën toegevoegd.
Vijfde punt het is veel te vroeg om te zeggen of de andere vissen goed uit zien en gezond zijn.

Kraanwater bevat Chloor en moet via verluchting, rijpen en enten eruit gehaald worden, je had zeker 3 weken moeten wachten.
Dan de waterwaarden kontroleren en indien bij sturen.
Nu koop je 16 goudvissen en andere soorten, als je nu ééns begonnen was met 6 stuks en het volgendjaar pas meer uitzetten.
Er kan nog een nasleep komen met de andere vissen! ik zeg het kan maar met veel pech kan het gebeuren.

Wat betreft de vinrot is dit een bacteriële infectie wordt veroorzaakt door Aeromonas hydrophilla, Pseudomonas of Mytobacteriën, en ontstaat door beschadiging bij het vangen, of wel met transport van winkelier naar huis, de vinnen beginnen na verloop van tijd ook te rafelen.
Maar de waterwaarden spelen hier ook een zeer belangrijke rol in, vissen merken dat als ze in een totaal ander water mileu terecht komen, en moeten een enorm verschil gaan overbruggen.
Dan geld de sterkste overleven en de zwakste zullen ziek worden of doodgaan.
Zelfs als je nu ook water planten hebt aangebracht zullen er niet veel aangaan is te laat ervoor.

Wat je goed hebt gedaan is om de vis apart te zetten, als je niets doet zal het erger worden.
Taak is nu om de andere vissen in de gaten te houden, de waterwaarden te kontroleren en indien bij te sturen, en de zieke vis behandelen tegen vin rot.
Welk medicijn/produkt weet ik niet wat goed daar voor is, of het zal helpen is afwachten hoe de vis daarop reageert en de situatie.
Omdat ie erg kort bij de pomp lag, wil dus zeggen dat ie geen energie genoeg heeft om tegen de aanzuiging te vechten.

groet

za, 08/07/2006 - 11:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb aan dit bovenstaand bericht van Sjuul niets aan toe te voegen.
Goed uitgelegt.

Alleen.....in een bak van (1x1x1m) vind ik persoonlijk wel heel erg veel vissen zitten momenteel.
Dat kan uiteraard nare gevolgen hebben...zoveel vissen in een zeer beperkte ruimte.

Denk hierbij aan de beplanting.
Mogelijk drijvende zuurstofplantjes...alle vissen hebben uiteraard zuurstof nodig.
De filter...de beluchting, etc.
Het is allemaal ruimte verlies in zo'n kleine bak, die een vis absoluut nodig heeft.

Succes!

zo, 09/07/2006 - 15:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nou sorry hoor, maar hadden jullie niet eerst eens aan mij kunnen vragen voordat jullie allerlei conclusies gingen trekken?

Ik heb van te voren heel veel informatie gezocht en gevonden over hoe ik het beste mijn bak kon aanleggen enzo. Ik heb gekeken naar de vuistregels voor het aantal vissen en planten en heb me daar ruim aangehouden. Ik heb ook zeker wel goede bacterien toegevoegd om het proces goed op gang te krijgen.

De zieke vis is al snel dood gegaan dus daar heb ik niks meer aan kunnen doen maar, ik blijf zeggen dat de andere vissen er nog goed en levendig uitzien. Maar ik blijf ze nu wel extra in de gaten houden, natuurlijk.

groeten Janneke

zo, 09/07/2006 - 16:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

Altijd fijn om zo'n dankbare reactie van Janneke te lezen.

zo, 09/07/2006 - 16:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Als ik van alles moet gaan vragen over het wel en wee dan schrijf ik een heel boek. En meestal schort het aan info die belangrijk kan zijn om een duidelijk antwoord te geven.

Er wordt gevraagd heb ik misschien een zieke vis en wat is er aan de hand.

Gezien jouw eigen omschrijving dat je een aantal dagen geleden een vijverbak hebt ingericht en meteen vissen in hebt uitgezet is niet de beste methode en de juiste keuze.

Daar geef ik een antwoord op en ga ik ten rade wat zoal de oorzaak kan zijn.

Oké dan laten we de bacteriën weg, blijven er nog VIER punten OVER die jij verkeerd hebt gedaan.
Als je zoveel informatie bij elkaar hebt gezocht en gevonden, waarom zijn er dan binnen een aantal dagen meteen een twintig tal vissen in uitgezet, ipv een aantal.

Over de vier resterende punten wat ik heb aangehaald lees ik niets, enkel heb je kritiek op wat er gezegd wordt en hadden we eerst moeten vragen?

Bij mij geld dat niet, ik vermeld veel meer dan alleen wat er aan de vis mankeert en wat de oorzaak hiervan is...omdat er altijd snel gehandeld dient te worden met een zieke vis.

De oorzaak weet je wat er met de vis mankeerde en wie dit veroorzaakt en waar het aanligt.
Maar zeg ik nogmaals het leed is nog niet geschied en de oorzaak nog altijd aanwezig.
Houd dit maar voor ogen, een vis wordt niet zo maar ziek, en zal niet zo maar dood gaan, en is en blijft het niet bij 1 vis. Dit heeft een oorzaak en die heb ik je vermeld zonder het te vragen.

Maar goed jij wilt dat er vragen gesteld worden en hier komen ze,

Graag had ik het volgende geweten.

De waterwaarden en wel de Kh, Ph, en de Gh.
Het nitriet gehalte No2
nitraat gehalte No3
Co2 gehalte.
O2 gehalte
stikstof gehalte
en als laatste het Chloor gehalte (CI)

groet,

ma, 10/07/2006 - 00:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Janneke.

Waarom zo'n negatieve reactie?
Jij steld een vraag, wij beantwoorden deze.

Ik weet niet uit welk boek of internetsite jij je informatie gehaald heb over vijvers en vijvervissen, maar zoals jij gehandeld heb is beslist niet volgens het boekje.

De conclusie die Sjuul en ik (Goudviskweker) trekken zijn tips om een goede en gezonde vijver te creëren.
Als we geen kritiek mogen geven, of je kan niet tegen kritiek, kun je beter ook niets vragen op dit forum...lijkt mij.

Ondanks alles blijf ik erbij dat de aantal vissen in zo'n klein vijvertje veel te veel is.
Maar goed, dat is jou eigen keuze.

Succes!

za, 15/07/2006 - 20:29
Anoniem (anoniem geplaatst)

dat was nou het 1ste wat ik d8 goudviskweker.... ik las een bak van 1*1*1 meter met een stuk of 20 vissen...oei!ik heb een vijver van 2.5*1.5*1.0 en ik heb er maar 1 shubukin 1 japanse koi 4 goudvissen 1 goostkarper en 1 koi en nog wat slootvisjes en eenofander grond beest

en ik vind dat ze veel ruimte nodig hebben en dat hebben ze dus vin ik 20 vissen in zon vijvertje beetje heel erg riskant!

maar oké!dat is mijn mening...

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag