nieuwe vijver, maar wat zijn dat voor zw. visjes?

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 27/07/2006 - 23:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

nieuwe vijver, maar wat zijn dat voor zw. visjes?

Sinds een maand of 2 hebben we een nieuwe vijver. Waterlelie er in en een paar drijfplantjes. De eerste keer zag ik maar een klein zwart visje van ongeveer 1,5 cm. Maar nu een paar week later blijkt er een hele school (20) kleine zwarte visjes in te zitten die groeien als kool ,sommige zijn al minstens 5cm. Heeft iemand een idee wat dit voor visjes zijn? Het lijken een soort goudvissen maar dan zwart. En kunnen ze kwaad er zit een waterschildpad bij in de vijver. Ik heb het idee dat ze al zijn eten opschrokken. Bovendien ruik je een enorme visgeur als ze eten!

vr, 28/07/2006 - 01:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Mous.

Vissen komen natuurlijk niet uit de lucht vallen.

Wat ik mogenlijk acht is dat op jou waterlelie eitjes hebben gezeten van één of andere vis.
En die komen NU uit.
Als jij weet waar jou waterplanten vandaan komen (uit welke bak of vijver) weet je mogenlijk ook welke vissen het zouden kunnen zijn.

Goudvissen zijn over het algemeen zwart van kleur (natuurlijke kleur).
Maar kan varieren welke soort je heb.
Sommigen worden al met kleuren geboren, anderen juist weer niet.

En groeien doen jonge goudvissen voornamelijk in de zon.
Je zult ze daar dan ook vaak aantreffen zodra de zon schijn.
Warmte is zeer goed voor jonge goudvissen.

Degene die zwart geboren worden veranderen vaak later van kleur, daar moet je gewoon geduld mee hebben.
Soms blijven ze zwart, maar ook niet altijd.

Goudvissen zijn absoluut niet schadelijk in je vijver.
Naast de Koi (die nu steeds meer zijn opmars doet bij vele vijverhouders) is de goudvis bij velen nog steeds een geliefde vis.
Omdat het zeer makkelijke vissen zijn in je vijver.
Ze vragen niet zoveel onderhoud.

Tja...dan die waterschilpad.
Het lijkt mij niet verstandig een waterschildpad in een vijver te houden met vissen.
Waterschildpadden willen zich nog al eens graag aan vissen tegoed doen.
En als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, is je vijver zo leeg.

De visgeur kan ik niet echt verklaren.
Mogelijk dat de waterschilpad zich al tegoed heeft gedaan aan je vissen in je vijver en dat er ergens stukken rottend vis rond of in je vijver ligd.

Normaal ruik je absoluut geen vis, ook niet als ze eten.
Dat is voor het eerst dat ik dit nu hoor.

Succes!

vr, 28/07/2006 - 14:03
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bedankt voor de snelle reactie, maar in dit geval hebben de visjes wel pech want deze vijver hebben we speciaal voor de schildpad gemaakt. Ik heb begrepen dat de schildpad alleen vissen aanvalt die ziek zijn en toch binnenkort doodgaan. De vissen zijn bovendien erg brutaal en eten het voer van de schildpad op en trekken zich niets van hem aan!

za, 29/07/2006 - 16:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wat voor soort waterschilpad is het en overwintert hij in de vijver of haal je hem er in het najaar uit ?

za, 29/07/2006 - 19:43
Anoniem (anoniem geplaatst)

hallo,

heb je soms reigers aan je vijver zitten het gebeurt soms 'zelden' dat er eieren van de ene vijver naar de ander word overgebracht via de poten van de reiger

zo, 30/07/2006 - 00:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het is een roodwangschildpad, ik heb hem al 10jr. Hij is alleen de warme maanden in de vijver, voor de rest is hij binnen in een groot aquarium. De koude maanden houdt hij binnen winterslaap. Ik vind het wel leuk dat we onverwacht vissen hebben. Als ik de schildpad eten geef eten de vissen dat voer op, en andersom eet de schildpad het visvoer. Maar ja, als ie zo nu en dan een visje pakt!
Maar als het goudvissen zijn, wanneer krijgen ze dan een mooie kleur?

zo, 30/07/2006 - 01:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Anoniem:

Wat een fantasie.

Moet de vis als hij de kans gehad heeft ze eerst wel gelegd hebben op de poten van de reiger voordat hij opgegeten is.
En dan nog betwijfel ik het dat het mogelijk is dat een reiger eitjes van vissen overbrengt naar een andere vijver.
Anderzijds betwijfel ik zelfs dat een vis eitjes leg op zijn natuurlijke vijand.
Hij zal er eerder van wegzwemmen dan er naar toe.

Beste Mous:

Het is moeilijk te zeggen wanneer de jonge Goudvissen gaan verkleuren.
Het kan in een jaar gebeuren, maar even goed ook over vijf jaar.
Er zijn ook Goudvissen die nooit verkleuren en hun natuurlijke kleur behouden.

Je moet er geduld mee hebben, net als ik.

Succes!

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag