overbevolking in mijn vijver

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 24/08/2006 - 17:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

overbevolking in mijn vijver

Ik heb in mijn vijver twee soorten vis zitten. Koi karper en serashin (of zoiets, in ieder geval een sluier goudvis soort). Blijkbaar heb ik een zeer gezonde en vruchtbare vijver. In het eerste jaar (vorig jaar) krioelde het van de jonge visjes, van beide genoemde soorten. Ik heb toen de vijver leeg moeten pompen om de popuplatie tot het oorspronkelijke aantal van 9 terug te brengen. Ik kreeg met geen andere mogelijkheid de jonkies te pakken. Dit jaar zijn we wederom getrakteerd om zo'n 100 nieuwe nakomelingen. Wederom leegpompen lijkt mij geen optie, niet alleen qua inspanning doch ook voor de balans in de vijver en de gemoedstoestand van de volwassen vissen (w.o. 5 koi).
Wat kunt u mij adviseren om a) van de jonkies af te komen en b) en aanwas in de toekomst te voorkomen.

N.B. De jonge visjes zijn nu gemiddeld 2/3 cm lang
In afwachting van uw antwoord
Met vriendelijke groet
Wim Jongmans

do, 24/08/2006 - 19:26
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een zonnebaarsje uitzetten. Let wel: een. Geen twee. Anders heb je weer honderden visjes, alleen dan van een andere soort.

do, 24/08/2006 - 19:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Wim.

Het lijkt mij zeer sterk dat jij met geen mogelijkheid de jonge visjes te pakken krijg.
Je houd het schepnet, net onder het wateroppervlak en doe een klein beetje voer boven het net.
Gegarandeerd dat ze komen eten.
Wel geduld hebben Wim omdat de jonge aanwas eerst aan het schepnet moeten wennen voordat ze komen.
Als ze eten haal je voorzichtig het net op en....walla!

Je kan jonge vissen al zelfs vroeg leren om uit je hand te eten.
En dit allemaal met geduld hebben.

Wat ook is Wim, van al die honderd jonge aanwas die momenteel in jouw vijver zwemmen zullen slechts enkele het komend voorjaar halen.
Dus geen paniek, en zeker niet je vijver leeg pompen.

Als je echt geen jonge aanwas meer in je vijver wil, zal je of de man of de vrouw vis uit de vijver moeten halen.
Dan heb je echt de zekerheid dat je volgend jaar niet weer met jonge vis zit.

Succes!

vr, 25/08/2006 - 01:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Goudviskweker ik had net hetzelfde probleem als Wim, zo'n 250 nakomelingen. Een 150 heb ik er kunnen uitscheppen met als gevolg dat mijn koi die uit mijn hand aten dit niet meer deden. De laatste 100 kreeg ik met een net niet meer te pakken, van armoe heb ik de vijver moeten leeg pompen om de rest te kunnen vangen. Dit jaar had ik een zonnebaars en amper een 10-tal nakomelingen.

vr, 25/08/2006 - 01:26
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Urbain.

Ja het is natuurlijk ook van "HOE" vang je vis uit de vijver.
Geen idee hoe jij het gedaan heb.

Maar er zijn enorm veel mensen die met grof geweld hun schepnet de hele vijver uitkammen om vissen te vangen.
Waarbij het niet altijd zachtzinnig aan toe gaat, waarbij zelfs waterplanten etc het aan moeten ontgelden.
En dat is uiteraard niet goed, want dan breng je stres in de vijver.
Vissen raken in paniek met alle nare gevolgen van dien.

Je koi zal onget***eld deze stres ook ondervonden hebben en eet nu niet meer uit je hand.
Misschien komt het nog terug, maar je zal enorm veel geduld moeten hebben.

Wat moet je de volgende keer doen.........

Hang of leg je schepnet op een vaste plek in het water NET onder het wateroppervlak.
Gebruik de eerste dagen deze schepnet gewoon als voederring voor je jonge vissen.
Ze wennen er snel genoeg aan.

Dus...NIET je schepnet uit het water halen, gewoon dag en nacht in de vijver laten liggen.
En er ook NIET mee rommelen.

Als er naar jou zin er voldoende jonge vissen binnen het schepnet zit, haal je deze langzaam...nogmaals "LANGZAAM" uit het water ophoog.
En dit kun je herhalen tot je al je jonge vissen uiteindelijk gevangen heb.
Misschien niet in één dag, maar zoveel haast heb je toch niet?
Geduld...daar wijs ik iedere keer op.

Er is dan veel minder stres en paniek in de vijver omdat er niet op hen constand gejaagd wordt.

Succes!

vr, 25/08/2006 - 22:02
Anoniem (anoniem geplaatst)

Goudviskweker,

Na het "verwijderen" van al dat jong geweld eten de koi terug uit mijn hand en zijn ze veel rustiger dan vroeger. Ook de windes, van nature uit schichtige vissen komen nu zeer rustig eten.
Uw methode zal wel doeltreffender zijn dan de mijne, maar ik heb van de nood een deugd gemaakt. De vijver moest toch eens gereinigd worden.

groeten

Onderwerp gesloten