steur

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 23/07/2006 - 19:06
Anoniem (anoniem geplaatst)

steur

ik wil weten hoe je het geslacht van een steur kan bepalen. hoe zie je of het een vrouwtje of mannetje is?

zo, 23/07/2006 - 21:15
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dat wil ik ook graag weten Debbie, maar naar wat ik ervan heb opgestoken is dit moeilijk te bepalen.

Er zijn bepaalde soorten Steuren die pas over 6 tot 8 jaar geslachtsrijp zijn, zelfs zijn er die daar 20 jaar overdoen.
Dan is het weer afhankelijk van een bepaalde soort Steur waaruit men kan opmaken of het een vrouwtje of mannetje is, dit kan zijn door de kleur, lengte, het aantal beenplaten, baarddraden enz.

Dan zal of wordt er door kwekers niet gauw vermeld waaraan men kan afleiden wie het mannetje of vrouwtje is in de Steuren familie, zelfs niet in Rusland want daar worden de vrouwtjes Steuren afgemaakt voor de eitjes, het wel befaamde Zwarte Goud de Kaviaar. Kaviaar is ontzettend duur en is alleen te wijten aan het feit dat de Steuren zeldzaam worden.

Om het geslacht te bepalen van een Steur zal dit moeten gebeuren via sektie..Sektie is een kleine medische ingreep (insnede) in het lichaam waar de geslachtsorganen zich dienen te bevinden.

Er wordt ook wel ééns gezegd door mensen: ooohhh je hebt een Steur dan ga je kaviaar verkopen of krijgen.
Een steur in gevangenschap zal geen kuit aanmaken of schieten, zelfs niet geslachtsrijp worden.

groet,

Sjuul

Onderwerp gesloten