temperatuur/ vijverpomp

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 29/05/2006 - 00:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

temperatuur/ vijverpomp

Ik heb sinds anderhalve maand een biologische filter bij mijn vijver echter wordt het water niet echt helderder. De waarden van het water zijn goed (is reeds gecontroleerd) Ik heb geen UV lamp ertussen omdat mij werd verteld dat het zonder ook moet kunnen. Ook is mij verteld dat een biologische pomp pas echt gaat werken als de temperatuur van het water boven de 10 graden is.

Nu is mijn vraag de volgende: heeft de temperatuur veel invloed op de werking van de pomp/filter en hoe lang duurt het ongeveer voordat een vijver helder kan worden? (mist de temp. van het water goed is)

ma, 29/05/2006 - 12:00
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wie heeft je dat verteld?

Zelf heb ik ook een biologisch filter gehad (nu planten filter) en heb ik zomer en winter helder water, dan zou mijn water in de winter moeten vertroebelen, ook bij die mensen wat met een biologisch filter werken.

De temperatuur heeft grotendeels niets te maken met de filtering, temperatuur heeft veel meer te maken met het biologisch evenwicht in de vijver zoals bacteriën en andere micro organismen.
Daarbij komt nog dat de temperatuur ook belangrijk is voor de vis(sen) en planten.
In de winter stopt alles met groeien, bacteriën sterven (niet allemaal) maar toch de brood nodige, vissen gaan hun opgebouwde vet reserves gebruiken worden minder aktief en beginnen als het ware aan hun winterslaap.

Een goed voorbeeld hiervan is het begin van het trage voorjaar waarvan de temperatuur te laag was voor de tijd van het jaar, een aantal weken geleden hebben we mogen genieten van lekker stralend zomer weer. Maar nu is plots de temperatuur gedaald en wordt er slechts een 15 graden gehaald wat weer te laag is voor de tijd van het jaar en is de kachel weer aan gegaan.
Voor vijver bezitters kan dit omslaan van het weer desastreuse gevolgen hebben, o.a ziekte's die ontstaan omdat vissen de plotse temperatuurs verandering niet aan kunnen.

Ik kan niet opmaken uit je vraag waardoor de vijver niet helder is?
Is het water groen? gewoon troebel?
Hoe lang ligt de vijver?
welke pomp?
welk biologisch filter?
welk filtermateriaal ?enz, enz.

Dit zijn al bepaalde zaken die een bijdrage hebben in een goede filtering.

ma, 29/05/2006 - 23:46
Anoniem (anoniem geplaatst)

bedankt voor je reactie.

het volgende ten aanzien van je vragen.
Het water is groen en de vijver gaat zijn derde jaar in. De vijver is opnieuw aangelegt omdat die hiervoor lek was. Daarvoor was die helder.
De pomp en filter horen bij mekaar (zo'n tonnetje misschien ken je ze wel, 3000 liter). In de filter zit een soort spons met daaronder een netje met 'steentje' en koolstof. Het koolstof heb ik op advies verwijderd aangezien dit geen effect zou hebben op de alg. Ben hierin ook maar een leek maar ik hoop dat je het begrijpt.

Zou je me misschien nog eens reactie kunnen geven.

di, 30/05/2006 - 10:05
Anoniem (anoniem geplaatst)

AAAA nu komen we een stukje verder.

Vijvers die pas zijn aangelegd of her aangelegd worden het 1ste jaar niet groen, omdat het biologisch evenwicht niet in orde is en de vijver ook niet heeft gerijpt.

Nu het groene water wordt veroorzaakt door zweefalg en wordt door de duurtste filters niet verwijderd.
Hiervoor heb je nodig een UV filter die de zweefalg doodt, wanneer een Uv lamp is geinstalleerd dien je dagelijks het filter te kontroleren en indien nodig te reinigen met vijverwater.
Net zolang dat het water kraakhelder is geworden.

Ook zeer belangrijk dat je moet weten is dat als de vijver helder begint te worden je de nitriet (No2) waarden moet kontroleren, want meestal ontstaat een nitriet piek bij vijvers die ontdaan worden van zweefalg.
Als de nitriet waarden hoger is dan 0,3 mg/l dan moet je 1/3 water afpompen en het vijverwater met kraanwater gaan verversen.
Goed beluchten en aktieve kool in de filter doen.

Het koolstof dien je terug te doen in de filter want deze neemt de schadelijke stoffen op, je kunt ook houtskool van de BBQ erin doen heb je deze gelijk ververst.

Als je weet hoeveel liter water je vijver heeft dan kun je een berekening maken voor de sterkte van de UV lamp het aantal Watt dat je nodig hebt, hiervoor neem je drie watt per 1000 liter water.

Ik heb trouwens nog een UV filter liggen met reserve lamp.

succes

di, 30/05/2006 - 21:19
Anoniem (anoniem geplaatst)

Sjuul bedankt voor je info,

Ik zal het koolstof alvast terug doen en ik begrijp dat je wat aan me kwijt wilt. (uv filter) Nou misschien kunnen we eruit komen. Ik heb dus een vijver van ongeveer 3000-3500 liter. Aan wat voor prijs moet ik denken als ik die uv filter van je wil overnemen?

Ik ben benieuwd!

wo, 31/05/2006 - 10:00
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dan heb je genoeg met een 9 watt lamp, hoger mag en zal sneller werken.

Die wat ik heb is meen ik 25 watt, met trafo. inklusief verzenden 55 euro.

wo, 31/05/2006 - 22:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

lijkt me niet verkeerd. Deze filter wil ik best van je overnemen. Ik ga er wel vanuit dat deze filter nog goed werkt en dat ik mijn slang van de pomp naar de filter er zo op aan kan sluiten. Kun je mij wellicht nog een foto sturen, en hoe wil je dit financieel afhandelen?

wellicht privé mailen en niet via het forum?

do, 01/06/2006 - 08:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

geef me je email adres maar dan zal ik foto sturen.

vr, 02/06/2006 - 23:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik heb je reeds een mailtje gestuurd.
Heb je die al ontvangen?

Onderwerp gesloten