vijver graskarper-proof?

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 25/05/2007 - 15:48
DaMimi

vijver graskarper-proof?

Hoi Allemaal,

Nu mijn twee "mystery-vissen" zijn geïdentificeerd als graskarpers, begin ik me enigzins zorgen te maken door de verhalen die ik over die beestjes lees. Vandaar wat vragen.

Eerst en vooral: ik peins er niet over om die visjes uit mijn vijver te halen. Zij hebben er niet om gevraagd om als "algeneter" te worden verkocht, bovendien kochten wij ze omdat we het leuke visjes vonden.
Ik vraag me alleen af of ze niet te groot gaan worden. Mijn vijver is 3 mtr lang, 1.5 mtr breed en op het diepste stuk 1 mtr diep. Met mijn goudvissen is het ook altijd zo geweest dat die zich qua grootte aanpasten aan de afmetingen van mijn vijver. Is dat met deze graskarpers ook zo?
En dan nog iets: wanneer ze aan mijn planten beginnen te knabbelen, is er dan niet een bepaalde plant die ze de voorkeur geven, zodat ik ze daarmee als het ware weg kan houden van de overige vijverplanten?
Alle suggesties zijn welkom!

Alvast weer bedankt voor jullie adviezen,

Michel

vr, 25/05/2007 - 17:48
Sjuul

Dat vissen zich aanpassen aan de grootte van de vijver is larie en weer zo'n verzinsel voor het land der sprookjes.

Graskarper(s) zijn herbivoor en zal draadalgen pas eten bij een lengte van tussen de 5 en 10 cm, daarboven beginnen ze aan zuurstofplanten.
Graskarpers groeien snel en zal snel je vijver te klein zijn.
Dus van aanpassen is geen sprake.

vr, 25/05/2007 - 22:11
anoniem (anoniem geplaatst)

Dit zijn geen graskarpers kijk even naar mijn antwoord bij u foto's.

za, 26/05/2007 - 11:07
anoniem (anoniem geplaatst)

https://tinyurl.com/y3fhlc49

Kijk hier maar eens, mischien dat deze website wat antwoorden heeft die je zoekt.

zo, 27/05/2007 - 17:52
DaMimi

Da's inderdaad een interessante site!

zo, 27/05/2007 - 18:35
anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo,

Wegdoen die handel zo vlug mogelijk kijk maar eens op google"graskarper".Die van mij zijn eruit,zwaar werk om ze te vangen maar deze algenetertjes van 10 cm worden maar liefst max 1,20m lang.Welke tuinvijver is daarvoor geschikt denk je?

De handelaren die deze algenetertjes verkopen ,zouden deze plantenetertjes moeten terug nemen.wedden dat geen een dit zal doen.Daarom weten de meeste ook niet hoe deze visjes(hmm,hmm) heten.

Joepie terug waterlelies en oeverplantjes,en mijn zus heeft er zo'n 4 gekocht! En ze groeien als kool.
Dus.............bij een grote vijver o.k,maar de handelaren zouden best erbij mogen zeggen dat ze niet geschikt zijn voor een tuinvijver!
Graag reactie

ma, 28/05/2007 - 11:21
DaMimi

Tja,

En zoals altijd draait er maar één voor dit alles op: het dier zelf. Want hoeveel eigenaren slagen er in om een geschikte locatie te vinden waar het dier wel verder normaal kan leven? Ik denk dat in veel gevallen de vis gewoon wordt doodgemaakt, simpelweg omdat het een planteneter is.

Daarom dus dat ik deze vraag heb geplaatst, ik WEET dat het dier ongeschikt is voor mijn vijver, ik vraag me alleen af welke opties er nog zijn. Ik weet zo geen plek in mijn omgeving (Baarle-Nassau / Hertog) waar ik twee graskarpers zou kunnen herplaatsen, en ik wil eigenlijk niet dat de vissen zelf de dupe worden van dit verhaal.

wo, 06/06/2007 - 21:47
Anoniem (anoniem geplaatst)

Moest ge beslissen om ze te gaan uitzetten overweeg dan eens de E-10 plas in Schoten.Niet te ver van Baal en zeker groot genoeg.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag