vijver schoon houden

21 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 01/10/2006 - 12:56
fredd

vijver schoon houden

Dag,
is het mogelijk om een vijver schoon te houden zonder het plaatsen van pompen en andere filter toestanden. wij hebben nu een vijver en de laatste jaren is hij niet meer aan te zien ; groen, troebel water; leven is er wel ,de vissen kweken bij, er zitten veel kikkers in .graag enig advies of site waar ik naartoe kan surfen
mvg
rodger

zo, 01/10/2006 - 13:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Rodger.

Een vijver schoonhouden is een onmogelijke opgave.

We denken hierbij aan bladeren, woestijnzand, zon, ontlasting van vissen, algen, etc.
Alles komt in je vijver, of je dat nu wil of niet.

Je kan uiteraard zonder pompen en filters werken, maar....
Dan moet je wel met heel veel zuurstofplanten gaan werken.
Deze absorberen de ontlasting van de vissen in je vijver.

Dan is het heel belangrijk dat jij je vissen niet overvoerd.
De kans bestaat dat reserende voedselresten gaat rotten in je vijver.
Anderzijds vissen poepen nu eenmaal, en ook dat zorg voor troebel water.
Alles wat NIET binnen 5 minuten op is, direct uit je vijver verwijderen.

Groen duid op algen in je vijver.
Ook deze moet je dringend aanpakken.
Een klein beetje alg in je vijver is niet erg, vissen leven daar ook van.
En uiteraard jou jonge aanwas eten in eerste instantie algen, voordat ze overgaan op gewoon vijver voer.
Dus een beetje alg in je vijver is best nuttig, het mag alleen niet de overhand krijgen.

Dus...er is volop werk voor je te doen nu.

Nu de dagen korter worden en de temperatuur langzaam gaat zakken zal het helaas niet mogelijk zijn om je vijver dit jaar nog helder te krijgen.
Ook de zuurstofplanten gaan minder hun werk doen om in de winter helemaal niets meer te doen.

Dus....je zal zeer veel geduld moeten hebben/ opbrengen eer je vijver eindelijk weer helder is.
Je kan uiteraard wel iets doen natuurlijk.
Bijv je vijver voor ongeveer de helft leegmaken en opnieuw vullen met water.
NIET HELEMAAL hé Rodger! je vijverwaarden moeten zo goed mogelijk bewaard blijven.
Het zal wel iets helpen, maar helemaal helder is hij dan nog niet.

Geduld, geduld, geduld...ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Geduld...is iets wat je absoluut moet hebben als je zonder filters en pompen wil werken.

Het kan wel, maar om hem helder te krijgen en te behouden, zal je uiteraard zelf ook dingen moeten ondernemen.
Wand helder wordt een vijver nooit vanzelf.

Gooi er zo min mogelijk troep in, wand die heb je echt niet nodig.
Alleen in extreme gevallen kun/ mag je het doen, maar probeer het zoveel mogelijk te vermijden.
Je vijver kan absoluut helder worden zonder al deze rotzooi.

Persoonlijk werk ik al jaren op deze wijze, en het gaat best.

Succes!

zo, 01/10/2006 - 22:25
fredd

Hartelijk dank voor je deskundige uitleg. Ik wil er nog aan toevoegen dat ik de paar vissen die ik heb niet voer. Ze moeten hun eten zoeken . Zou ik er niet goed aan doen om de vijver leeg te pompen en alles te herbeginnen, ik denk dat er onderaan veel slik zit ! of maakt dat niet uit voor de algen vorming.
bedankt om uw advies

ma, 02/10/2006 - 00:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Rodger.

Je zou je vijver kunnen leeg pompen maar...je ben dan wel al je vijverwaarde kwijt.

Bovendien kan je water komend jaar alsnog weer troebel worden.
Als het werkelijk heel erg is, en je kan je vissen echt niet meer zien zwemmen, kun je het doen.
Al is dan wel je biologische evenwicht in je vijver dan wel verstoord.

Slik en andere troep moet in ieder geval uit je vijver verwijderd worden...dat is zeker.
Dat kan je doen door een speciaale stofzuiger te kopen/ huren voor een bepaald bedrag bij een erkende vijverhandelaar.

Algvorming heeft meestal met warmte en de zon te maken.
Niet wat er op uw vijverbodem lig.
Ook dit komt ieder jaar weer terug.

Succes!

ma, 02/10/2006 - 12:53
Sjuul

Wat jij wil gaan doen Rodger is een grote schoonmaak, lettend op de jaargetijden word dit alleen in de lente uitgevoerd.
Het enige wat je nu kunt doen is afgestorven plantdelen/bladeren uit de vijver te halen die meewerken aan een rottingsproces.
De temperatuur gaat langzaam omlaag, vissen gaan minder eten, en bereiden zich voor om de winter in te gaan.
Dit wordt verstoord en kan zeer zeker gevolgen hebben.

In de winter kontroleer je nogmaals op plantdelen/bladeren die in het water liggen.
Zorg ervoor dat de vijver niet kan dicht vriezen, dit doe je met behulp van een zuurstof pompje. Dit heeft enkele voordelen vijver vriest niet dicht, er wordt extra zuurstof toegediend, schadelijke stoffen/gassen ontsnappen omdat het open water in verbinding staat met de buiten lucht.

Vooral die zuurstof is belangrijk, ook al heb je zuurstof planten deze produceren veel minder zuurstof, vooral in een dode zone heb je al snel een zuurstof tekort die dode zone zit ook in jouw vijver.
Een dode zone is het slib wat op de bodem ligt, daar vestigen zich bacteriën die zonder zuurstof kunnen leven.
Wanneer de vissen in winter rust zijn teren ze op hun vet reserves, zijn minder aktief, wordt minder energie verbruikt, en is de stofwisseling bijna nihil te noemen.
Maar toch wordt er door micro organismen Co2 geproduceerd en nemen ze zuurstof op, zuurstofplanten nemen C02 op en geven zuurstof af. In de winter periode nemen zuurstofplanten relatief weinig Co2 op, en geven hierdoor dus ook niet genoeg zuurstof af.
Het BELANGRIJKSTE ook al zitten de vissen in winter rust, toch gebruiken ze zuurstof en kan snel te min zijn.
Wat is het gevaar nu als er een zuurstof tekort is!

Er treed een zuurstof gebrek op in het diepere gedeelte van de vijver, de vissen merken dit en gaan het hogerop zoeken met alle gevolgen van dien, daar is het water veel kouder en bevat meer zuurstof.
Doordat veel koudere water onstaan ijskristallen op de kieuwen van de vis(sen) en beschadigen het weefsel, de vis zal komen te overlijden.
Water van 0° celsius kan 2x meer zuurstof oplossen dan water wat 15° graden bedraagd.
Het water op het diepste punt van de vijver heeft veel minder zuurstof dan de bovenste laag.
Ijskristallen vormen zich al snel bij een temperatuur van 2° celsius.
Vast wel ééns gehoord of gelezen dat plots in de winter vissen vast gevroren zaten in het ijs?
Dat is te wijten aan een zuurstof tekort.

Terug naar de grote schoonmaak dit doe je dus in de lente, pomp 60% van het water af en vang dit op. De overige 40% pomp je naar het riool. Vul de vijver met het 60% opgevangen vijver water, en de overige 40% met kraanwater.

groet,

Sjuul

ma, 02/10/2006 - 13:08
JP.Bosch

Hallo Rodger,Mijn vijver functioneert exact zo als bij Goudviskweker en geduld is een goeie zaak.Als hij het heeft over veel zuurstofplanten dan wil dat zeggen VEEEL,heel veel zelfs,niet zo maar een paar plantjes hier of daar.Mijn vijver is 3/4 vol met zuurstof- en andere planten en heeft desondanks een beetje wier kristalhelder water.Het voederen van de vissen doe ik op 1 plaats zodat ik eventuele overschot kan wegnemen.Mij vijverpomp is er enkel voor de waterval maar voor het water terug in de vijver valt gaat het eerst door een bak met 3 filterlagen en dat is voor mij genoeg.Het slib in mijn vijver wordt voornamelijk veroorzaakt door mijn waterlelies.Er zijn grote bladeren van 40 cm diameter die in het najaarafsterven en waar ik niet bijkan.
Vijversubstraat op de bodem is eveneens van essentieel belang.
o.m voor de ontwikkeling van vijverbacterien.
Groetjes JP

ma, 02/10/2006 - 13:44
fredd

Bedankt voor je reaktie, maar ik voer mijn vissen niet dus is er geen rest afval van eten.
Je schrijft ook over een pomp en een filter, dat is wat ik graag zou willen vermijden. Kan ik dan met veel zuurstofplanten mijn vijver helder houden.
mvg
rodger

ma, 02/10/2006 - 14:18
JP.Bosch

Ja dat kan zeer zeker,dat zal goudviskweker zeker beamen,hoewel niet iedereen het daarmee eens zal zijn.De pomp dient om mijn watervalletje gaande te houden want zonder pomp lukt dit uiteraard niet en als je dan toch bezig bent heb ik er dan maar een bak met filtervellen tussengegooid.Opgelet want die pomp haalt er wel iets uit hoor,onvoorstelbaar.Zonder pomp lukt het ook allemaal maar dan heb je heel veel planten nodig die het werk eigenlijk van de filter overnemen en dat duurt wel even.
Wat een pomp en stromend water WEL doen dat anders niet kan is je vijver op 1 plaats ijsvrij houden in de winter en dat is uiteraard onmisbaar voor vissen en amfibieen
Groetjes JP

ma, 02/10/2006 - 14:23
JP.Bosch

Persoonlijk vind ik dat stromend water in vorm van fontein of waterval,toch net iets extra geeft aan je vijver,iets dat het geheel nog levendiger maakt.Ik merk dat als ik mijn pomp even uitschakel is het net of er iets wordt gedoofd,of er een factor"leven" wegvalt.
Groetjes

ma, 02/10/2006 - 14:59
JP.Bosch

Als je een vijver aanlegt dan heb je hierbij,net zoals bij alles trouwens,enkele basisregels.Of je die nou volgt of niet dat wil ik eigenlijk aan jezelf overlaten.Maar dan begeef je je eigenlijk op glad ijs.Tis dan eigenlijk een beetje klagen dat je huis scheefzakt als je funderingen niet deugen.Wat Sjuul en Goudviskweker je zeggen,en dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze heren een autoriteit vormen op dit gebied,moet je toch in overweging nemen.
Je kan hier en daar wel wat afwijken van bestaande regels maar je zal wel ondervinden dat het niet zomaar een plastiek doekje is met wat water en een plantje erin.Als je met een vijver begint dan creeer je een biotoop en daarin verloopt alles zoals de natuur het wil en heb jij na verloop van tijd nog heel weinig te zeggen behalve dan wat betreft de keuze van je vissen.Ik denk dat er heel veel mensen zijn die eenvoudigweg niet weten waaraan ze beginnen.
Groetjes en succes JP

ma, 02/10/2006 - 17:39
Sjuul

Rodger zonder filter werken of pomp is mogelijk om het water helder te houden!

Je omschrijft het volgende:

Dat jouw vijver de laatste jaren niet voor aan te zien is door groen troebel water.
Dit heeft een oorzaak, zoals Jp.bosch al vermelde het is niet enkel een plastic doek, water en wat waterplanten.

Hoeveel tijd wordt er in de vijver gestoken of aandacht aan geschonken?
Denk nu maar niet dat als het (voorjaar) Lente is en je extra zuurstof planten uitzet en een beetje water ververst en slib opruimt dat het groen en troebel worden van het water geweken is.
Dit heeft tijd nodig en ben je in feite terug bij af, want de vijver zal zijn biologisch evenwicht moeten gaan herstellen, en is het weer best mogelijk dat het water groen wordt,dit is afhankelijk van een aantal faktoren, o.a de waterwaarden, ligging, water/zuurstofplanten, visbezetting enz, enz.
Vijvers die werken met een pomp en filter zullen minder slib hebben, dan vijvers waar geen pomp en filter aan te pas komt.

Om het probleem aan te pakken wat jij nu hebt, zijn gegevens van de vijver die je niet vermeld hebt, en ooh zooo belangrijk zijn om in die richting te gaan werken om het probleem aan te pakken of eventueel verholpen kan worden. Zonder verdere gegevens kan een heel boek geschreven worden en nog zonder bevredigend resultaat.

Vermeld ééns het volgende:

Groote van de vijver! (aantal /m³ water)
Vissen bestand en welke !
hoeveel water/zuurstof planten !
Ligging van de vijver ! (vrij van bomen, onder bomen, naast bomen, heeft de vijver hele dag zon, weinig zon, enz.)
Kan er oppervlakte water in de vijver terecht komen ?
Wat zijn de waterwaarden! Ooit ééns naar gekeken of getest?

Alles wat leeft in de vijver heeft lucht, licht en adem nodig.
Kort samen gevat, als je groenwater hebt en probeert met zuurstof planten het probleem op te lossen kom je bedrogen uit! zuurstof planten gedijen niet in groen water, slaan dus niet aan, sterven af want er is geen LICHT, de Co2 die de zuurstofplanten nodig hebben wordt weg genomen doordat de zweefalg concureerend werkt en weg kaapt.

Zelf heb ik een kleine poel die stikt van de zweefalg, en laat ik ieder jaar het gebroed in uitkomen wat ik uit mijn vijver haal, dus best mogelijk dat er leven in zit, en wil totaal niets zeggen.

Voordat je water/zuurstofplanten uitzet zal je ervoor moeten zorgen dat het groen troebel water is opgelost, desnoods met een tijdelijke uv lamp die sterk genoeg is om de zweefalg kapot te maken, zodat de planten kunnen aanslaan.

ma, 02/10/2006 - 17:38
Sjuul

Een foto van het leven van dezelfde kom erwtensoep.

ma, 02/10/2006 - 17:48
fredd

foto was niet mee !
rodger

ma, 02/10/2006 - 20:29
JP.Bosch

jaja rodger je moet eerst dat probleem van groen water oplossen vooraleer je met planten begint.
Toen ik 15 jaar geleden mijn vijver aanlegde hebik gegraven in juli en augustus,vijversubstraat, water en planten in september en pas de lente erna de vissen.Ik moet je eigenlijk zeggen dat het water nooit groen kleurde,gelukkig misschien voor mij en vanaf dan is het helder gebleven.Enkele keren per jaar moet ik wel water toevoegen omdat het,vooral in de zomer,verdampt.De pomp en de waterval zijn pas het jaar daarna gekomen.
Groetjes JP

ma, 02/10/2006 - 21:59
fredd

hello,
er zitten maar enkele vissen in de vijver en dan nog gewoon rode visjes. ik kan niet geloven dat dat het probleem is van groen en soms bruin water. ik heb verschillen keren zuurstofplanten in de vijver gesmeten met hele pakken maar na een tijdje zeg maar enkele maanden is er niets meer van terug te vinden.
zouden de vissen die op eten ?
groetjes

di, 03/10/2006 - 00:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Rodger.

Bedoel je dat die Rode visjes, Goudvissen zijn?
Of kleine Koi-karpertjes.
Ik neem aan dat je wel weet wat voor vissen in jou vijver zwemmen.

Ja in beide gevallen eten deze planten.
Een Koi-karper meer dan een Goudvis.
Bij Goudvissen kun je gewoon zuurstofplanten in je vijver houden, en in veel gevallen doen ze er weinig tot niets aan.
Een Koi-karper laat niets van de planten heel (in zoverre mij bekend).

En zeker als zij door jou nooit gevoerd worden.
Ze moeten toch iets eten.

Groen water duid zeker op algvorming.
Als je vijver bijv de gehele dag in de zon lig, heb je daar enorm veel last van.

Bruin water kan bijv duiden op ontlasting van de vissen.
Als je zegd dat je hele pakken zuurstofplanten in je vijver heb gegooid, is het heel erg vreemd dat hij nooit helder is geworden.

Nog vreemder is het dat er na enkele maanden niets meer van de zuurstofplanten is terug te vinden.
Als het geen Goudvissen zijn, maar wel Koi-karpers, is het te verklaren.
Dan moet je in je vijver een afscheiding maken tussen zuurstofplanten en je vissen, zodat er aan de planten niets meer gedaan kan worden.
Dan is dat probleem ook opgelost.

Succes!

di, 03/10/2006 - 00:49
fredd

het zijn inderdaad gewone goudvissen . en ja na enige tijd zijn de zuurstofplanten weg. die vissen kweken maar en ik heb er geen zicht op hoeveel er in zitten omdat het water troebel is ; misschien zitten er na enkele jaren veel te veel in en moet ik er een deel van weg doen
mvg
rodger

di, 03/10/2006 - 09:30
Sjuul

Als je mijn bericht goed had gelezen dan kun je je toch wel inbeelden waar de zuurstofplanten zijn gebleven.

Ik zeg nu dat al die zuurstofplanten wat je in de vijver hebt gesmeten op de bodem liggen van de vijver, die zijn dus niet opgevreten door de vissen.
Je kunt in de aankomende lente voor 100 euro aan zuurstofplanten erin gooien, en zullen na een paar weken weer weg zijn.

Zoals ik al eerder vermelde schort het nogal aan informatie, en de gevraagde informatie staat er niet.
Wat je wil bereiken is niet onmogelijk, maar om de oorzaak aan te pakken en op te lossen, daar ben jij de aangewezen persoon voor om meer informatie neer te pennen.
We zijn al zeventien berichten verder? er kunnen er nog zeventien bij geschreven worden tot en met de dikte van de Gouden Gids zonder bevredigend resultaat.

Alle problemen hebben een oorzaak, taak is om erachter te komen wat die oorzaak is om het probleem te kunnen verhelpen.
Dat is precies hetzelfde als dat plots een auto de dag nadien stopt met rijden, die stopt niet zo maar, maar heeft een oorzaak.

Wil je van het probleem af! plus snel resultaat, koop een filter, pomp en uv lamp, ros dit snel aan elkaar en laat maar draaien.
Welke pomp, filter en uv lamp je moet hebben weet ik niet, maar als je al begint met het je van het kom je wel aardig in de buurt, met een vortex filter, 55 watt UV lamp, en een pomp die zeker 1 keer per twee uur heel de vijver inhoud door het filter jast.

Het probleem heb je aangepakt ! dat is geen kunst, MAAR DE OORZAAK NIET.

succes

di, 03/10/2006 - 11:37
fredd

Beste Sjuul,

Bedankt dat je nog eens wilt reageren. Ik dacht nochtans dat mij informatie en vraag nogal duidelijk waren.
Ik wil graag weten of ik een vijver(tje) kan proper houden zonder filter en andere systemen dus op een natuurlijke wijse.
Er zitten vissen in hoeveel weet ik niet want ik zie dat er ieder jaar kleintje bijkomen maar doordat het water groen en soms bruinachtig is weet ik niet of er veel of weinig vissen in zwemmen. Het zijn gewoone rode visje dat je op iedere markt en kermis kan kopen dus geen japanse kooi.
Ik heb er meermaals pakken zuurstofplanten in gedaan maar deze verwijnen, ofwel rotten ze weg ofwel worden opgevreten van de rode vissen. Ik geen ze geen eten omdat ik er vanuit ga dat ze alles vinden in het water. Verder zitten er veel (een 10tal ) kikker in dus denk ik dat de biotoop niet slecht is.
In finale wil ik een vijver met helder water zonder filter, eventueel zonder vissen kan dat ?
Bedankt dat je de moeite neemt om mij te mailen.

mvg
Rodger

di, 03/10/2006 - 19:49
Sjuul

Je vraag is duidelijk en dat je een vijver wilt helder houden ook.
Het probleem wat jij hebt in de vijver is afhankelijk van een AANTAL FAKTOREN.

Je kunt geen vijver helder houden zonder pomp of filter, als je niet weet WAT DE BRON is wat het groen/bruin/ troebel water veroorzaakt.

De OORZAAK dien jij te gaan zoeken en je weet niet hoe.

De gevraagde informatie is nodig omdat niet iedere vijver hetzelfde is en hebben allemaal andere waarden en normen.
Er is al 1 bron die groenwater te weeg brengt en dat is de ZON, wellicht is dit de hoofdoorzaak en licht je vijver er de hele dag in te bakken, en moet je daar iets aan doen.
De zon is gratis die kun je niet weg sturen.
1/3 van de vijver moet al bedekt zijn met zuurstof planten, die zullen niet aanslaan in groenwater.
Als er oppervlakte water naar de vijver kan in stromen werkt dit ook mee aan troebel water.
Waterwaarden die niet in orde zijn de BELANGRIJKSTE Ph, Gh, en Kh
zo kunnen we blijven doorgaan.

Jouw biotoop is wel slecht anders heb je geen groen,troebel water.

Als ik naar meer informatie vraag en jij vind dat jouw informatie genoeg en duidelijk is, dan vraag ik me nu zelf af waar ik dan nog mijn tijd insteek.
Één ding weet ik wel je begrijpt er niets van, en zul je je moeten verdiepen in de stikstofkringloop en hoop ik dat je daar iets van opsteekt.

p.s

Ik heb niet gemaild dit doet het forum, omdat je reaktie's via email wilt ontvangen hebt aangevinkt.

wo, 04/10/2006 - 11:23
JP.Bosch

Hallo Rodger,
Wat ook nog wel van belang is,is dat je verschillende zuurstofplantjes hebt die werkzaam zijn op verschillende diepten.
Als jij bvb oppervlakteplantjes in het diep gooit dan groeien die uiteraard niet want die hebben meer licht nodig.Je moet dus je plantjes kiezen in functie van de diepte dat je ze wil planten.
Groetjes JP.

Onderwerp gesloten