vijver schoonmaken

14 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 19/03/2007 - 17:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

vijver schoonmaken

beste deelnemers ik heb een vijver van 8 bij 3 mrt deze is 10 jaar niet schoongemaakt er ligt nu een laag drap, modder in van minstens 50 cm. hoe krijg ik dit er simpel uit, zijn hier pompen voor ? een keine vijver heb ik schoongemaakt dit kostte 2 volle dagen en 3 weken rugpijn . ideen ?

ma, 19/03/2007 - 18:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo

Zo'n dikke laag is niks anders aan te doen dan water eruit en de bagger eruit te scheppen.
Je kan darana beter ieder jaar met een vijverstofzuiger het vuil wat er in zit er uit te zuigen met deze stofzuiger.
Een andere oplossing is het te laten doen door een hoveniersbedrijf wat zich bezicht houdt op het gebied van vijvers.
Succes ermee

Michel

ma, 19/03/2007 - 23:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Deze vijver gewoon dicht gooien met zand en er leuke plantjes opzetten.
De troep op de bodem van je vijver is een goede meststof voor je aanplanting.
Scheeld je een hoop rugpijn.

Waarom zeg ik dit.........

10 jaar kijken in een vuinisbak, moet toch ergens laksheid in zitten om je vijver bewust niet schoon te maken.
50 cm vuil, is 50 cm teveel wat in je vijver (vuilnisstortplaats) lig te rotten.
Je zal het absoluut wel geroken hebben toen je de kleine vijver schoongemaakt heb.

Hier zou je in feite je erg diep voor moeten schamen, om zo met je vijver om te springen.
Hopelijk zit er geen vis in.

Sorry voor mijn reactie, maar ik denk dat meer vijverliefhebbers er zo over denken.

Succes!

di, 20/03/2007 - 07:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Mee eens Goudviskweker als de vijver al 10 jaar in zijn bezit is heb je absoluut een punt, echter misschien is hij wel de nieuwe bewoner en dan ligt het verhaal ff wat anders natuurlijk :P

Daarnaast durf ik je niet te zeggen of een vijverzuiger een optie is om het bij te houden, iemand hier ervaring mee ?

di, 20/03/2007 - 16:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

heren, bedankt voor uw reactie ja ik heb deze vijver 3 jaar terug bij het huis gekregen en nog geen tijd gehad om hem schoon te maken, dus dit moet nu gebeuren, vandaar mijn vraag. maaaaar
er zitten vissen in misschien wel te veel . diverse goudvissen en 5 grote goudkarpers 50 a 60 cm, goudwindes, veel kikkers, mooie lelies, en het water is kraak helder. dus een vuilstort plaats is wat overdreven. en ja inderdaad de modder uit de kleine vijver stonk wel als je het er uit ging halen. toch alvast bedankt allemaal voor de reacties

di, 20/03/2007 - 17:26
Gis

je kan er ook de vissen uithalen en dan een boer laten komen met een beerpomp die krijgt da er wel uit Grtz Gis

wo, 21/03/2007 - 13:29
anoniem (anoniem geplaatst)

Wat een hulpvaardige reacties! door de tijd komt er gewoon natuurlijk vuil in een vijver, bladeren plantenresten enz maar dit is toch geen stort! je mag niet elk jaar het natuurlijk evenwicht verstoren. Ik wens je heel veel succes met het proper maken ervan!

wo, 21/03/2007 - 17:38
Sjuul

@anoniem wat Goudviskweker bedoelt met vuilnisbelt is in principe terecht.
Hier heeft het biologisch evenwicht niks mee te maken, hier raakt het biologisch evenwicht door verstoord.
Bepaalde organische stoffen worden niet opgenomen daardoor o

za, 31/03/2007 - 15:07
dinplant

Beste Paul, ik zit met hetzelfde geval. ook 2 jaar geleden in het bezit gekomen van een vijver van 5 bij 3 meter. diepste punt ca 1.25 meter.
Ik dacht deze schoon te maken door met een dompelpomp het niveau te laten zakken.
Vervolgens vissen eruit.
Dan alle water eruit.
Zoveel mogelijk slib eruit scheppen.
De resten met veel water en een harde waterstraal oplossen terwijl de dompelpomp deze oplossing eruit pompt.
Dit net zolang volhouden tot het water helder is.

za, 31/03/2007 - 15:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Din B.

Waar zijn al jou waterwaarden dan, als jij je vijver op deze wijze schoonmaak?

In één klap vernietigd!

zo, 01/04/2007 - 12:41
dinplant

Beste Goudviskweker.

Ik denk dat de waterwaarden nu hetzelfde zijn als bij een nieuwe vijver. ?

Ph heb ik gecontroleerd en is 6.7 mag dus een fractie omhoog.

Verder neem ik aan dat bij niet teveel vissen , voldoende planten en een waterval deze waarden op een natuurlijke manier wel weer in evenwicht komen.
alles toch beter als de voorgaande baggerbende.

zo, 01/04/2007 - 13:04
dinplant

Beste Goudviskweker

voor een nieuwe vijver houd ik me als eerste aan https://tinyurl.com/y5bocm34

Er zwemmen 3 grote oranje vissen in (30-40 cm) zijn dit dan goud karpers ?
Verder ca 10 kleintjes

Vijver is 15 x3

Aangezien karperachtigen het onderwaterleven nogal vernielen zal ik toch een extra filter gaan gebruiken denk ik.?

Wel zit er naast de vijver een kleintje van 1x1 ca 1m diep
met planten deze wordt gebruikt als waterval en is dus ook een natuurlijk plantenfilter.
Echter niet groot genoeg neem ik aan.
Verder heb ik aan de randen van de vijver 6 bakken va 30 x 50
met planten.

Ik heb zojuist wat Soda en Bicarbonaat toegevoegd om de PH iets te verhogen. zal dit over enkele dagen weer nameten

nog meer tips Goudvissenkweker ?

wo, 02/05/2007 - 21:45
dinplant

Aanvulling op bovenstaande.
Heb de vijver dus schoongemaakt als boven beschreven.
Velda cross-fill biofilter geplaatst en nu is het water ook na deze warme periode (het is nu 1 mei) helemaal helder.
Alleen wat groene aanslag op het vijverfolie.

wo, 02/05/2007 - 21:52
dinplant

Nog even een vraagje voor goudvissenkweker .

Dat vijversubstraat op de bodem aanbrengen, is dat aan te raden ?

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag